قافلۀ ناشران از قافلۀ حسینی جا نمانند
یکشنبه 02 آبان 1395

حسن علایی، مدیر انتشارات روایت فتح، در گفت‌وگو با منانشر:

قافلۀ ناشران از قافلۀ حسینی جا نمانند

در آستانه اربعین حسینی و مراسم پیاده‌روی اربعین حسيني، حسن علایی در گفت‌وگو با منانشر به بيان حال و هوای اين پياده‌روي بزرگ شيعيان جهان و وظایف جامعۀ نشر در تبیین و ترویج این حرکت عظیم پرداخته است. آنچه در ادامه می‌خوانید صحبت‌های حسن علایی، مدیر انتشارات روایت فتح، پیرامون مراسم بزرگ شیعیان است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، در آستانه اربعین حسینی و مراسم پیاده‌روی اربعین حسيني، حسن علایی در گفت‌وگو با منانشر به بيان حال و هوای اين پياده‌روي بزرگ شيعيان جهان و وظایف جامعۀ نشر در تبیین و ترویج این حرکت عظیم پرداخته است. آنچه در ادامه می‌خوانید صحبت‌های حسن علایی، مدیر انتشارات روایت فتح، پیرامون مراسم بزرگ شیعیان است.

 آقای علایی آیا شما در سفر اربعین تا کنون شرکت کرده‌اید؟
بله من توفیق داشته‌ام که پنج بار در این سفر شرکت کنم.
پیاده‌روی اربعین؛ مقدمۀ تحقق حکومت جهانی امام زمان(عج)
فضای آنجا چه طور بود؟ از حال و هوای‌تان در این سفر بگویید.
حال و هوای سفر منحصربه‌فرد است. تا زمانی که فرد در آن محیط قرار نگیرد به‌خوبی نمی‌تواند این فضا را درک کند.
با توجه به تأکیدات ائمه به‌خصوص امام حسن عسگری به زیارت اربعین مشخص می‌شود که این زیارت و پیاده‌روی آن اهمیت بسیاری دارد که بسیاری از شیعیان و بعضی از سنی‌ها از کشور های مختلف در آن شرکت می‌کنند و این حرکت بسیار فوق‌العاده است.
تقریباً دو سه سال پیش، با تولیت آستان مقدس حضرت عباس(ع) دیدار داشتیم که ایشان توضیح می‌دادند آقای نوری مالکی، نخست وزیر عراق، در دیداری که از حرم و دست‌اندرکاران حرم داشتند میگفتند که دبیرکل اتحادیۀ عرب به ما پیغام داده بود که دولت عراق پیاده روی اربعین را کنسل کند ما درقبال آن 20هزار دستگاه اتوبوس به شما می‌دهیم. این نشان می‌دهد که چقدر این حرکت مورد توجه است که بدخواهان آن را منع می‌کنند.
در این سفر شکوه و عظمت اهل عصمت و طهارت به‌ویژه امام حسین و یارانش تجلی می‌شود هم در بین زائران و هم درمیان خادمان زوار. یک نوع همدلی بین افراد شرکت‌کننده و خادمان زوار وجود دارد.
خود عراقی‌ها اعلام می‌کنند که در طول سال همۀ امکاناتشان را جمع می‌کنند تا در این ایام بهترین پذیرایی را از زائران حسینی داشته باشند.
ما می‌بینیم که بسیاری از مراجع بزرگ به این حرکت شیعیان تأکید دارند و در آن شرکت می‌کنند. مردم عراق و سایر شیعیان از کشورهای مختلف در این چند سالی که بعد از سقوط حکومت صدام فرصت پیدا کردند که ابراز احساس و وجود کنند شاهد هستیم که بزرگترین حرکت جمعی معنوی در جهان اتفاق می‌افتد.
مانند این حرکت در هیچ کجای جهان وجود ندارد. بزرگترین مناسک‌ها آمارهایی نهایتاً سه،چهار میلیونی دارند؛ اما ما شاهد هستیم که طبق آمار در یک مسافت 80 کیلومتری روزانه و شبانه مردم در حرکت‌اند و آدم احساس می‌کند که زوار یک پیوستگی خاصی دارند و هر زمان از شبانه روز که به جاده نگاه میکنی خالی از جمعیت نمی‌شود و مردم با یک فشردگی به سمت کربلا در حرکت‌اند.
امیدواریم این حرکت که در حال جهانی شدن است و از آمریکا، اروپا، آسیای میانه و... در آن شرکت می‌کنند، مقدمۀ تحقق حکومت جهانی امام زمان(عج) شود.
ناشران و نویسندگان، مبانی زیارت اربعین را تبیین کنند
آقای علایی ناشران و نویسندگان چه کاری برای تبیین و ترویج این حرکت می‌توانند بکنند؟
تبیین مبانی زیارت اربعین از وظایف ناشران و نویسندگان است. این که ناشران بیایند تبیین کنند که چرا زیارت اربعین از نشانۀ ایمان و مؤمن شمرده شده است؟ چرا انقدر به این زیارت دعوت شده است درحالی که مثلا به زیارت اباعبدالله در روز عاشورا به این شدت تأکید نشده است؟ بالاخره این حرکت یک سری مبانی دارد. ناشران و مؤلفان می‌توانند در جهت تبیین این مبانی اقدام کنند که متأسفانه کار خاصی صورت نگرفته است.
اگر کسی بخواهد مکتوب این سفر را بخواند و بداند که چه اتفاقی در این سفر می‌افتد که جهانیان متحیر از آنند، متأسفانه کار خاصی وجود ندارد. یکی از وظایف ناشران این است که با مؤلفینی که قدرت و قلم قوی دارند، وارد گفت‌وگو بشوند و کتاب‌های خوب و منطقی‌ای برای مردم فراهم کنند تا کسانی که توفیق حضور در این سفر را نداشته‌اند از لذت‌های این سفر بچشند.
زیارت اربعین خود مالامال از کار فرهنگی است. قافلۀ ناشران و نویسندگان اگر می‌خواهند از قافلۀ حسینی جا نمانند، می‌توانند با حضور خود و شرکت در فضای اربعین و برگزاری موکب و خدمت به زائران و کارهایی از این قبیل نقش فرهنگی این زیارت را که مقدمۀ تحقق حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) است، تبیین کنند.
نظر بدهید