سفرنامۀ اربعین از سفرنامۀ حج زیباتر و خواندنی‌تر است
سه شنبه 27 مهر 1395

سفرنامۀ اربعین از سفرنامۀ حج زیباتر و خواندنی‌تر است

در آستانه اربعین حسینی و مراسم پیاده‌روی اربعین حسيني، مسعود پیرمرادیان در گفت‌وگو با منانشر به بيان شرایط اين پياده‌روي بزرگ شيعيان جهان و وظایف جامعۀ نشر در تبیین و ترویج این حرکت عظیم پرداخته است. آنچه در ادامه می‌خوانید صحبت‌های مسعود پیرمرادیان، مدیر دفتر نشر معارف، پیرامون مراسم بزرگ شیعیان است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، در آستانۀ اربعین حسینی و مراسم پیاده‌روی اربعین حسيني، مسعود پیرمرادیان در گفت‌وگو با منانشر به بيان شرایط اين پياده‌روي بزرگ شيعيان جهان و وظایف جامعۀ نشر در تبیین و ترویج این حرکت عظیم پرداخته است. آنچه در ادامه می‌خوانید صحبت‌های مسعود پیرمرادیان، مدیر دفتر نشر معارف، پیرامون مراسم بزرگ شیعیان است.

 آقای پیرمرادیان آیا شما در سفر اربعین تا کنون شرکت کرده‌اید؟

بله من توفیق داشته‌ام که سه بار در این سفر شرکت کنم.

فضای آنجا چه طور بود؟

روز اربعین آقا امام حسین(ع) در سال یک روز منحصر به‌فردی است. ما برای فرد دیگری اربعین نداریم. برای شهادت امام دیگری اربعین نمی‌گیریم.

خود این روز برای هر فردی منحصربه‌فرد است و دیگر تکرار نمی‌شود.

تجربۀ سختی‌ها و مشقت‌های راه یکی از ویژگی‌های سفر اربعین است

آیا در این مسیر که حرکت می‌کردید کار مرتب با کتاب دیدید؟ آیا جا دارد که در این مسیر برای استفادۀ بیشتر زائران کاری صورت بگیرد؟

شرایط پیاده‌روی اربعین را یک فضای معنوی خاصی است. زائر اربعین لحظه به لحظه خودش را در حالت حضور می‌بیند؛ شبیه ایام حج. در ایام حج، حاجی در سه روزی که اعمال تشریق است حاجی خود را لحظه به لحظه در محضر خداوند می‌بیند.

من تجربه‌ای که در پیاده‌روی اربعین داشته‌ام این است که در این ایام زائر امام حسین شبیه ایام تشریق حج، خود را لحظه به لحظه در محضر امام خود حاضر می‌بیند و لحظه به لحظه در حال زیارت است. به همین دلیل است که معتقدم شرایط پیاده‌روی اربعین یک شرایط ویژه‌ای است که در هیچ جای دیگر قابل تجربه نیست. این تعالی معنوی و احساس حضور را در جای نمی‌توان لمس و تجربه کرد.

من خیلی آن فضا را مناسب کتاب‌خوانی و مطالعه و به اصطلاح کسب معرفت نمی‌دانم چون خود آن فضا دریایی از معرفت است.

پیاده‌روی اربعین مانند این است که انسان به دریا برود. هر کس با توجه به ظرفیت و قابلیت خود می‌تواند از دریا بهره ببرد.

بعضی افراد می‌توانند وارد دریا شوند و مانند یک غواص عمل کنند و از زیبایی‌های کف دریا لذت ببرند. بعضی افراد هستند که در کنار ساحل می‌ایستند و آب به آن‌ها می‌خورد و این طور از دریا بهره‌مند می‌شود. حداقلش این است که کنار دریا نظاره‌گر باشد.

زائر اربعین حداقلش این است که فضای معنوی اربعین را می‌بیند؛ مانند فردی که کنار دریا در ساحل نظاره‌گر زیبایی‌های دریاست.

کتاب در این فضا حکم لیوان آب را دارد. بنابراین من با بحث کتاب‌خوانی در ایام پیاده‌روی اربعین موافق نیستم، زیرا شرایط هم مناسب نیست افراد در حال ارتباط معنوی با سیدالشهدا هستند و در حال حرکت هستند.

یکی از ویژگی‌های زیارت اربعین این است که انسان سختی‌ها و مشقت‌های راه را ببیند. من خودم در سال اول شرکت در این سفر، یک تجربۀ کتاب‌خوانی داشتم؛ ولی دیدم که مناسب نیست و من را از زیارت و حضور در محضر امام حسین(ع) غافل می‌کند.

حضور در پیاده‌روی اربعین اولین و ساده‌ترین وظیفۀ اصحاب نشر و قلم

آقای پیرمرادیان ناشران و نویسندگان چه کاری برای تبیین و ترویج این حرکت می‌توانند بکنند؟

این نکته و سؤال بسیار دقیقی است که ناشران و اصحاب نشر آیا وظیفه‌ای دارند؟

اولین و ساده‌ترین کار این است که خودشان حضور پیدا کنند و از این فضا بهره‌مند شوند. دومین کار به تصویرکشیدن این سفر و لحظات و اتفاقات این مسیر است که جا دارد ناشران به این کار اهمیت دهند. ما شاید سفری زیباتر و بهتر از اربعین نداشته‌باشیم. به یقین سفرنامۀ اربعین از سفرنامۀ حج زیباتر و خواندنی‌تر است.

همۀ مردم نمی‌توانند این زیارت را تجربه کنند سؤال پیش می‌آید پس چه کسی باید این زیارت عظیم را به تصویر بکشد؟ یکی از آنجایی که می‌تواند این کار را بکند نویسندگان و ناشران قابلی است که در این کار تبحر دارند. باید افراد قوی به شیوۀ سفرنامه یا جمع‌آوری خاطرات هدفمند برنامۀ پیاده‌روی اربعین را به قلم بکشند و آنچه که یک زائر اربعین در پیاده‌روی اربعین با تمام وجودش احساس می‌کند، بر کاغذ بنگارند و در اختیار مردم قرار بدهند که کسانی که امکان شرکت در سفر معنوی را ندارند، حداقل با مطالعۀ این متن بهره‌ای از این دریای بی‌کران ببرند.

نظر بدهید