کتاب «ماهیت معرفت عرفانی» به چاپ رسید
چهارشنبه 25 مرداد 1396

ماهیت معرفت عرفانی

کتاب «ماهیت معرفت عرفانی» به چاپ رسید

کتاب «ماهیت معرفت عرفانی» بیست و یکمین کتاب گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است که توسط مسعود اسماعیلی تألیف شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری فارس، ماهیت معرفت عرفانی، معطوف به این مساله است که «معرفت عرفانی چه نوعی از شناخت بوده، چه مقوِّمات و مولفه‌های اصلی دارد؟» جایگاه این بحث در دانش فلسفه عرفان بوده و با مباحث فراعرفان و وجودشناسی ارتباط وثیقی دارد. زمینه اصلی خیزش چنین مباحثی در جامعه علمی ما نظریات غربی است. بنابراین این کتاب، در آغاز به دیدگاه‌های غربیان می‌پردازد و در سرانجام، نظریات استحصال شده از آثار متفکران اسلامی ارائه می‌شود.
ساختار این کتاب، براساس نظریات موجود تنظیم شده است. فیلسوفان دین و عرفان در غرب در این زمینه، چند نظریه مهم ارایه نموده‌اند. کما اینکه عارفان اسلامی به ویژه ابن‌عربی و اتباع وی، و فیلسوفان اسلامی، فارابی، ابن‌سینا، شیخ اشراق و صدرالمتالهین، به این موضوع پرداخته‌اند؛ مجموع این نظریات، در هفت گروه جای می‌گیرند که در ذیلشان پانزده نظر، به تفصیل ارایه، ارزیابی، مقایسه و داوری نهایی شده‌اند و درنهایت، راه برای عرضه نظریاتی جدید، گشوده شده است.
کتاب «ماهیت معرفت عرفانی» از چهار بخش به شرح زیر تشکیل شده است:
بخش اول: کلیات
بخش دوم: ماهیت معرفت عرفانی از دیدگاه اندیشمندان غربی
بخش سوم: ماهیت معرفت عرفانی از دیدگاه اندیشمندان اسلامی
بخش چهارم: مقایسه، تحلیل و ارزیابی نهایی
کتاب «ماهیت معرفت عرفانی» اثر مسعود اسماعیلی، با قیمت 55 هزار تومان توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عرضه شده است.
علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب می‌توانند به وبگاه سازمان انتشارات پژوهشگاه مراجعه کنند.
 
نظر بدهید