نمازگزاران جمعه، میزبان «میثم تمار» شدند
شنبه 17 تير 1396

نمازگزاران جمعه، میزبان «میثم تمار» شدند

در آستانۀ روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، کتاب «باغ طوطی» به منظور معرفی الگوهای مناسب به نسل جوان، و آشنایی آنان با مشاهیر و مفاخر تاریخی در نماز جمعه‌های کشور معرفی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، کتاب «باغ طوطی»، نوشتۀ مسلم ناصری، داستانی کم‌نظیر از زندگی میثم تمّار، شخصیت ممتاز ایرانی و اسلامی تاریخ است که در قالبی هنرمندانه و در عین حال مستند و قابل اعتماد ارائه شده است. رمان زیبای «باغ طوطی» اگرچه برای مخاطب نوجوان نوشته شده است ولی داستان جذاب و بیان شیرین و دلنشین آن، خوانندۀ بزرگسال را نیز به دام می‌اندازد تا پا به زندگی میثم تمّار بگذارد و پی ببرد که این شخصیت بزرگ تاریخی را اصلاً نمی‌شناخته است. «باغ طوطی» در واقع سرگذشت ایرانی‌هایی است که در سال‌های 40 تا 60 هجری در کوفه زندگی می‌کردند و یکی از آنها میثم تمّار است که در کودکی با اسارت و بردگی به کوفه برده می‌شود، اما پس از تحمل سال‌ها سختی، عاقبت با امیرمؤمنان علی(علیه‌السلام) آشنا شده و به هویت خود بازمی‌گردد، و در مسیر رشد و کمال انسانی تا جایی پیش می‌رود که به مخزن اسرار مولای متقیان(علیه‌السلام) تبدیل می‌شود و سرانجام هم به خاطر عشق به امام خود، ناجوانمردانه به شهادت می‌رسد.
فارغ از جذابیت‌های داستان زندگی این یار باوفای امام علی(علیه‌السلام)، نویسنده از رهگذر ایرانی بودن میثم، به یک سؤال مهم نوجوانان پاسخ داده است و آن هم تعلق خاطر همزمان به ایران و اسلام است. نویسنده توانسته مسئلۀ عربی‌گری برخی کوفیان و ریشه‌های آن، و نیز سازگاری اسلام با ایرانی‌بودن را به خوبی نشان دهد. در دورانی که عده‌ای بین ایرانیت و اسلامیت گرفتار هستند و فکر می‌کنند که اسلام به ایران ضربه زده است، مسلم ناصری تلاش کرده تا در کتاب «باغ طوطی» برداشت درستی از اسلام به مخاطب داده شود. مخاطب با خواندن این کتاب متوجه می‌شود، که علیرغم وجود برخی تفاوت‌ها میان عرب و عجم، هیچ گونه تضادی بین اسلامی و ایرانی بودن وجود ندارد، و می‌توان با حفظ هویت ملی خود، و با اعتقادی محکم‌تر از پیش، معتقد و عاشق اسلام باقی ماند.
کتاب «باغ طوطی» که حاصل دو سال تحقیق و همکاری علمی با جمع زیادی از متخصصان تاریخ اسلام است پیشنهادی خوب برای معرفی الگوهای مناسب به نسل جوان، و آشنایی آنان با مشاهیر و مفاخر تاریخی است تا با مطالعۀ آن در فرصت تابستان و فراغت از تحصیل، لحظاتی به یاد ماندنی را به خاطر بسپارند.
این کتاب از انتشارات کتاب جمکران در طرح ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در نماز جمعه‌های کشور که به‌همت مجمع ناشران انقلاب اسلامی و با همکاری شورای سیاست‌گذاری ائمۀ جمعۀ سراسر کشور در حال اجرا است، معرفی شد.
 
 
نظر بدهید