دفاع مقدس باید دغدغه مردم و مدیران فرهنگی باشد
چهارشنبه 15 شهريور 1396

محمود اکرامی‌فر:

دفاع مقدس باید دغدغه مردم و مدیران فرهنگی باشد

محمود اکرامی‌فر می‌گوید ادبیات دفاع مقدس باید برای تولیدکننده اثر و مصرف‌کننده آن دغدغه و مهم باشد؛ هم مخاطب عام و هم مخاطب خاص.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری مهر، محمود اکرامی فر، شاعر، با بیان اینکه یکی از مسائل روزگار ما این است که انگار ادبیات دفاع مقدس و حتی خود دفاع مقدس دغدغه بخشی از جامعه ماست و برای همه مردم اهمیت ندارد افزود: ادبیات دفاع مقدس باید برای تولیدکننده اثر و مصرف کننده آن دغدغه و مهم باشد؛ هم مخاطب عام و هم مخاطب خاص.
وی راهکارش برای دغدغه مند کردن مردم و مدیران نسبت به ادبیات دفاع مقدس را به روز کردن تعریف ادبیات دفاع مقدس عنوان می کند و ادامه می دهد: باید از جیث محتوا تعریفمان را روزآمد کنیم و به جای ادبیات تولیدی، تهییجی و توصیفی به سمت ادبیات تبیینی و تحلیلی دفاع مقدس برویم. چه بسا تعدادی از ژانرهای دفاع مقدس در زمان کنونی جواب ندهد. نیاز امروز در ادبیات دفاع مقدس پژوهش و تحلیل است و نوشتن رمان براساس این تحلیل ها اهمیت بالایی دارد. با توجه به اینکه شعر در حین واقعه و داستان پس از واقعه رخ می دهد در زمان فعلی ضرورت توجه به داستان و رمان بیشتر حس می شود.
اکرامی فر تصریح کرد: در زمان جنگ بار انتقال مفاهیم و ارزشها بیشتر روی دوش شعر بود و حالا پس از گذشت بیش از سه دهه از دوران جنگ، این بار را داستان به دوش می کشد و بعد از داستان هم باید سراغ اقتباس برویم و سپس سینما.
وی درباره ارائه راهکار برای حفظ و انتقال درست ادبیات دفاع مقدس در قالبهای مختلف به نسل کنونی و آیندگان گفت: باید ادبیات مان را به نحوی معرفی کنیم که دارای کارکرد باشد و اثر و نتیجه ای برای فرد و اجتماع داشته باشد. به عبارت دیگر هر چیزی که فایده مندی، اثر و نتیجه برای فرد و جمع نداشته باشد خودبخود از دایره اهمیت برای فرد و جمع خارج می شود و به عبارت صریحتر برای ماندگاری باید فایده مند شد.
شاعر «یا علی گفتیم و عشق آغاز شد» در ادامه افزود: باید ژانرها، نوع پردازش، زاویه دید و مساله مان را به روز کنیم. باید حتی در حوزه هایی، میدان بازی مان را عوض کنیم؛ مثلا میدان بازی را از ایران- عراق به ایران- داعش تغییر دهیم و شاید کمتر لازم باشد از خمپاره و موشک استفاده کنیم و بیشتر سراغ استفاده بهتر و فزونتر از انیمیشن و بازیهای رایانه ای برویم. باید تعریف امروز دفاع مقدس نسبت به سال ۵۹ تفاوت داشته باشد. مقدسات و ارزشهای ایرانی و اسلامی بازتعریف شوند و شکل و مساله امروز دفاع ممکن است اساسا فرق داشته باشد با سالهای قبل. همانطور که در بحث تهاجم فرهنگی در سالهای گذشته عنوان شد.
اکرامی فر در ادامه با اشاره به شهادت شهید حججی تصریح کرد: شهادت این جوان فضا و شرایط جامعه را شبیه به دوران دفاع مقدس و پس از عملیات های کربلای پنج و رمضان کرد و تاثیر خودش را گذاشته است. اما بجای عراق با داعش در حال جنگ هستیم. پس ابتدا باید ذهن مدیران فرهنگی و سیاستگذارمان و سپس ذهن هنرمندان مان را به روز کنیم.
وی در پایان با انتقاد از اینکه در بحث تولید اندیشه در همه حوزه های فرهنگی مشکل داریم ادامه داد: بجای کاشتن بذر، خرمن داری می کنیم و در حالی که بودجه های کلانی را صرف برگزاری همایشها، نمایشگاهها و نشست ها می کنیم اما هزینه ای برای تولید اندیشه در نظر نگرفتیم و یا سهمش اندک است. اول باید در حوزه فکر، نگاه و نگرش کار و سرمایه گذاری کنیم، سپس آن را حفظ و مراقبت کنیم و آنگاه نمایشگاه و کنفرانس را هم برگزار کنیم. ما در کشاورزی کاشت، داشت وبرداشت داریم اما در حوزه فرهنگ نسبت به کاشت بی توجهیم و تنها به برداشت فکر میکنیم.
نظر بدهید