«نوبهار جان و دل»؛ نگاهی به اهمیت حج از منظر رهبر معظم انقلاب
سه شنبه 14 شهريور 1396

«نوبهار جان و دل»؛ نگاهی به اهمیت حج از منظر رهبر معظم انقلاب

انتشارات انقلاب اسلامی همزمان با موسم حج کتاب «نوربهار جان و دل» را با تخفیف ویژه عرضه می‌کند. این اثر دربردارنده پیام‌ها و بیانات رهبر انقلاب در موضوع حج است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری تسنیم، «نوبهار جان و دل» دربردارنده 77 عبارت برگزیده از پیام‌ها و بیانات رهبر معظم انقلاب در موضوع حج در طول سال‌های 1368 تا 1388 است. کتاب بیانگر دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب در خصوص حج است که در قالب کتاب‌های موضوعی از سوی انتشارات انقلاب اسلامی منتشر و عرضه شده است.
در مقدمه این کتاب آمده است: برقراری نظام جمهوری اسلامی به تعبیر رسای بنیانگذار آن، حضرت امام خمینی(ره)، از نعمت‌های بزرگ الهی بر مردم این سرزمین و تمامی مستضعفین جهان بوده است. مروری بر تاریخ پرافتخار این نهضت و شکل‌گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی به روشنی نقش و تأثیر اصل مترقی ولایت فقیه و رهبری حکیمانه حضرت امام(ره) و پس از آن حضرت آیت‌الله العظمی سیدعلی خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی، را در هدایت انقلاب در کوران حوادث گوناگون روزگار نشان می‌دهد.
مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی که وظیفه حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری را برعهده دارد،‌ در اجرای همین وظیفه اقدام به انتشار کتاب‌های موضوعی به منظور نشر بیانات، دیدگاه‌ها و رهنمودهای معظم له در مقاطع، مناسبت‌های و موضوعات مختلف می‌نماید.
اهمیت حج، اعتنام فرصتی استثنایی، اهمیت برائت از مشرکان، وحدت مسلمین، خودداری از تبدیل ففرصت حج به امرو تجاری و بازرگانی و توصیه به خودسازی معنوی از جمله محورهای این عبارات است.
آمد روز وصل، پا به پای پیامبر(ص)، تولد دوباره، تو خود حجاب خودی، شکر نعمت نعمتت افزون کند، حج انقلاب درونی، چو قرب او طلبی در صفای نیت کوش، برکت خدا، اسرار حج، ضیافت کمال، تبلیغ با رفتار و گفتار، راه بازرا جداست و ... از جمله عناوین و بخش‌های کتاب است. در این اثر، ابعاد مختلف حج مورد توجه قرار گرفته است؛ از بعد عرفانی گرفته تا بعد اجتماعی و سیاسی. در بخش‌هایی از این اثر می‌خوانیم:
اثر وحدت‌بخش حج
حج درست می‌تواند از اعضای جدا افتاده امت اسلامی، پیکره واحد و کارآمد و نیرومند بسازد، آنان را با هم آشنا و از حرف‌ها و دردها و پیشرفت‌ها و نیازهای یکدیگر، آگاهشان کند و تجربه‌های آنان را متبادل سازد. (پیام به حجاج بیت‌الله الحرام، 1371/3/13)
ضیافت کمال
زندگی در آیینه حج یک سیر دائمی بلکه یک صیرورت دائمی به سوی خداست، و حج، آن درس همیشه زنده عملی و سازنده است که اگر به هوش باشیم راه و رسم زندگی ما را در صحنه‌‌ای عملی و روشن ترسیم می‌کند. میعادی همگانی، هر سال تشکیل می‌شود تا مسلمانان،‌در آن محیط وحدت و تفاهم، و در پرتو ذکر الهی، راه و جهت زندگی را بیاموزد، آنگاه به سرزمین خود و به میان کسان خود برگردد، و در سال‌های بعد گروه‌های دیگر و گروه‌های دگیر بیایند و بروند بیاموزند و بیندوزند، بگویند و عمل کنند، بشنوند و تدبر کنند،‌ و در نهایت همه امت،‌ به آنچه خدا خواسته و دین آموخته برسند. (پیام به حجاج بیت‌الله الحرام؛ 1372/2/28)
راه بازار جداست
کسانی که به مکه می‌روند، مکه را فدای بازارگردی و دکان‌گردی نکنند. مکه بالاتر از این حرف‌هاست‌. می‌توانند بعداً یک سفر هم برای تجارت بروند و هرجا می‌خواهند بگردند. اما در حج، این «ایام معلومات» را برای خودشان و برای زیارت و توجه و تذکر نگه دارند و آن را فدای کارهای بی‌ارزش نکنند. در نمازهای جماعت، شرکت کنید. در اجتماعات، شرکت کنید. نماز اول وقت را به جماعت در حرم‌های عالی‌مقام حتماً درک کنید. بگذارید حضور شما، حضور مؤمنانه و پرهیزکارانه‌ای باشد که از ملت ایران انتظار می‌رود. (بیانات در دیدار مسئولان و دست‌اندرکاران حج؛ 1373/1/31 )
انتشارات انقلاب اسلامی همزمان با موسم حج این کتاب را با تخفیف ویژه عرضه می‌کند. علاقه‌مندان برای دریافت این اثر می‌‌توانند به اینجا مراجعه کنند.
 
نظر بدهید