نذر یک خیر برای انتشار کتاب شعر
دوشنبه 26 مهر 1395

قزوه مطرکردح

نذر یک خیر برای انتشار کتاب شعر

مدیر دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری از نذر یکی از خیرین برای چاپ کتاب شعر به جای پختن غذای نذری خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری تسنیم، علیرضا قزوه، شاعر و نویسنده در «برنامۀ شابک» با اشاره به مجموعه آثار خود گفت: مضمون تمام اشعار در تمام کتاب‌هایم فضای دینی و مذهبی و باورهای آیینی است؛ و به طور اخص در سه کتاب به حضرت امام حسین(ع) و واقعه عاشورا ادای دین کرده‌ام. یکی از این کتاب‌ها «من می گویم شما بگریید» نام دارد که مجموعه شعر از شاعران قدیم و جدید در قالب‌های مختلف با موضوع امام حسین(ع) و عاشوراست.

وی ادامه داد: یک مجموعه شعر عاشورایی با نام «با کاروان نیزه» نیز دارم که با مقدمه استاد علی معلم منتشر شده است. کتاب دیگری که در هند منتشر کرده‌ام، «انگشتری سوم خاتم» نام دارد که مجموعه اشعار عاشورایی من است که یکی از خیرین بجای دادن غذای نذری به من گفت که نذر کرده‌ام اشعار عاشورایی شما را چاپ کنم و من هم قبول کردم و این کتاب در هند منتشر شد.

این شاعر با اشاره به تعاریف ارائه شده از شعر آیینی افزود: شعر آیینی به معنای بیان باورهای دینی و فضاهای ملی و مذهبی است که علاوه بر آن فضای مذهبی فضای آیین و مراسم ملی هم هست و مثلاً شعری که به مناسبت نوروز هم سروده می‌شود، شعر آیینی است اما شعر آیینی بیشتر به عنوان اشعار دینی و نیایشی و اشعار تقدیمی به ائمه اطهار(ع) معرفی می‌شود.

قزوه با اشاره به جایگاه فرهنگ عاشورا گفت: فرهنگ عاشورا فرهنگ عمیق و تأثیرگذاری است و در تمام ابعاد زندگی ما تأثیر گذاشته و از اصول ماست. عاشورا برای انسان یک پرسش بزرگ است که چگونه زندگی کند و همچنین عاشورا پاسخی به عمیق‌ترین سوال‌های انسان در ارتباط با حیات و مرگ و زندگی پس از مرگ است. عاشورا نسخه‌ای حیات‌بخش برای تمام بشریت است و خیلی از ملت‌ها مانند گاندی و کشور هند با تأسی به قیام عاشورا به رهایی می‌رسند.

معرفی و متن خوانی کتاب «طوفان واژه‌ها» به قلم سید حمیدرضا برقعی از دیگر بخش‌های برنامه شابک بود.

 
نظر بدهید