عرضۀ ۳ کتاب جدید در حوزه‏ میراث فلسفی اسلام
شنبه 08 آبان 1395

عرضۀ ۳ کتاب جدید در حوزه‏ میراث فلسفی اسلام

مرکز علوم دینی «قم» در صربستان، سه کتاب تألیفی جدید را در حوزه‏ میراث فلسفی و عقلی اسلام در شصت و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بلگراد عرضه کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد سه کتاب تألیفی جدید به قلم اعضای هیأت مؤسس این مرکز منتشر کرد. این کتاب‌ها در حوزه‏ میراث فلسفی و عقلی اسلام است و در شصت و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بلگراد، که جمهوری اسلامی ایران در آن به عنوان مهمان ویژه حضور دارد، عرضه شده است.


غرفه‏ مرکز علوم دینی «قم» در نمایشگاه بلگراد

الف) کتاب «اقتدار جامعه: اسلام، فلسفه، تمدن»، از سوی معمر خلیلویچ، سردبیر مجله‏ علمی-پژوهشی علوم دینی «قم» در بلگراد، به رشته‏ تحریر درآمده است. وی در این اثر تصویر اصیل اندیشه‏ اجتماعی را در دوره‏‌های مختلف تاریخ اسلام به نمایش گذاشته و توضیح می‌‏دهد چگونه این اندیشه به برخی از چالش‏‌ها و تنگناهای بنیادین تئوری‏‌های جامعه‏‌شناختی پسارنسانسی در غرب پاسخ می‏‌دهد.

پروفسور ژلیکو کالوجرویچ، استاد دانشکده فلسفه دانشگاه شهر «نوی ساد» در صربستان خاطرنشان می‌‏کند که این کتاب ارزشی بنیادی داشته و احتمالاً یکی از کامل‏‌ترین کتاب‏‌هایی است که در این موضوع به زبان صربی و سایر زبان‏‌های منطقه منتشر شده است.

وی در ادامه می‌‏نویسد: کتاب دکتر معمر خلیلویچ در لایه‌‏های مختلف، همراستا با رویکرد تحلیلی-تاریخی خود پیدایش و شکوفایی اندیشه‏ اجتماعی را در دوره‌‏های متقدم و متأخر اسلامی نشان می‏‌دهد. گذشته از این، این کتاب به صورت کاملاً مبرهن به تقابل موفق این اندیشه با برخی از چالش‏‌های پسارنسانسی اشاره می‌‏نماید. در این میان، مؤلف کتاب هیچ‌‏گاه از شخصیت‏‌های برجسته‏ تاریخ تفکر اجتماعی در اسلام نیز غافل نبوده است.

پروفسور ماشان بوگدانوسکی، استاد دانشکده‏ فلسفه‏ دانشگاه بلگراد نیز در مورد این کتاب می‌‏نویسد: چیزی که در این اثر ارزش فوق‏‌العاده دارد، نقد اصیل و کامل این دیدگاه در جامعه‌‏شناسی غرب است که دین قدرت ارائه‏ مدل‏‌های جدید و کامل اندیشه‏ اجتماعی را ندارد. گذشته از این که مؤلف کتاب تسلط شگرفی در حوزه‏ فلسفه‏ اسلامی دارد، باید شناخت عمیق و کامل او از سنت فلسفی غرب را نیز تحسین کرد.


کتاب‌های جدید مرکز «قم» بلگراد

ب) «جهان‌‏هایی درون ما، جهان‏‌هایی ورای ما» عنوان کتاب تألیفیِ «تهران خلیلویچ» است که از سوی مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد به زیور طبع آراسته شد. مؤلف این کتاب بیان می‏‌کند که ما نمی‌‏توانیم به همه‏ جهان‏‌ها و موجودات اطراف خود با قوای ادراکی مشابه علم پیدا کنیم، همان‏گونه که داده‌‏های علمی خود را نیز صرفاً با یک قوه دریافت نمی‏‌کنیم. مؤلف برای این که نشان دهد کدام انواع ادراک نگرش ما را به جهان‏‌های پیرامونمان عمق می‏‌بخشد، به موضوعات مختلف روش‌‏شناختی در تاریخ فلسفه و علم اسلامی اشاره نموده و دانش‏‌های مربوط به این جهان‏‌ها را طبقه‌بندی می‏کند. وی در نهایت خاطرنشان می‌‏کند که هر کدام از این دانش‌‏ها از روش خاصی تبعیت می‏‌کند.

پروفسور بوگولیوب شیاکویچ، استاد دانشکده‏ الهیات مسیحی دانشگاه بلگراد و وزیر سابق ادیان صربستان، بیان می‏‌دارد که هدف این کتاب تبیین هویت مستقل و اصیل فلسفه‏ اسلامی در گذشته و حال است. وی اضافه می‏‌کند که در کتاب دکتر تهران خلیلویچ این نظریه که فلسفه‏ اسلامی محدود به شرح آرای حکمای یونان باستان است، شدیداً مورد انتقاد قرار می‏‌گیرد، هر چند مؤلف به تأثیر برخی از آموزه‏‌های حکمای یونان (به ویژه ارسطو) نیز اذعان دارد.

