سنگری: شعر عاشورایی معاصر، فراتر از قرن‌های گذشته است/اسفندیاری: نیازمند توجه به اجتهاد تاریخی درباره تاریخ عاشورا هستیم
چهارشنبه 15 شهريور 1396

دومین دوره جایزه دعبل برگزیدگانش را شناخت

سنگری: شعر عاشورایی معاصر، فراتر از قرن‌های گذشته است/اسفندیاری: نیازمند توجه به اجتهاد تاریخی درباره تاریخ عاشورا هستیم

دبیر علمی جایزه دعبل در اختتامیه دومین دوره این جایزه با اشاره به حضور 343 اثر در 19 رشته گفت: : سروده‌های عاشورایی ما فراتر از قرون گذشته ایستاده است و اضلاع گمشده عاشورا در شعر امروز، چهره نشان می‌دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر،  به نقل از خبرگزاری فارس، مراسم اختتامیه‌ دومین دوره‌ جایزه دعبل (کتاب سال عاشورا) روز سه‌شنبه 14 شهریورماه جاری با حضور محمدرضا سنگری عضو هیأت علمی بنیاد دعبل خزاعی، میثم غضنفری مدیرعامل بنیاد دعبل خزاعی، مصطفی خورسندی مدیر خانه مداحان کشور و غلامرضا سازگار مداح اهل بیت(ع) در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی «سرچشمه» برگزار شد.
*سنگری: سروده‌های عاشورایی معاصر فراتر از قرون گذشته است
در این همایش محمدرضا سنگری، دبیر علمی جایزه دعبل با بیان اینکه در دوره اول این دوسالانه در سال 94 تعداد 537 اثر در 18 رشته مورد ارزیابی قرار گرفت و در نهایت 20 اثر برگزیده شد،‌ ابراز داشت: در این دوره 343 اثر در 19 رشته به رقابت پرداخته‌اند که در مجموع 7 اثر برگزیده و 11 اثر قابل تقدیر هستند که در مجموع از 18 اثر تجلیل می‌شود.
وی با اشاره به رشته‌های 19 گانه دومین دوره کتاب سال عاشورا «جایزه دعبل» ادامه داد: در این دوره پیشرفت کمی و کیفی داشته ایم و بیشتر سعی‌مان بر جمع آوری آثار است. در حوزه پژوهش فرهنگی اجتماعی 69 اثر داشتیم.
سنگری بیان داشت: در حوزه شعر نیازمند بررسی بیشتر بودیم، سروده‌های عاشورایی ما فراتر از قرون گذشته ایستاده است و اضلاع گمشده عاشورا در شعر امروز، چهره نشان می‌دهد.
وی ادامه داد: در حوزه‌های بسیاری چون ادبیات نمایشی، عکس و هنرهای تجسمی ضعف داریم. متأسفانه امسال ما در عرصه شعر کودک و خوشنویسی که از پایه‌های اصلی هنر است، هیچ اثر برگزیده‌ای نداشتیم، امیدوارم این اشاره‌ها مبنی بر نبود حوزه‌های کودک، خوشنویسی و تجسمی باعث جبران شدن تولید آثار در این حوزه‌ها شود. در حوزه پژوهش های تاریخی 44 اثر داشتیم.
*اسامی برگزیدگان دومین دوره «جایزه دعبل»
در این مراسم از  آثار منتخب و پدیدآورندگان‌شان تجلیل و تقدیر شد که در ادامه اسامی آن‌ها می‌آید:
گروه هنرهای تجسمی
در رشته عکس سعید کیایی برای کتاب «دهم ماه» شایسته تقدیر
در رشته تجسمی برای کتاب «تحلیل تابلوی عزیمت مسلم بن عقیل» شایسته تقدیر
در رشته پژوهش هنری اسدالله عسگری رنانی برای کتاب «آموزش موسیقی پیشخوانی» شایسته تقدیر
گروه کودک و نوجوان
در رشته داستان تقی سلیمانی برای کتاب «پیامبر و فرزندانش» شایسته تقدیر
