آشنایی نمازگزاران جمعه با «رسالۀ حقوق امام سجاد(ع)» در نماز جمعه‌
شنبه 01 آبان 1395

آشنایی نمازگزاران جمعه با «رسالۀ حقوق امام سجاد(ع)» در نماز جمعه‌

در ایام شهادت حضرت امام سجاد علیه‌السلام، کتاب «رسالۀ حقوق امام سجاد(ع)»، ترجمۀ داوود روحانی‌معین از انتشارات طاووس بهشت در نماز جمعه‌های کشور معرفی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، در ایام شهادت حضرت امام سجاد علیه‌السلام، کتاب «رسالۀ حقوق امام سجاد(ع)»، ترجمۀ داوود روحانی‌معین از انتشارات طاووس بهشت در نماز جمعه‌های کشور معرفی شد.

«رسالۀ حقوق امام سجاد(ع)» یکی از آن پیشنهادهایی است که می‌تواند ما را در رسیدن به الگوی سبک زندگی ایده‌آل همراهی کند. این کتاب که در واقع، نامۀ امام سجاد علیه‌السلام به یکی از اصحاب است با این عنوان مشهور شده است زیرا امام سجاد علیه‌السلام در آن، حقوق مختلفی که بر گردن انسان است را بر شمرده است. حقوق هفت‌گانه‌ای که از مسائل فردی تا اجتماعی را در بر می‌گیرد.

حجم و قطع کتاب «رسالۀ حقوق امام سجاد(ع)» به اندازه‌ای است که می‌توان آن را همیشه در جیب همراه داشته و در فرصت‌های مختلفی از آن استفاده کرد. حتی تکرار و بازخوانی چندبارۀ بیانات امام سجاد(ع) می‌تواند در نهادینه شدن آنها در رفتارهای فردی مؤثر باشد و سبب شود افراد آن را بیشتر در تعاملات روزانۀ خود به کار بندند. ضرورت مطالعۀ «رسالۀ حقوق امام سجاد(ع)» آنجا روشن می‌شود که روایت‌های این کتاب بسیاری از حقوق فردی و اجتماعی انسان را شامل می‌شود و با مطالعۀ آن بر تأکید دین اسلام بر آنها آگاهی پیدا می‌کنیم. این تأکید نشان دهندۀ اهمیت حقوق شهروندی از منظر اسلام را روشن می‌کند و نشان می‌دهد که پیش از آنکه جوامع به ظاهر متمدن غربی به فکر تدوین منشور حقوق شهروندی و مانند آن باشند، پیشوایان دین اسلام به این موضوع اهتمام داشته‌اند و آن را برای پیروان خود تبیین کرده و توصیه‌های زیادی به اجرای آن داشته‌اند.

«رسالۀ حقوق امام سجاد(ع)» از منظر کاربردی بودن حائز اهمیت است، به این معنا که روایت‌های آن مطالبات پیچیده‌ای از مخاطب طلب نکرده و مسائلی را در بردارد که هر فردی می‌تواند به آنها پایبندی داشته باشد. اجرای مطالبات این رساله می‌تواند به خواننده کمک کند که ابتدا آسایش خویش در زندگی فردی و در صورت گسترده شدن آن زمینه‌ساز تعالی جامعۀ پیرامون خود را فراهم کند.

این کتاب در طرح ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در نماز جمعه‌های کشور که به‌همت مجمع ناشران انقلاب اسلامی و با همکاری شورای سیاست‌گذاری ائمۀ جمعۀ سراسر کشور در حال اجرا است، معرفی شد.

 
نظر بدهید