«شوخی‌های جُحا» یا همان ملانصرالدین منتشر شد
چهارشنبه 08 شهريور 1396

شوخی‌های جُحا

«شوخی‌های جُحا» یا همان ملانصرالدین منتشر شد

کتاب «شوخی‌های جُحا» یا همان ملانصرالدین معروف از سوی انتشارات سروش روانه بازار کتاب شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری فارس، چاپ نخست کتاب «شوخی‌های جُحا» تألیف خسرو کی‌منش و تصویرگری مجید کاظمی از سوی انتشارات سروش منتشر و وارد بازار نشر شد.
بیش از هزار سال است که افراد زیادی از جُحا نام برده‌اند. بعضی او را احمق می‌دانسته‌اند و بعضی‌ها می‌گفتند که او خودش را به حماقت زده است و با این کار می‌خواهد به مردم چیزهایی بیاموزد. مردم از زبان او حرف‌های شیرین و کمیاب نقل می‌کردند و بعد از او نیز برایش لطیفه و حکایت بسیاری ساخته‌اند.
درباره نام او نظرهای زیادی وجود دارد اما از شواهد برمی‌آید که جُحا هم ریشه جاحی به معنی «ایستاده» و «زیرک در کار» است. او در ترکیه با نام خواجه‌نصرالدین، و در ایران با نام ملانصرالدین مشهور است. در مناطق دیگر با نام‌های جاهان، جیوکا، جیوفا، جورج، جوهه، جهیور و رحا معروف است.
در هر حال، بسیاری از لطیفه‌هایی که این روزها می‌خوانیم و می‌شنویم لطیفه‌های جُحا بوده است. مهم این است که ما هر شوخی را جدی بگیریم. لطیفه‌ها فقط برای خندیدن نیستند بلکه برای فکر کردن هم هستند. لطیفه‌ها می‌توانند خلاقیت‌های ما را رشد دهند و ضمن سرگرم کردن ما به منزله ابزاری ادبی در گفتارهای ما مورد استفاده قرار بگیرند.
لطیفه‌های جُحا به زبان‌های مختلف دنیا ترجمه شده، و در کشور ما نیز به همت دکتر احمد مجاهد به فارسی برگردان شده است.
چاپ نخست کتاب «شوخی‌های جُحا» در 64 صفحه مصور رنگی و با قیمت 13 هزار تومان به علاقمندان عرضه شده است.
 
نظر بدهید