در رشته تصویرگری رضا مکتبی برای کتاب « پیامبر و فرزندانش» برنده تندیس جایزه دعبل
گروه فرهنگ و تاریخ
در رشته تصحیح حجت‌الاسلام مصطفی صادق کاشانی برای کتاب «تصحیح و منبع شناسی کتاب اللهوف» برنده تندیس جایزه دعبل
در رشته پژوهش اجتماعی محمد حسام مظاهری برای کتاب «فرهنگ سوگ شیعی» برنده تندیس جایزه دعبل
در رشته پژوهش فرهنگی حجت‌الاسلام مهدی مسائلی برای کتاب «عار یا شعار» و حجت‌الاسلام سیدمسعود عمرانی برای کتاب «سلوک ماتم» به طور مشترک شایسته تقدیر
گروه ترجمه
در رشته ترجمه به فارسی مظهر اداوی برای کتاب «ترجمه کتاب روضة‌الاحباب» برنده تندیس جایزه دعبل
گروه ادبیات
در رشته شعر غلامرضا سازگار برای کتاب «آتش مهر» برنده تندیس جایزه دعبل
در رشته نوحه مهدی آصفی برای کتاب «مراثی خوشدل» برنده تندیس جایزه دعبل
در رشته ادبیات نمایشی محمد رحمانیان برای کتاب «اسب‌ها سال 59 هجری» برنده تندیس جایزه دعبل و مرید قنبری برای کتاب «هفده مجلس شبیه‌خوانی» شایسته تقدیر
در رشته ادبیات داستانی رمیم راهی برای کتاب «فردا مسافرم» و مریم بصیری برای کتاب «شب‌های حرم‌خانه» به طور مشترک شایسته تقدیر
در رشته پژوهش ادبی مهدی امین فروغی برای کتاب «محتشم‌نامه» شایسته تقدیر
در حوزه خوشنویسی هیچ اثری شناسایی و تقدیر نشد.
*اسفندیاری: نیازمند توجه به اجتهاد تاریخی درباره تاریخ عاشورا هستیم
پس از پخش مستندی کوتاه درباره علامه شعرانی، محمد اسفندیاری عضو هیأت علمی بنیاد دعبل با اشاره به اینکه مهم‌ترین وظیفه در حوزه تاریخ عاشورا، نگارش تاریخ اجتهادی است، بیان داشت: مقتل ها و مطالبی که تاکنون نوشته شده ضمن این که خیلی ارزشمند هستند اما هیچ کدام تاریخ اجتهادی نیست. حتی بسیاری از کتاب‌های تاریخی، حتی تاریخ به معنای نازل آن هم نیست. مهم‌ترین کار نوشتن کتب در حوزه اجتهاد تاریخی است.
وی با بیا اینکه فقیهان اجتهاد فقهی می‌کنند، به مراحل اجتهاد فقهی اشاره کرد و گفت:‌ در حوزه تاریخ نیز باید اسناد و روایات را بررسی کنیم نه این که هر کتابی ملاک باشد. باید شناسنامه ای درست کنیم تا ببینیم به کدام روایت ها می‌توانیم استناد کنیم و سند و منبع معتبر وجود دارد یا خیر.
اسفندیاری با تقسیم‌بندی حوزه های علمیه به مراجع تقلیدی و مراجع تحقیقی خاطرنشان کرد:‌ مراجع تحقیق یعنی کسانی که در حوزه فلسفه، حدیث، کلام، تاریخ و ... فعالیت داشته‌اند که این زحمات آن‌ها هیچ کمتر از زحمات مراجع تقلید نیست. عامه مردم به مراجع تقلید مراجعه می‌کنند و محققان و متفکران به مراجع تحقیق مراجعه می کنند. در واقع مرجع تحقیق باید باشد تا دین و ولایت را تثبیت کند.
به گزارش فارس، جایزه دعبل عنوان دوسالانه‌ای است که به همت بنیاد دعبل خزاعی و با هدف شناسایی، معرفی و تقدیر از آثار عاشورایی برتر راه‌اندازی شده و در آن، کارشناسان و صاحبنظران حوزه‌های مختلف، به بررسی و ارزیابی کتاب‌های عاشورایی منتشرشده در هر دو سال می‌پردازند.
 
نظر بدهید