حیدری‌ابهری: وقتی والدین برای بچه کتاب می‌خوانند میان‌شان انس ایجاد می‌شود
چهارشنبه 25 مرداد 1396

در برنامه «شابک» عنوان شد

حیدری‌ابهری: وقتی والدین برای بچه کتاب می‌خوانند میان‌شان انس ایجاد می‌شود

نویسنده کتاب «محمد(ص) مثل گل بود» گفت: وقتی والدین برای بچه‌ها کتاب می‌خوانند به بهانه کتاب انسی میان پدر و مادر و کودک ایجاد می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری فارس، حجت الاسلام غلامرضا حیدری ابهری نویسنده با حضور در برنامه تلویزیونی شابک در خصوص اهمیت کتابخوانی برای کودکان گفت: بچه ها کتاب هایی که متناسب با سن شان باشد را درک می کنند و وقتی والدین برای بچه ها کتاب می خوانند به بهانه کتاب انسی میان پدر و مادر و کودک ایجاد می‌شود که برای هردو و خصوصا برای کودک بسیار لذتبخش است و این کمترین فایده کتاب خوانی برای کودکان است.
این نویسنده در معرفی برخی از آثار خود عنوان کرد: در حدود 70 اثر از من وجود دارد که کتاب «محمد مثل گل بود»، «خداشناسی قرآنی کودکان»، «دایره المعارف قرآن» و «فرهنگنامه سوره های قرآن» از جمله آثاری است که با استقبال خوبی روبرو شد. و کتاب «پول، خدا، بچه ها» که قصد دارد مسائل مالی را با نگاه دینی به کودکان بیاموزد یعنی زندگی مالی با مسائل دینی. در این کتاب بحث سبک زندگی را در حوزه مسائل مالی مطرح می شود که باید در وجود بچه ها نهادینه شود.
وی افزود: کتاب «خمره» و «قصه های مجید» از آقای کرمانی از جمله کتاب هایی هستند که آنها را دوست دارم و خاطراتشان در ذهنم باقی مانده است.
حیدری ابهری در ارتباط با ویژگی های ادبیات کودک اظهار کرد: ادبیات کودک و بزرگسال از جهت نیاز و ویژگی های مخاطب با یکدیگر تفاوت دارند. مخاطب کودک و نوجوان هیجان و شور خاص خود را دارد و نویسنده باید مفاهیم را با فضای ذهنی مخاطب تنظیم کند و ارائه دهد.
وی با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه‌های کتاب خاطرنشان کرد: برای ترویج کتابخوانی در ابتدا کتاب باید در معرض دید عموم قرار بگیرد. مثلا وقتی به نمایشگاه کتاب می روی وارد فضایی پر انرژی می شوی که به نظرم شهر تهران این ظرفیت را دارد که در سال دو بار نمایشگاه کتاب تهران برگزار شود.
گفتنی است معرفی و متن خوانی کتاب «جشن همگانی» به قلم مجید قیصری از دیگر بخش های برنامه شابک بود.
 
نظر بدهید