تشکیل «حلقۀ تألیف داستان کوتاه» برای رفع کمبودها
چهارشنبه 14 تير 1396

حمیدرضا شاه‌آبادی عنوان کرد

تشکیل «حلقۀ تألیف داستان کوتاه» برای رفع کمبودها

مدیر انتشارات مدرسه با اشاره به تشکیل «حلقه تالیف داستان کوتاه»، آن را در جهت رفع کمبودها در این زمینه و رونق فرهنگ مطالعه دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، حمیدرضا شاه‌آبادی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در سال ۸۹ طرح «رمان نوجوان امروز» در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کلید خورد. آن زمان مقطعی بودکه نوجوانان ما به شدت با فقر رمان‌های تالیفی مواجه بودند و امروز کمبودی در این حوزه دیده نمی‌شود. امیدوارم با شکل‌گیری حلقه تالیف داستان کوتاه  نویسندگان به نوشتن داستان‌های کوتاه ویژه نوجوانان نیز ترغیب شوند و به این ترتیب نیاز به این نوع ادبی پاسخ داده شود.
او افزود:‌ امروز آثار زیادی در حوزه‌ رمان نوجوان امروز منتشر شده است و کانون در مقطعی توانست نویسندگان زیادی را به نوشتن رمان ترغیب کند. امیدواریم همان تجربه در انتشارت مدرسه تکرار شود و داستان‌نویسان ما بتوانند با خلق داستان‌های کوتاه کمبودهای موجود در این زمینه را برطرف کنند.
او داستان کوتاه را یکی از تاثیرگذارترین انواع ادبی خواند و گفت:‌ با توجه به شرایط اجتماعی که مردم زمان زیادی برای مطالعه ندارند داستان کوتاه برای آنان شرایطی را مهیا می‌کند که بتوانند در هر موقعیتی مثل ایستادن در صف اتوبوس از خواندن کتاب لذت ببرند. مضاف بر این‌که ساختار مینیاتوری داستان کوتاه این امکان را فراهم می‌کند که نویسنده بتواند بیان دقیق و ظریفی را از آن‌چه در ذهن دارد در اختیار مخاطب خود قرار دهد.
مدیر انتشارات مدرسه ادامه داد: از سوی دیگر، داستان کوتاه معمولا با ضربه پایانی همراه است که مخاطب را به فکر کردن وامی‌دارد. علی‌رغم تمامی این ویژگی‌ها این نوع ادبی در جامعه ما به‌ویژه در سال‌های گذشته بسیار کمرنگ بوده است چه در حوزه ادبیات نوجوانان و چه در حوزه ادبیات بزرگسالان.
شاه‌آبادی تصریح کرد: با توجه به وجود چنین خلأیی و چنان ظرفیتی بر آن شدیم تا برای ترغیب نوجوانان به مطالعه آثار ادبی با ایجاد «حلقه‌ داستان کوتاه» تجربه تازه‌ای داشته باشیم. انتشارات مدرسه در همکاری با گروهی از داستان‌نویسان پیشکسوت و تازه‌کار بنا دارد در این حلقه زمینه‌ انتشار آثار باکیفیت را در حوزه داستان کوتاه فراهم کند. در این حلقه افراد صاحب‌نظر در کنار جوان‌ترها باتکیه بر عقل جمعی تلاش خواهند کرد که داستان‌های باکیفیتی را در حوزه داستان کوتاه خلق کنند و با توجه به شرایطی که فراهم شده است با بازنویسی مجدد آثار امکان شکل گرفتن بهترین داستان‌های کوتاه مهیا خواهد شد.
این داستان‌نویس تاکید کرد:‌ تا کنون سه جلسه از جلسات حلقه داستان‌ کوتاه پشت سرگذاشته شده است و دورنمای خوبی را نشان می‌دهد. داستان‌های تاییدشده در جمع نویسندگان پس از بررسی کارشناسان کارگروه  ادبیات داستانی که متشکل از چهار نفر (سه کارشناس و خود من) هستند تصویب شده و بر اساس ارزش کیفی آن‌ها قیمت‌گذاری و خریداری می‌شوند. قرار است این داستان‌های کوتاه در مجموعه‌هایی متشکل از ۱۰ داستان از نویسندگان مختلف به چاپ برسند و تلاش خواهد شد از زمان تصویب تا پروسه چاپ زمان کوتاهی صرف شود.
مدیر انتشارات مدرسه در زمینه‌ ترغیب نویسندگان با اتکا ‌به سفرهای استانی گفت: ‌در قدم اول ما امکانات زیاد و بودجه کافی را برای محقق کردن سفرهای استانی نداریم ولی در کنار طرح‌های دیگر این امکان محقق خواهد شد. امسال در سال تحصیلی جدید طرحی را با نام همگام با انتشارات مدرسه در مراکز استان‌ها اجرا می‌کنیم که طی آن در کنار نمایشگاه‌های کتاب برنامه‌های فرهنگی از جمله ملاقات و داستان‌خوانی نویسندگان را هم خواهیم داشت.
به گفته او، تولیدات حلقه تالیف داستان کوتاه در ژانر خاصی قرار نخواهد داشت و تاکید نویسندگان صرفا بر روی نیازهای نوجوانان متمرکز خواهد شد.
در حلقه تالیف داستان کوتاه که با مدیریت مصطفی خرامان برگزار می‌شود، تاکنون ۳۲ نویسنده عضو شده‌اند که از میان اعضای این حلقه می‌توان به نویسندگانی چون محمود برآبادی، جعفر توزنده‌جانی، محمدرضا اصلانی، محمدرضا یوسفی، عباس جهانگیریان، حبیب یوسف‌زاده، حسن احمدی، محمد قربانی، عادله خلیفی و بدری مشهدی اشاره کرد.
 
نظر بدهید