فراخوان شعر انتصاراعلام شد/واکنش شاعرانه به فجایع میانمار
یکشنبه 19 شهريور 1396

به همت مؤسسه شهرستان ادب

فراخوان شعر انتصاراعلام شد/واکنش شاعرانه به فجایع میانمار

موسسه شهرستان ادب فراخوان شعر انتصار را به منظور واکنش به نسل کشی مسلمانان در میانمار منتشر کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری مهر، همزمان با رخدا فاجعه نسل‌کشی مسلمانان در میانمار، موسسه فرهنگی شهرستان ادب با انتشار فراخوان شعر انتصار، از شاعران خواست تا با سرایش شعر و ارسال آن به این موسسه به این رویداد واکنش نشان دهند.
در متن این فراخوان آمده است:
این روزها، بار دیگر صحبت از کشتار وحشیانه مسلمانان مظلوم میانمار دلهای بسیاری را لرزانده است، تلخ تر اینکه این نسل سوزی بی محابا، در برابر بی‌تفاوتی چشم‌های تماشا و خاموشی رسانه‌های مسموم جهانی اتفاق می‌افتد.
شاعران را خداوند متعال به «انتصار» (داد ستاندن) در برابر ظلم امر کرده است:
« وَالشُّعَرَاءُ یتَّبِعُهُمُ الْغَاوُونَ (۲۲۴) أَلَمْ تَرَ أَنَّهُمْ فِی کُلِّ وَادٍ یهِیمُونَ (۲۲۵) وَأَنَّهُمْ یقُولُونَ مَا لَا یفْعَلُونَ (۲۲۶) إِلَّا الَّذِینَ آَمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَذَکَرُوا اللَّهَ کَثِیرًا وَانْتَصَرُوا مِنْ بَعْدِ مَا ظُلِمُوا وَسَیعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَی مُنْقَلَبٍ ینْقَلِبُونَ (۲۲۷) »
شاعران ما در بزنگاه ها اهل انتصار بوده اند. از حمایت از مظلومان فلسطین و لبنان تا حمایت از مردم مسلمان و مظوم سرزمین‌هایی چون سوریه، عراق، یمن، بحرین، عربستان و نیجریه، نمونه های آشکاری از این یاریرسانی‌های شاعرانه را شاهد بوده ایم. ظلمی که به مسلمانان میانمار می شود نه تنها کم تر از آن موارد نیست بلکه نسبت به بعضی بی­رحمانه تر و خاموش‌تر است. این وظیفه‌ شاعران  مسلمان است که در وسع خود فریادی باشند برای یاری مسلمانان میانمار. شهرستان ادب ضمن تسلیت فجایع دردناک و عظیمی که اخیرا در میانمار اتفاق افتاده و برای احیای دادخواهی و انتصار که رسالتی قرآنی بر دوش شاعران موحد است، از همه شاعران آزاده دعوت می کند در پویش سرایش شعر با نام « سرود انتصار» شرکت کنند و آثار خود را به نشانی درج شده در این فراخوان ارسال بفرمایند.
لازم به ذکر است پنج سال پیش پس از اولین موج خشونت‌ها علیه مسلمانان مظلوم میانمار نیز این فراخوان توسط شهرستان ادب منتشر شد و در پی آن، شعرهای زیادی از شاعران در پرونده شعر انتصار شهرستان ادب منتشر شد که هم اکنون قابل خواندن است.
شاعران می‌توانند آثار خود را به نشانی ایمیل شهرستان ادب، یا در قسمت کامنت‌های سایت شهرستان ادب، یا برای آیدی اینستاگرام یا تلگرام شهرستان ادب ارسال کنند. آی‌دی تلگرامی شهرستان ادب: shahrestaneadab@ اعلام شده است.
 
نظر بدهید