کتاب «مقدمه بر تئاتر» به چاپ هفتم رسید
سه شنبه 04 آبان 1395

از سوی انتشارات سروش؛

کتاب «مقدمه بر تئاتر» به چاپ هفتم رسید

چاپ هفتم کتاب «مقدمه بر تئاتر» تألیف اورلی هولتن و با ترجمه محبوبه مهاجر از سوی انتشارات سروش وارد بازار نشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از روابط عمومی انتشارات سروش، کتاب "مقدمه بر تئاتر" کتابی است که تئاتر را همچون عملی ارتباطی می داند که کارکردهای مشترکی با دیگر هنرها دارد و می کوشد تا پیام های مشابهی برساند. ساخت و شیوه برخورد کتاب بازتاب همین پیش فرض است به این معنا که هم قرابتهایی با انواع مدل های ارتباطی دارد و هم در طرز تلقی رایج در بسیاری از رشته ها که هر روز اهمیت بیشتری نیز می یابد شریک است و آن اینکه رفتار همه آدمیان یا اکثر آنها حاوی پیام و نمادین است.

کتاب حاضر عمدتاً ناظر بر سوالاتی از این دست است: " تئاتر چیست؟" " کارتئاتر چیست؟" " طرز کار آن چگونه است؟" " تماشاگر چه انتظاری باید از تئاتر داشته باشد؟" این کتاب صرفاً در ارتباط با پرسش های بالا به تاریخ تئاتر می پردازد. و لذا پیش از هر چیز برای استفاده این دسته از دانشجویان و برای یک دوره شناخت تئاتر در نظر گرفته شده است. نگارنده امیدوار است که کتاب حاضر با چنین ساخت ترکیبی برای فارغ التحصیلان آتی رشته تئاتر نیز به عنوان یک زمینه کلی و عمومی مفید باشد.

دو فصل نخست این کتاب مقدمه ای کلی درباره هنرها و تئاتر است. می توان گفت که پنج فصل بعدی کم و بیش مترادف با چهار اصطلاح نخست خمسه برک است که عبارتند از : عمل، عامل، وسیله و صحنه.

چهار فصل بعدی تا حدودی به اصطلاح پنجم برک یعنی هدف پرداخته و می کوشد نشان دهد که چگونه اشکال و سبک های مختلف تئاتر بازتاب تجارب گوناگون حیات بوده و برداشت های متفاوت مثبت به زندگی را ابلاغ کرده اند. فصل نهایی به نقد تئاتر پرداخته و می کوشد رهنمودهای مقدماتی درباره پاسخ به این سوال که " تئاتر خوب کدام است؟" به دست دهد.

کتاب حاضر ملهم از تجارب نگارنده و از مشکلاتی است که وی در تدریس این درس به گروهی از دانشجو داشته و غرض از نگارش آن ، نظر نویسنده دایر بر نوعی بودن احتمالی آن دسته دانشجو بوده است. به هر حال نویسنده کوشیده است تا دست معلم را در کلاس تا حدود زیادی باز گذارد و افکار و نگرش هایی را عرضه بدارد به این امید که اگر موافق نیز نیفتد دست کم انگیزه تفکر و بحث قرار گیرند.

چاپ هفتم کتاب " مقدمه بر تئاتر" در 290 صفحه مصور همراه با نمودار و با قیما 18500 تومان از سوی انتشارات سروش منتشر و در اختیار علاقمندان به هنر تئاتر قرار گرفته است.

علاقمندان برای تهیه کتاب به صورت تک جلدی و کلی به فروشگاه شهید مطهری سروش به نشانی خیابان شهید مطهری، نرسیده به خیابان شهید مفتح، جنب ساختمان سروش، تلفن۸۸۳۱۰۶۱۰-۰۲۱ و یا به فروشگاه مرکزی سروش (ترنجستان سروش) به نشانی: خیابان انقلاب، بعد از تقاطع ابوریحان، بین خیابان وصال و فلسطین، فروشگاه ترنجستان سروش، تلفن ۶۶۴۹۳۶۲۰-۰۲۱تماس حاصل نمایند.

فروش اینترنتی کتاب نیز از طریق سایت انتشارات سروش به نشانی: http://soroushpublishingco.ir  امکان پذیر است.

 
نظر بدهید