تأکید بر تخصیص یارانه کتاب برای ترویج فرهنگ کتابخوانی
سه شنبه 27 مهر 1395

آیت‌الله شبستری با انتقاد از قیمت بالای کتاب مطرح کرد

تأکید بر تخصیص یارانه کتاب برای ترویج فرهنگ کتابخوانی

امام جمعه تبریز با انتقاد از قیمت بالای کتاب گفت: مردم و جوانان به جهت قیمت بالای کتاب توان خرید کتاب را ندارند و راه حل این مسأله تخصیص یارانه کتاب است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، از تبریز به نقل از روابط عمومی فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، آیت‌الله محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در مراسم افتتاحیه چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز با ابراز خرسندی از برگزاری نمایشگاه کتاب تبریز و نمایشگاه قرآن و عترت و حضور مؤسسات قرآنی، اظهار داشت: قرآن کریم بارها اهمیت کتاب را مورد توجه قرار داده است.

وی با اشاره به جایگاه کتاب در عرصه فرهنگ‌سازی جوامع انسانی، خاطرنشان کرد: به وسیله کتاب میراث علمی و فرهنگی جوامع انتقال می‌یابد و در قرآن کریم در نخستین آیات نازل شده، مقوله کتاب و کتابخوانی مطرح شده و از امیرالمؤمنین (ع) نقل شده است که اگر کسی با کتاب آرامش پیدا کند این آرامش هرگز از او سلب نمی‌شود.

امام جمعه تبریز با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص کتاب، خاطرنشان کرد: کتابخوانی و ترویج آن یک وظیفه ملی و یک واجب دینی است و بیش از همه باید جوانان و نوجوانان در خصوص کتابخوانی احساس وظیفه کنند چرا که کتاب‌خوانی آراستن شخصیت انسان به زینت علم و فرهنگ است.

وی با اشاره به دیدار رهبر انقلاب با شورای حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: مقام معظم رهبری در این دیدار ترویج مطالعه و تربیت مبلغان قلمی و فضای مجازی در حوزه‌های علمیه و تشکیل مرکز مطالعات راهبردی حوزه‌های علمیه را یک امر ضروری عنوان کردند.

عضو مجلس خبرگان رهبری، علت اصلی فرهنگ ضعیف کتابخوانی را دانش ناچیز سلاطین ایرانی در زمان‌های قدیم خواند و تصریح کرد: ضعف زمامداران کم‌سواد عامل تضعیف فرهنگ کتابخوانی در کشور بود اما با پیروزی انقلاب اسلامی و قرار‌گیری یک فقیه جامع‌الشرائط در رآس آن، پیشرفت‌های بسیاری در ترویج فرهنگ کتابخوانی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه روزگاری از زمامداران بی‌فرهنگ، بی‌ادب و بی‌علم ضربه خورده‌ایم، خاطرنشان کرد: امروز نیز از جانب استعمارگران دچار ضربه و هجمه هستیم، استکبار جهانی در صدد تضعیف آموزه‌های دینی و اعتقادات اسلامی مردم است و هیچ زمانی مانند امروز دشمنان به نبرد با دین با تمام قوا و امکانات نیامده است

رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت (ع) با بیان اینکه دشمن به دنبال گرفتن جوانان از این انقلاب است، گفت: دشمن می‌داند که با تحقق غیرت اسلامی و ترویج آموزه‌های دینی زمنیه سلطه مجدد استکبار فراهم نخواهد شد و برهمین اساس تلاش دارد تا با فراهم شدن شرائط ابتذال سلطه خود را احیا کند.

وی با تأکید بر تخصیص یارانه کتاب برای ترویج فرهنگ کتابخوانی، تصریح کرد: از جمله ضعف‌های حوزه کتاب و به تبع آن ضعف‌های اجتماعی، قیمت بالای کتاب است، کتب مفید و با قیمت بالا که مردم نتوانند آنها را تهیه کنند در فرهنگ سازی مؤثر نخواهد بود.

آیت‌الله مجتهدشبستری با انتقاد از قیمت بالای کتاب، ادامه داد: مردم  و جوانان به جهت قیمت بالای کتاب توان خرید کتاب را ندارند و راه حل این مسأله تخصیص یارانه کتاب است و دولت می‌تواند در کنار یارانه نان و دیگر موارد یارانه کتاب را در نظر بگیرد چراکه کتاب غذای روحی انسان است.

وی با بیان اینکه نمایشگاه کتاب تأثیر بسزایی در توسعه و ترویج کتابخوانی دارد، گفت: این نمایشگاه برکات فرهنگی و اقتصادی متعددی را به دنبال دارد، همچنین زمینه تعامل میان ناشران، محققان و پژوهشگران با مخاطبان را فراهم می کند تا نیازهای اساسی جامعه شناسایی و برطرف شود.

براساس این گزارش چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز بیست و ششم مهر تا یکم آبان‌ماه جاری از ساعت 10 صبح الی 20 در محل نمایشگاه بین‌المللی تبریز برپاست.

 
نظر بدهید