طرح «کتاب فیلم» پیشنهادی برای فیلمسازان در عرصه سینمای کودک
یکشنبه 11 تير 1396

توسط علیرضا حاجیان‌زاده مطرح شد

طرح «کتاب فیلم» پیشنهادی برای فیلمسازان در عرصه سینمای کودک

«مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» گفت: ادبیات داستانی کودک و نوجوان ما منابع مهمی است که اقتباس از آن مغفول مانده و ما در طرح «کتاب فیلم» رمان‌ها و داستان‌هایی را برای اقتباس سینماگران شناسایی کرده و معرفی می‌کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری فارس، مدیرعامل کانون پرورش فکری از اکران فیلم‌های مناسب کودک و نوجوان در سینماهای کانون با همراهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هنرمندان و دست‌اندرکاران این حوزه خبر داد.
علیرضا حاجیان‌زاده هم‌زمان با برپایی سی‌امین دوره از جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان در اصفهان با بیان این‌که بخشی از جریان‌های جدی سینمای ایران، مدیون و مرهون سینمای کودک و نوجوان است، تصریح کرد: کم‌توجهی به این حوزه علاوه بر مخاطبان 15 ‌میلیونی مستقیم آن، بر کلیت سینمای ایران تاثیر منفی خواهد گذاشت.
وی با اشاره به برپایی سی‌امین دوره از جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، قدمت و تداوم این رویداد هنری بزرگ را، به خاطر اهمیت بی‌مثال آن دانست و یادآور شد: سینمای ایران در دنیا با سینمای کودک مطرح شد و بسیاری از اثرگذارترین سینماگران ایران (همچون زنده‌یاد عباس کیارستمی) کارشان را از سینمای کودک و نوجوان آغاز کرده‌اند.
این مدیر فرهنگی که پیش‌تر در مجموعه‌‌های فرهنگی چون آموزش و پرورش نیز مدیریت کرده، در تشریح اهمیت جشنواره‌ی اصفهان، به اهمیت ذاتی سینمای کودک و نوجوان به عنوان یکی از مهم‌ترین زیربناهای پرورش فکر و خلاقیت در نسل‌های بعدی اشاره کرد و افزود: جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در واقع ویترین و حامی جریانی است که جهان امروز حتی با هجوم فن‌آوری‌‌های مدرن ارتباطی و گوشی‌های هوشمند، هنوز روی آن سرمایه‌گذاری‌های کلان می‌کند.
او با نیم‌نگاهی به پرفروش‌ترین آثار کل سینمای جهان، گفت که بخشی از این فروش بالا، ویژه سینمای کودکان بوده و هنوز جادوی تصویر و قصه، در مقابل تبلت‌ها و اینترنت و بازی‌های الکترونیک، رنگ نباخته، و تنها کافی است که محصول مناسبی برای این بازار تولید و عرضه شود.
او توضیح داد که هرچند در یک‌سال گذشته، سینمای کودک و نوجوان آن تولیدات دوران طلایی خود را نداشته، اما به تجربه‌ی اکران دوره‌ای دو فیلم بلند سینمایی در بیش از 70 سالن سینمای کودک کانون در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: تجهیز یا راه‌اندازی سالن‌های سینمای کودک، و استقبال چشم‌گیر از اکران این دو فیلم، تجربه‌ای بود که نشان داد اگر تولید خوبی در این حوزه باشد، و اگر از تولیدات خوب حمایت بودجه‌ای و تبلیغی مناسبی صورت گیرد، و محل عرضه (سالن)، فراهم باشد، عطش نشستن مقابل پرده‌های سینما، در فرزندان این کشور وصف‌نشدنی است.
اشاره‌ حاجیان‌زاده به طرح جدیدی است که طی آن، نزدیک به 70 سینمای کودک و نوجوان در مراکز بزرگ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان طراحی، تجهیز و راه‌اندازی شده و از آبان‌ماه سال گذشته، اکران فیلم‌های بلند، نیمه‌بلند سینمایی و انیمیشن را در نوبت صبح و عصر در دستور کار خود قرار داده است.
مدیرعامل کانون در این زمینه ضمن اعلام آمادگی برای اکران مناسب سینمای این حوزه تاکید کرد: بر اساس تفاهم‌نامه‌های مرتبط، آموزش و پرورش نیز می‌تواند در این همکاری سهیم شده و خاطره‌ی اردوهای یک‌روز درون‌شهری دانش‌آموزان را در سالن‌های سینمایی کودک و نوجوان زنده کند.
وی دلایل حساسیت بالای سینما برای کودکان و نوجوانان را، در جادوی پرده‌ی نقره‌ای دانست و گفت: سینما، جهان دیگری را پیش روی کودکان می‌گذارد، جهانی مبتنی بر تخیلات، خواسته‌ها و آروزهای بچه‌های سراسر دنیا؛ جادویی که چنان‌چه درست و حرفه‌ای روی پرده بیاید، بارها و بارها در ذهن یک نسل تکرار خواهد شد.
وی از ممارست و پی‌گیری برگزارکنندگان جشنواره‌ فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان تقدیر کرد، چراکه به زعم او، در دوره‌ای که سینما، بیش‌تر مبتنی بر گیشه و فروش بوده، توجه جدی به فیلم‌هایی که ارزش‌های فرهنگی و تربیتی در آن اولویت‌اند، نگاه فرهیخته و مناسبی است که باید قدردان آن بود.
حاجیان‌زاده از کانون پرورش فکری به عنوان یکی از مهم‌ترین مراجع و مصادر سینمای ایران و سینمای کودکان یاد کرد و گفت: شاید در دوره‌هایی فعالیت کانون در این حوزه افت و خیزهایی داشته، اما در همین سه‌ سال گذشته، یک فیلم سینمایی بلند (پایان رویاها – محمدعلی طالبی) و ده‌ها انیمیشن نیمه‌بلند و فیلم زنده تولید کرده‌ایم، هرچند که فیلم‌های سینمایی بلند دیگری نیز در راه است و خبر آن به‌زودی منتشر می‌شود.
در همین حال، این مقام مسئول، به طرح‌هایی چون «کتاب-فیلم» اشاره کرده و گفت: گاه می‌گویند که مشکل فیلم‌نامه داریم، درحالی‌که ادبیات داستانی کودک و نوجوان منابع مهمی است که اقتباس از آن مغفول مانده است؛ ما در این طرح، رمان‌ها و داستان‌ها را برای اقتباس سینماگران شناسایی کرده و به آن‌ها پیشنهاد می‌کنیم که می‌توانند علاوه بر پیوند داستان و سینما، ضعف‌های فیلم‌نامه را در این حوزه پوشش دهند.
وی در پایان تصریح کرد که کانون پرورش فکری، هم به عنوان تهیه‌کننده‌ی چند اثر حاضر در جشنواره، هم در مقام متولی حوزه‌ی فرهنگ و هنر کودکان و نوجوانان، تولیدات شرکت‌کننده در این رویداد را به دقت دنبال می‌کند، چراکه حمایت از برترین‌های این سینما باید حمایت همه‌جانبه از سوی همه‌ی دستگاه‌های مرتبط با کودک و نوجوان باشد.
 
نظر بدهید