شرح زیارت‌نامه‌های امام حسین(ع)
شنبه 24 مهر 1395

دست‌چینی از بهترین کتاب‌‌ها برای آشنایی با امام حسین‌ علیه‌السلام/1

شرح زیارت‌نامه‌های امام حسین(ع)

سامانۀ کارشناسی مجمع ناشران انقلاب اسلامی به مناسبت محرم بستۀ پیشنهادی معرفی کرده است که شامل موضوعاتی مانند شرح زیارت‌نامه‌های امام حسین(ع)، زندگی‌نامه، فضایل و کرامات امام حسین (ع)، تحلیل‌های مربوط به واقعه عاشورا و ... می‌باشد. آنچه در ادامه معرفی می‌شود کتاب‌هایی هستند که به شرح زیارت‌نامه‌های امام حسین(ع) می‌پردازند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، سامانۀ کارشناسی مجمع ناشران انقلاب اسلامی به مناسبت محرم بستۀ پیشنهادی معرفی کرده است که شامل موضوعاتی مانند شرح زیارت‌نامه‌های امام حسین(ع)، زندگی‌نامه، فضایل و کرامات امام حسین (ع)، تحلیل‌های مربوط به واقعه عاشورا و ... می‌باشد. آنچه در ادامه معرفی می‌شود کتاب‌هایی هستند که به شرح زیارت‌نامه‌های امام حسین(ع) می‌پردازند.
1
شفاء الصدور فی شرح زیارت العاشور (سه جلدی)
علامه ابوالفضل تهرانی
طوبای محبت
این کتاب یکی از معروف‌ترین شروح زیارت عاشوراست که مشتمل بر دو باب و یک خاتمه است.
در باب نخست که حدود هشتاد صفحه از کتاب را دربرگرفته، ابتدا سند زیارت عاشورا بررسی شده است، سپس وجوه کیفیت خواندن زیارت عاشورا بیان شده و در پایان هم دوازده فایده خواندن این زیارت ذکر شده است. برخی دیگر از مطالب این باب عبارت‌اند از: بیرون بودن دعای صفوان از زیارت عاشورا، جواز خواندن زیارت عاشورا در شب، طریق احتیاط در خواندن زیارت عاشورا و لزوم خواندن زیارت عاشورا در یک مجلس. این بخش مهم حدود هشتاد صفحه از کتاب را در بر گرفته است. باب دوم که بیشترین مطالب کتاب را در برمی‌گیرد، مشتمل است بر ترجمه و شرح زیارت عاشورا و در آن، عبارت‌ به ‌عبارت و گاه کلمه‌ به ‌کلمه این زیارت به تفصیل شرح شده است.
در خاتمه کتاب نیز به شرح دعای صفوان (مشهور به علقمه) اقدام شده و از آنجا که این دعا جزء زیارت عاشورا نیست، در شرح آن به تفصیل شرح زیارت عاشورا سخن گفته نشده و تنها عبارت‌های مشکل آن شرح داده شده است.
2
زیارت عاشورا؛ اتحاد روحانی با امام حسین علیه‌السلام
اصغر طاهرزاده
لب‌الميزان
این اثر یکی دیگر از آثار استاد طاهرزاده درخصوص امام حسین علیه‌السلام است، نوع نگاه نسبتاً متفاوت و بدیع استاد در مسائل مخلتف باعث شده تا خواننده بعد از خواندن کتاب با دید متفاوت و عمیق­تری نسبت به مضامین زیارت عاشورا پیدا کند.
برخی مطالبی که مؤلف سعی داشته تا در این اثر برای مخاطب تبیین نماید عبارت‌اند از:
اثبات اینکه کلمه‌کلمۀ زيارت عاشورا با دقت و ظرافت تمام انتخاب شده و در تکرار مضامين تعمّدي دقت‌برانگيز مدّ نظر بوده و نام‌هايي که عنوان شده همه از سر دقت انتخاب شده تا ما بتوانيم زندگي امروز خود را با زيارت عاشورا تغذيه کنيم.
با تأمل در زيارت عاشورا معلوم مي‌شود که آن زيارت شناسنامۀ فرهنگي و سلوکي شيعه است و لعن‌هاي مطرح‌شده در آن جهت تولي و تبرّاي مسلمانان را روشن مي‌کند تا هر مسلماني جايگاه خود را در نبرد بي‌امان حق و باطل تعيين و تعريف کند و از حضور در جبهۀ معنوي حق در هزارۀ سوم محروم نماند و معلوم شود او نيز بخشي از اين جبهه است.
تبیین این مطلب که لعن گفتن مقوله‌اي متفاوت از ناسزاگفتن و فحش‌دادن است و فحش‌دادن شأن يک مسلمان نيست از ویژگی‌های کتاب است. امام علي علیه‌السلام فرمودند: «به خدا سوگند دوست ندارم شما از دشنام‌دهندگان باشيد. ولي لعن‌کردن يک نوع بيزاري‌جستن از ظلم و ظالم و فاصله‌گرفتن از راه سپاه اهل باطل و موجب قرب به جبهۀ امام حسين علیه‌السلام مي‌شود و اين‌که در دل ما جايي براي همراهي با ظلم و ظالم نيست.»
نظر بدهید