داوران سومین جشنواره خاتم توسط نویسندگان انتخاب می‌شوند/ امکان حضور فارسی‌زبانان جهان
شنبه 31 تير 1396

داوران سومین جشنواره خاتم توسط نویسندگان انتخاب می‌شوند/ امکان حضور فارسی‌زبانان جهان

رئیس شورای راهبردی جشنواره «خاتم» از گسترش دایره پوشش جشنواره سوم خبر داد و گفت:‌ فارسی‌زبانان جهان نیز امکان حضور در جشنواره را خواهند داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، علی‌اکبر اشعری رئیس شورای راهبردی جشنواره «خاتم» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا از اعلام فراخوان سومین جشنواره داستان‌نویسی خاتم تا نیمه مرداد ماه خبر داد و گفت: در تلاش هستیم تا سومین دوره را کمی متفاوت با دو دوره گذشته برگزار کنیم‌، بنابراین با وجود اینکه موضوع داستان کوتاه درباره زندگی پیامبراکرم(ص) شعار ثابت جشنواره است،‌ با توجه به برخی پیشنهادات در نظر داریم تا فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هم‌چون تلگرام را نیز به مسابقه راه دهیم،‌ البته این موضوع هنوز در دبیرخانه تصویب نهایی نشده است.
وی ادامه داد:‌ دیگر تغییر دوره سوم گسترش حضور فارسی‌زبانان غیرایرانی است،‌ ما از دوره دوم مرز ایران را برداشته و فارسی‌زبانان کشورهای دیگر را نیز وارد جشنواره کردیم،‌ از این دوره نیز با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی،‌ بنیاد سعدی و رایزنی‌های فرهنگی تمامی فارسی‌زبان دنیا می‌توانند در جشنواره شرکت کنند.
اشعری در پاسخ به اینکه برگزاری دو دوره گذشته چه‌میزان موفقیت‌آمیز بوده است،‌ گفت:‌ نتیجه کارهای فرهنگی در درازمدت مشخص‌می‌شود‌، برای ما مهم بود که آثاری درباره پیامبر اکرم(ص) تولید شود،‌ در این دوره  1200 داستان کوتاه درباره پیامبر اکرم(ص) نوشته شد. طبیعی است که هرچه بر عمر جشنواره افزوده شود،‌ ما آثار پخته‌تر و وزین‌تری را شاهد خواهیم بود.
وی با اشاره به حضور نویسندگان شاخص در جشنواره خاتم گفت:‌ نکته حائز اهمیت این بود که گاهی جوانان نویسنده گمنام از نویسندگان شاخص نیز جلو می‌زدند و آثاری خلق می‌شد که حائز اهمیت بود، بنابراین می‌توان گفت‌، جشنواره خاتم فرصتی را فراهم کرد که ظرفیت‌های بالقوه عده‌ای به ظهور برسد.
اشعری از انتشار آثار دومین دوره جشنواره خاتم تا پیش از آغاز دوره سوم خبر داد و گفت:‌ در این دوه آثار برگزیده را در جریان برگزاری جشنواره منتشر و در مراسم اختتامیه توزیع خواهیم کرد.
وی هم‌چنین از تغییراتی در داوری‌های این دوره جشنواره خبر داد و گفت:‌ در حال ارسال نامه‌هایی برای نویسندگان ادبیات داستانی کشور هستیم که هر کدام 5 داور در حوزه کودک و نوجوان و 5 داور در حوزه بزرگسال به ما معرفی کنند، از میان این افراد داوران جشنواره سوم را انتخاب خواهیم کرد،‌ بنابراین می‌توان گفت‌‌، جشنواره سوم خاتم با داورانی منتخب از میان خود نویسندگان داوری خواهد شد.
 
نظر بدهید