شیاکویچ در ادامه می‏نویسد: مؤلف کتاب با تسلط عالی خاطرنشان می‏کند که ساختار لایه‌‏لایه‏ حقیقت و هستی، اقتضا می‏‌کند که انسان هم از قوای ادراکی مختلفی برخوردار باشد و لذا ادراک ما باید بر همین اساس توسعه و تعمیق یابد.

ج) مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد با موضوع دانشی که امر مقدس در آن نقش محوری دارد، کتاب «امر مقدس و معاصر: نگرشی بر فلسفه‏ سیاسی و اندیشه‏ تجددمآبانه در اسلام» را منتشر نموده است. مؤلف این اثر، سعید خلیلویچ، در این کتاب سرنوشت علم دینی و روند شکوفایی آن را در قالب فلسفه‏ سیاسی اسلام به دقت می‌‏کاود. وی از سیاستی سخن می‏‌گوید که رو به سوی اهداف مابعدالطبیعی دارد، در حالی که بقای آن در گرو پایبندی به ارزش‌‏های اخلاقی در جامعه است. وی همچنین به برخی از چالش‌‏های نظری‏ اشاره می‏‌کند که اندیشمندان تجددمآب مسلمان در آن گرفتار شده و فرهنگ فاخر خود را صرفاً از منظر علم مدرن و همسو با مبانی معرفتی آن تفسیر می‌‏کنند.

پروفسور دارکو تاناسکویچ، خاورشناس شهیر صربستانی، معتقد است که این اثر نقش پراهمیتی را در تبیین رابطه‏ میان امر مقدس و معاصر، که امروزه مسأله‏ بسیار بنیادینی است، ایفا خواهد کرد. وی می‏‌نویسد: کتاب دکتر سعید خلیلویچ به خاطر اشتمال بر تحلیل‏‌های اصیل و پی‏‌درپیِ مصادیق مختلف رابطه‏ میان امر معنوی و معاصر در طول تاریخ ارزشمند سنّت عقلانی و عرفانی اسلام، به روشنی هرچه تمام‏تر از ابعاد جدید نسبت میان امر روحانی و مادی، امر الهی و عقلانی، و نگرش‌‏های مسیحی و اسلامی به جهان و انسان، که همواره موضوع تازه‏ای است، پرده برمی‏‌دارد.


رونمایی از ترجمه‏ کتاب علی‌اکبر ولایتی در نمایشگاه بلگراد

به جز کتاب‏‌های مذکور، ترجمه‏ کتاب گران‏سنگ علی‌‏اکبر ولایتی با عنوان «پویایی فرهنگ و تمدن اسلام و ایران» در 1315 صفحه نیز که توسط معمر خلیلویچ، رئیس گروه تمدن‏‌پژوهی مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد ترجمه شده، به تازگی از سوی مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد منتشر شده است. مراسم رونمایی از این کتاب در روز دوم نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد در سالن نشست‏‌های «بوریسلاو پکیچ» برگزار شد و در این مراسم افراد زیر به ایراد سخن پرداختند: معمر خلیلویچ، مترجم کتاب و عضو هیئت مؤسسین مرکز علوم دینی «قم»، حجت‌الاسلام علی عباسی معاون پژوهشی جامعه المصطفی(ص) العالمیه و پروفسور راده بوژویچ خاورشناس شهیر و رئیس سابق دانشکده‏ زبان‏شناسی دانشگاه بلگراد. جلسه‏ رونمایی از کتاب دکتر ولایتی مورد پوشش وسیع بسیاری از خبرگزاری‏‌ها و روزنامه‌‏های کثیرالانتشار صربستانی قرار گرفته و «پولیتیکا»، «تانیوگ»، «داناس»، «استودیو ب» و دیگر مراکز خبری صربستان در خبرهای اختصاصی از انتشار این کتاب به عنوان یکی از مهم‏ترین رویدادهای نمایشگاه بین المللیِ امسال در بلگراد یاد کردند.

همچنین، در غرفه‏ اختصاصی مرکز علوم دینی «قم» در شصت و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بلگراد دو شماره‏ جدید مجله‏ علمی-پژوهشی علوم دینی «قم» نیز عرضه شده است. این مجله از سال ۲۰۱۴ میلادی در فهرست ایندکس مجلاتِ دارای رتبه‏ علمی-پژوهشی وزارت علوم جمهوری صربستان قرار دارد. در این مجله، مقالات اصیل علمی در حوزه‌‏های فلسفه‏ دینی، تمدن‏‌پژوهشی دینی و اندیشه‏ معاصر دینی، پس از فرآیند ارزیابی دو ارزیاب علمی، به زبان‏‌های صربی و انگلیسی منتشر می‏‌شود. تاکنون بیش از ۶۰ مقاله‏ اصیل علمی در این مجله تولید و منتشر شده است.

 
نظر بدهید