ارسال ۳۴۰ اثر به دومین دوره کتاب سال عاشورا/ تجلیل از ۱۸ اثر
یکشنبه 05 شهريور 1396

دبیر علمی دومین کتاب سال عاشورا در نشست خبری:

ارسال ۳۴۰ اثر به دومین دوره کتاب سال عاشورا/ تجلیل از ۱۸ اثر

محمدرضا سنگری از ارسال ۳۴۰ اثر به دومین دوره کتاب سال عاشورا خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری تسنیم، نشست خبری دومین دوره کتاب سال عاشورا؛ جایزه دعبل امروز در بنیاد دعبل خزایی با حضور علی عظیمی رئیس هیئت مدیره بنیاد دعبل، اسماعیل امینی مدیرگروه ادبیات جایزه دعبل، محمدرضا سنگری دبیر علمی جایزه دعبل برگزار شد.
محمدرضا سنگری، دبیر علمی دومین کتاب سال عاشورا؛ جایزه دعبل در این نشست گفت: از زمان شکلگیری هیئت علمی در بنیاد دعبل خزایی این ایده مطرح شد که به ترغیب و تشویق نویسندگان برای پرداخت عمیق‌تر به عاشورا بپردازیم. این ایده را از سال 90 به طور جدی دنبال کردیم و در سال 94 نخستین دوره کتاب سال عاشورا را برگزار کردیم.
*عاشورا؛ خاستگاه انقلاب اسلامی است
وی با تأکید بر اینکه عاشورای حسینی عظیم‌ترین سرمایه ما انسان‌هاست، گفت: عاشورا خاستگاه انقلاب اسلامی است و امام خمینی(ره) در اهمیت این موضوع فرمود که ما هرچه داریم از عاشوراست. عاشورا زنده است و نه تنها امروز، بلکه فردای همه ما می‌تواند از آن سیراب شود.
سنگری افزود: عاشورا برای ما بعد هویت‌بخشی دارد و هیچ اتفاقی در طول تاریخ اسلام مثل عاشورا اینقدر با مردم گره نخورده است، لذا نیاز داریم به بررسی و شناسایی تمام ابعاد آن بپردازیم. یکی از جریاناتی که در این راستا می‌تواند ما را یاری دهد، برگزاری همایش «کتاب سال عاشورا؛ جایزه دعبل» است.
وی در بیان اهداف برگزاری این همایش نیز گفت: «به دست آوردن تصویری واقعی از آثار مکتوب عاشورایی، شناخت نویسندگان و هنرمندان این عرصه، تشویق و قدردانی از نویسندگان برتر، کشف مغفول مانده و کمتر کار شده، نقد آثار و ارزش‌گذاری و معرفی این آثار به جامعه» از جمله اهداف ما در برگزاری این دوره‌هاست.
دبیر علمی دومین کتاب سال عاشورا؛ جایزه دعبل یادآور شد: در دوره نخست که سال 94 برگزار شد، 537 اثر دریافت کردیم که پس از داوری آثار، بیست اثر برگزیده و شایسته تقدیر انتخاب شد.
*ارسال 340 اثر به دومین دوره کتاب سال عاشورا
در دومین دوره کتاب سال عاشورا، 340 اثر دریافت کردیم و در نوزده رشته به داوری آنها پرداختیم و در مجموع‌ از هفت اثر به عنوان اثر برگزیده و یازده اثر هم به عنوان اثر شایسته تقدیر خواهیم داشت.اینکه تعداد آثار دریافت شده در دومین همایش کتاب سال عاشورا، نسبت به دوره نخستین آن کمتر است، به معنای کاهش آثار نیست، بلکه دوره اول در فاصله سال‌های 1390 تا 1394 بوده، اما دومین دوره این همایش از فاصله سال 1394 تا 1396 بوده است.
وی با بیان اینکه در دومین دوره این همایش 37 داور به ارزیابی آثار دریافت شده پرداختند، گفت: درباره انتخاب داوران چند گزینه را مدنظر داشتیم که از جمله آنها، تجربه، بهره از دانش موضوع و انصاف و عدالت آنان است.
 
نظر بدهید