تازه‌ترین رمان مصطفی جمشیدی در بازار کتاب/ «رویای آق‌تاریم» حکایت ماهیگیری دلسوخته و آزاده است
چهارشنبه 22 شهريور 1396

رویای آق‌تاریم

تازه‌ترین رمان مصطفی جمشیدی در بازار کتاب/ «رویای آق‌تاریم» حکایت ماهیگیری دلسوخته و آزاده است

رمان «رویای آق‌تاریم» اثر مصطفی جمشیدی از سوی نشر «به‌نشر» روانه بازار کتاب شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری فارس، رمان «رویای آق‌تاریم» اثر مصطفی جمشیدی از سوی انتشارات به‌نشر روانه بازار کتاب شد.
رمان به لحاظ تکنیکی به نثر روانی سعی دارد ماجرای مردی نه قهرمان و نه شکست خورده را روایت کند، قدیر یا اسماعیل شنگل، مرد جا افتاده‌ای است که اگر چه یک ماهیگیر است اما بر اساس یک غیرت دینی و رگ سیادت، ماهیگیران را در اقلیم شمال بر مبارزه می‌شوراند و سعی دارد با نظامیان در شهرهای شمالی درگیر شود.
رویارویی با بازمانده‌های شورش جنگل و سپاهیان دانش و کمونیست‌ها و ساواک و همنشینی با مردی اطریشی که کارخانه پنکه‌سازی دارد و حکایات بی‌شمار سفرهای او به آنسوی مرزها و بادکوبه و غیره، جهان وی را می‌سازند. عاقبت پس از پیروزی انقلاب در سال‌های پیری در کنار دریا از یکی از عوامل ستمشاهی چاقو می‌خورد.
این حکایت مردی دلسوخته و مرشد و شوریده و آزاده است که نویسنده سعی داشته اضلاع شوریدگی وی را ترسیم نماید. راوی روایتگری از آن سال‌ها را در قد و قامت آدمیانی معمولی و در تب همان ساله‌ای پیش از پیروزی انقلاب اسلامی مدنظر دارد و جهان نه چندان کهنه شده را در جریانی سیال حکایت می‌کند. شاعرانگی و اتکا به شخصیت نادر و متفرد قدیر و جهان ماهیگیران همنوا با او در اقلیم شمال از ویژگی‌هایی این رمان است.
انتخاب لوکیشن‌ها و زیست بومی نواحی و سرشت داستان که سعی دارد اقلیم خزر را در یک غریبه گردانی موثر بازآفرینی کند از ویژگی‌های دیگر کار است.
«آق‌تاریم» نام مرغ زیبایی است که در رویا و واقعیت قدیر به آن می‌اندیشیده،‌ رمان «رویای آق‌تاریم» به قلم مصطفی جمشیدی را نشر «به‌نشر» چاپ کرده است.
 
نظر بدهید