روایت بهناز ضرابی‌زاده از ادبیات پایداری زنان ایران
شنبه 01 آبان 1395

در نمایشگاه کتاب فرانکفورت عنوان شد:

روایت بهناز ضرابی‌زاده از ادبیات پایداری زنان ایران

بهناز ضرابی زاده گفت: ادبیات پایداری زنان ایران روایتگر زنانی است که همه چیرشان نه خانواده که کشورشان بود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به آلمان، در نخستین روز از برگزاری نمایشگاه کتاب فرانکفورت غرفه ایران میزبان نشستی برای معرفی ادبیات دفاع مقدس با حضور بهناز ضرابی‌زاده نویسنده ایرانی بود.

ضرابی‌زاده در سخنرانی خود که همزمان به صورت انگلیسی نیز ترجمه و ارائه می‌شد خطاب به حاضران در نشست عنوان کرد: من زندگی در جنگ را تجربه کرده و جنگ را زیسته‌ام. منطقه‌ای که محل زندگی من در آن بود به من این مکان را داد که شاهد باشم مردم چطور به جنگ عکس‌العمل نشان می‌دهند. جنگ مردم ایران را برای دفاع از خودشان به صحنه کشاند و قصه‌هایی از آنها خلق کرد که بسیار جذاب است اما تصورش برای همه آسان نیست و در این میان قصه زنان حاضر در جنگ در زمره جذاب‌ترین داستان‌هاست.

وی افزود: نویسندگان ما در سال‌های دفاع مقدس و پس از آن ضرورت نوشتن درباره جنگ را بسیار احساس کردند و حس کردند ظلمی که به مردم کشورشان وارد شده و نحوه مواجهه مردم با آن باید روایت شود و آنها بار القا کردن این مفاهیم را به دوش کشیدند و شیوه مواجهه مردمشان با این دست وقایع را تصویر کردند. در واقع این ادبیات بود که به نویسندگان ما این فرصت را داد تا بتوانند این تصاویر را ثبت و به همه ارائه کنند. به مدد همین ادبیات به مرور خلاقیت‌های خوبی در حوزه تولیدات ادبی میان مردم ما شکل گرفت و نویسندگان بسیار دیگری را نیز به درون خود دعوت کرد و شکل و مورد ادبی ویژه‌ای به نام ادبیات پایداری را رقم زد.

ضرابی‌زاده افزود: جنگ باعث شد که خصوصیات ویژه‌ای مردم ما از جمله صلح دوستی و اعتقاداتشان بتواند در قالب داستان راهی برای نمایش در تمام جهان پیدا کند.

این نویسنده افزود: درست است که در حال صحبت درباره جنگ هستیم اما جنگ بستری شد تا بسیاری از رویدادها بستر معرفی انسانی به خود بگیرد. رویدادها در بستر جنگ گاهی باور کردنی نیست اما وقتی مردمی بر اساس اعتقاداتشان دست به دفاع از سرزمین‌شان می‌زنند تصویری ناب از پایداری را در ادبیات برخاسته از آن می‌شود دید و جریان زیبایی را بر اساس آن می‌توان ساخت.

وی در پاسخ به این سوال که چرا روایت زنانه را برای کار خود انتخاب کرده است؟ نیز گفت: در وهله نخست زن بودنم به این مساله کمک کرد و در دیگر اینکه زن به دلیل ماهیتش عاشق زندگی و خانواده‌اش است. وقتی او با این توصیف، به ناچار قدم در میدان جنگ بگذارد حتما خالق داستانی زیباست. جنگ برای او دزدی است که همه چیز خانه‌اش را به غنیمت برده است هر چند که در جنگ ما زنانی بودند که همه چیزشان کشورشان بود.

 
نظر بدهید