این اجتماع وحشت و خوف در دل دشمنان شیعیان ایجاد می‌کند
یکشنبه 25 مهر 1395

این اجتماع وحشت و خوف در دل دشمنان شیعیان ایجاد می‌کند

در آستانه اربعین حسینی و مراسم پیاده‌روی اربعین حسيني حجت‌الاسلام سبحانی‌نیا در گفت‌وگويی به بيان چرايي اهميت اين پياده‌روي بزرگ شيعيان جهان و اثرات جهاني آن و همچنين اشارات روايي به اين حركت عظيم پرداخته است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، در آستانه اربعین حسینی و مراسم پیاده‌روی اربعین حسيني حجت‌الاسلام سبحانی‌نیا در گفت‌وگو با منانشر، به بيان چرايي اهميت اين پياده‌روي بزرگ شيعيان جهان و اثرات جهاني آن و همچنين اشارات روايي به اين حركت عظيم پرداخته است. آنچه در ادامه می‌خوانید صحبت‌های حجت‌الاسلام سبحانی‌نیا، مدیرعامل انتشارات دارالحدیث، پیرامون اهمیت این مراسم بزرگ شیعیان است.

 آقای سبحانی‌نیا آیا شما تا کنون در سفر اربعین شرکت کرده‌اید؟

خیلی دوست دارم شرکت کنم. پارسال بحث جدی داشتم که ان‌شاءالله امسال شرکت کنم و همچنان در آرزوی شرکت به سر می‌برم.

تصویرتان از این سفر چیست؟

من فکر می‌کنم زیارت اربعین حال و هوای معنوی زیادی دارد و انسان را به خودش می‌آورد که می‌بیند عده‌ای با مشکلات عدیده به سختی در این راه قدم برمی‌دارند. چه بسا از دیدن این صحنه‌ها احساس کوچکی می‌کند و این برای تفکر انسان می‌تواند مفید باشد و یک حرکت تصاعدی برای رشد او در امور معنوی و عشق و علاقه‌اش به سیدالشهدا می‌تواند باشد.

در روایات آمده است که یکی از نشانه‌های مؤمن زیارت اربعین است، چه توفیقاتی در این زیارت هست که اینقدر به ّآن تأکید شده است؟

بله در روایات یکی از نشانه‌های مؤمن را زیارت اربعین ذکر کرده‌اند. البته مقصود از این روایت این نیست که ضرورتاً انسان باید در روز اربعین در کربلا باشد. آداب زیارت از دور هم در این روز وارد شده است. یعنی کسانی که در این روز تمکن زیارت از نزدیک را ندارند، می‌توانند در روز اربعین با زیارت از دور اباعبدالله از توفیق زیارت این روز بهره‌مند شوند.

البته قطعاً طبیعی است، کسی که در این مسیر گام برمی‌دارد، عشق و علاقۀ بیشتر خود را ثابت می‌کند و امید به اینکه از معنویات بیشتری بهره‌مند گردد، بیشتر است.

دستاورد این حرکت برای جامعۀ شیعی چیست؟

زیارت اریعین یک دستاورد اجتماعی-سیاسی بسیار بزرگی دارد که ما بی‌شک می‌توانیم بگوییم اثرات این دستاورد در دنیای معاصر ما چه بسا بیشتر از آن چیزی است که قبلاً مطرح می‌شد و آن این است که نشانگر شور و هیجان و قدرت و عظمت اجتماع شیعیان و مسلمانان است. این اجتماع وحشت و خوف در دل دشمنان شیعیان ایجاد می‌کند و دشمنان را وادار می‌کند که بپذیرند چنینن اجتماعی در هیچ جای دنیا امکان پذیر نیست. همچنین دشمنان را آمادۀ پذیرش عظمت شیعیان می‌کند.

علاوه بر این، این حرکت یک تبلیغی برای تفکر شیعه و امام حسین خواهد بود و مردم و آزادی‌خواهان و افرادی که به دنبال واقعیت و حقیقت هستند، این امکان را پیدا می‌کنند که بیایند و با تفکر شیعیان آشنا بشوند و بفهمند که سیدالشهدا کیست؟ و چرا به شهادت رسیده است؟ و چرا ما برای ایشان عزاداری میکنیم؟ و این یک تبلیغ بزرگی برای شیعه و سیدالشهدا است.

نظر بدهید