«سیستم ناکارآمد توزیع» و نبود «ویترین» از مهمترین مشکلات حوزه کودک است
یکشنبه 18 تير 1396

قدیانی به مناسبت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان مطرح کرد

«سیستم ناکارآمد توزیع» و نبود «ویترین» از مهمترین مشکلات حوزه کودک است

مدیر انتشارات قدیانی گفت: جدی‌ترین مشکل در حوزه ادبیات کودکان سیستم ناکارآمد توزیع و نبود ویترین است، بعد از چند دهه فعالیت هنوز در شهرهای بزرگ و حتی تهران فروشگاه بزرگی نداریم که کتب چاپ شده در کشور را به مخاطب عرضه کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری فارس،نادر قدیانی از ناشران موفق حوزه کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس همزمان با 18 تیرماه روز ملی ادبیات کودک ونوجوان اظهار داشت: کودکان و نوجوانان هر کشور آینده آن کشور هستند. کشور و سرزمینی از آینده‌ای بالنده، سربلند و موفق برخوردار است که کودکانی تربیت شده، باسواد، پرسشگر و با فرهنگ داشته باشد.


این ناشر با بیان اینکه از طرف دیگر، همه می‌دانیم که بهترین وسیله برای شخصیت سازی و تربیت همه جانبه ی کودکان، ادبیات مخصوص آنهاست تصریح کرد: ادبیات کودکان در ایران به صورت جدی، برخلاف ادبیات بزرگسال، سابقه زیادی ندارد و شاید نزدیک به شش یا هفت دهه بتوان از عمر آن یادکرد.

قدیانی بیان داشت: در همین مدت کوتاه این نوع ادبیات به رشد بالندگی خوبی رسیده، تعداد نویسندگان و ناشران کودک و هزاران عنوان کتابی که هر سال برای کودکان منتشر می شود، نشان از استقبال کودکان از ادبیات خودشان دارد. اما ادبیات کودکان تا رسیدن به نقطه ایده آل، فاصله زیادی دارد و تلاش و همت همه  دست اندرکاران را می‌طلبد.

وی همچنین ضمن اشاره به برخی مشکلات خاطر نشان کرد: شاید بتوان گفت که جدی‌ترین معضلی که بر سر راه ادبیات کودکان قرار دارد، نبود ویترین و سیستم ناکارآمد توزیع است. ما بعد از چند دهه فعالیت هنوز در شهرهای بزرگ و حتی تهران فروشگاه بزرگی نداریم که همه کتاب‌های چاپ شده در کشور را برای مخاطب عرضه کند. هنوز فروشگاهی نداریم که اگر مخاطب ما به آنجا مراجعه کرد بتواند هر کتابی که نیاز دارد تهیه کند.

18 تیرماه هم‌زمان با سالگرد درگذشت مهدی آذریزدی به عنوان «روز ادبیات کودکان و نوجوانان» در تقویم رسمی کشور ثبت شده است.

نظر بدهید