جدیدترین اثر محمدرضا سنگری منتشر شد
چهارشنبه 14 مهر 1395

شعر هیئت

جدیدترین اثر محمدرضا سنگری منتشر شد

جدیدترین اثر محمدرضا سنگری با عنوان «شعر هیئت» منتشر شد. چنانکه از عنوان اثر برمی‌آید، نویسنده در این کتاب تلاش دارد تا با نگاهی پژوهشی به مقوله شعر هیئت بپردازد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، انتشارات خیمه همزمان با فرارسیدن ماه محرم، ماه عزای حسینی، جدیدترین اثر از محمدرضا سنگری، استاد زبان و ادبیات فارسی و پژوهشگر حوزه شعر آیینی، را با عنوان «شعر هیئت» منتشر کرد.

این اثر در سه فصل تدوین شده که نویسنده در آن با رویکردی پژوهشی به موضوع شعر هیئت، شاخه‌ها و ویژگی‌های آن پرداخته است. نویسنده در این اثر به محورهای چیستی، سیر تحول و تطور و ویژگی های شعر هیئت می پردازد تا با ارائه تصویری روشن از این‌گونه شعری، مخاطب را با ابعاد، دقایق و ظرایف آن آشناتر سازد.

سنگری پیش‌تر به رسانه‌ها درباره این کتاب گفته است: در این اثر شعرهایی که در هیئت‌های عزاداری و مذهبی به کار می‌رود، مورد توجه قرار گرفته و ویژگی‌های آنها بررسی شده است، از سوی دیگر آسیب‌هایی که این نوع شعر را تهدید می‌کند بحث و بررسی شده و اثری کاملاً پژوهشی بوده و راه را برای مداحان و شاعران نشان می‌دهد.

در معرفی این کتاب آمده است: از ساحت‌ها و قلمروهای شعر دینی و آیینی، هیچ ساحتی از منظر زایایی و البته حضور در مجامع مردمی، هم‌اندازه و هم‌تراز «شعر هیئت» نبوده و نیست. در روزگار ما، به سبب گسترش هیئت‌های مذهبی، اقبال و استقبال به این‌گونه سروده‌ها افزون‌تر شده است و همین بسیاری شاعران شاخص را به این عرصه فراخ کشانده است.

علاقه‌مندان برای خرید اینترنتی این اثر می‌توانند به نشانی نشر خیمه مراجعه کنند.

محمدرضا سنگری تاکنون کتاب‌های متعددی به نگارش درآورده که از جمله آنها می‌توان به «آینه‌داران آفتاب»، «از نتایج سحر»، «سیب و عطش»، «عاشورایی‌ها»، «چهل روز عاشقانه»، «روایت عطش و آتش»، «ماه در آب» و «آینه در کربلاست» اشاره کرد. او همچنین چندی مدیریت دفتر ادبیات عاشورایی حوزه هنری را نیز برعهده داشت.

 
نظر بدهید