چه کسی ناظر زبان فارسی نطق رئیس جمهور است؟/ بزرگان سیاست باید برای زبان فارسی اهمیت قائل شوند
شنبه 01 مهر 1396

دبیر انجمن آموزشی ویرایش و درست نویسی

چه کسی ناظر زبان فارسی نطق رئیس جمهور است؟/ بزرگان سیاست باید برای زبان فارسی اهمیت قائل شوند

دبیر انجمن آموزشی ویرایش و درست نویسی گفت: چه کسی ناظر زبان فارسی نطق‌های رئیس جمهور در مجامع مختلف است؟ اگر در نهاد ریاست جمهوری ناظر زبان فارسی هست نباید در وزارتخانه‌ها و نهادهای قانون‌گذار هم چنین کارشناسی حضور داشته باشد؟

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، مهدی صالحی دبیر انجمن آموزشی ویرایش و درست نویسی در گفت‌و‌گو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس اظهار داشت: کشور دچار بحران نوشتار است و مدام به خاطر استفاده نادرست زبان فارسی هزینه ایجاد می‌شود؛ نیاز به اهمیت به زبان فارسی و بکارگیری ناطر زبان فارسی در ادارات و جایگاه‌های حساس مثل قانونگذاری هستیم.
دبیر انجمن آموزشی ویرایش و درست نویسی با اشاره به ایرادات موجود در کشور برای استفاده از زبان فارسی گفت: به علت اینکه زبان مادری ما،  فارسی است تصور می‌شود می‌توان نوشت و قطعا هم درست نوشت.
دبیر انجمن آموزشی ویرایش و درست نویسی گفت‌: اتفاق‌های ناگوار که این روزها در کشور می‌افتد (مانند همین مساله تغییر قانون با یک کاما در مجلس)، از بی اعتنایی به زبان فارسی است، شخص قانون گذار متخصص زبان فارسی نیست پس با حضور یک ناظر برای درست نویسی باید متن را تولید کرد.
این استاد ویراستاری با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته کسانی به شغل معناشناسی مشغول هستند، گفت: این افراد تنها بررسی می‌کنند که واژه‌ها چه بار معنایی دارند و وجوه مختلف آنها را مشخص می‌کنند.
وی ادامه داد: حدود ده سال است که می‌گوییم یک نفر باید مراقب زبان فارسی باشد چرا که حداقل هزینه استفاده نادرست از زبان فارسی، بار حقوقی و بار اقتصادی زیادی در پی خواهد داشت. خیلی اوقات بخش زیادی از مسائل و مشکلات به وجود آمده ناشی از سهل انگاری در درست نویسی فارسی است؛ اما اکنون که چند هزار میلیارد تومان هزینه ایجاد کرده است همه افراد به استفاده درست از زبان فارسی حساس شده‌اند .
صالحی ضمن بیان اینکه با نگاهی گذرا مشخص می‌شود که ایرادات کار ما کجاست، تصریح کرد: باید پرسید که تاکنون چه میزان از مردم توانسته‌اند با استفاده از سایت و یا بروشورهای بانک‌ها، اینترنت بانک و همراه بانک‌های خود را فعال کنند؟ توضیحات این بروشورها بقدری مبهم است که در هر بانک یک نفر مسئول قرار گرفته تا برای مردم توضیح دهد، در حالی که می‌توان با تولید فیلم و متن درست هزینه‌ها را کاهش داد.
دبیر انجمن آموزشی ویرایش و درست نویسی با توضیح اینکه متاسفانه این روزها بیش از پیش به زبان فارسی در کشور بی توجهی می‌شود و نهادهای مرتبط با این موضوع سکوت اختیار کرده‌اند، متذکر شد: نماینده فرهنگستان زبان و ادب فارسی باید در تمام جایگاه‌هایی که متن فارسی در آن تولید می‌شود حضور داشته باشد، اما اصلا چنین جایگاهی در ادارات تعریف نشده است. شورای انقلاب فرهنگی، وزارت علوم و ارشاد بعنوان نهادهای متولی این وظیفه را برای خود تعریف نکرده‌اند.
* پیشنهاد دبیر انجمن ویرایش و درست نویسی
صالحی در بیان راه حل مشکل و کم کردن هزینه‌ها و اضطراب درون سازمان برای تولید متن و محتوا گفت: اولین قدم این است که باید رئیس جمهور کشور و مدیران دستگاه‌ها بپذیریند که این شیوه تولید محتوای کنونی اشتباه است و باید اصلاح شود و از هزینه و دغدغه‌ها کاسته شود.
صالحی ادامه داد: دوم اینکه نیاز به حضور ناظر و متخصص زبان فارسی در هر جایگاه تولید متن و محتوا وجود دارد و باید یک جایگاه اداری برای این متخصص زبان فارسی تعریف شود هرچند در کنار این تدابیر هم باید برای کارمندان دوره‌های آموزشی در نظر گرفته شود.
وی با تاکید بر اینکه در جایگاه‌های حساس مثل نهاد قانون‌گذاری و دفتر رئیس جمهور باید افرادی ناظر زبان فارسی حضور داشته باشند، گفت: چه کسی ناظر زبان فارسی نطق‌های رئیس جمهور در مجامع مختلف است؟ اگر در ریاست جمهوری ناظر زبان فارسی هست نباید در وزارتخانه‌ها و نهادهای قانون گذار هم چنین کارشناسی حضور داشته باشد؟
صالحی در خاتمه ضمن اشاره به این مسئله که بزرگان سیاست و عمل در کشور باید برای زبان فارسی اهمیت بیشتری قائل شوند، بیان کرد: زبان فارسی محور هویت و فرهنگ کشورماست، زبان فارسی در داخل می‌تواند از عوامل وحدت باشد و این مساله رخ خواهد داد به شرطی که به زبان ادبیات فارسی اهمیت داده شود.
 
نظر بدهید