«حافظه شهری؛ تاریخ و فراموشی در شهر مدرن» منتشر شد
دوشنبه 10 مهر 1396

حافظه شهری؛ تاریخ و فراموشی در شهر مدرن

«حافظه شهری؛ تاریخ و فراموشی در شهر مدرن» منتشر شد

کتاب «حافظه شهری؛ تاریخ و فراموشی در شهر مدرن» با ترجمه رضا نجف‌زاده منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری فارس، کتاب «حافظه شهری؛ تاریخ و فراموشی در شهر مدرن» با ترجمه رضا نجف‌زاده توسط انتشارات علمی‌فرهنگی منتشر شد.
مارک کرینسون نویسنده کتاب در بخش ابتدایی می‌نویسد:
شهرنشینی پسا مدرن» یا حتی چنان که گفته اند «پسا شهرنشینی»، با گذشته به مثابه چیزی برخورد می‌کند که باید به طور گزینشی نقل شود؛ به عبارتی با گذشته به مثابه امری از بنیاد کنده برخورد می کند؛ «تضعیف» مراکز شهری برای احیای اشکال گمشده یا اساطیری زندگی عمومی، بناهای تاریخی که کمی بیش از لاشه های کار کردهای سابق اند، فضاهای تالارها با آجرهای تمیز کاری شده و اندرونی هایی که با وسایل جدید پر شده اند، « اندرونی‌های تاریخی» ای که گویی لعاب و جلا داده شده اند، نماهایی که حفظ شده، اما داخلشان خالی شده و به کلی بازسازی شده اند و موزه‌های جدیدی که در آسیاب‌ها، انبارها و نیروگاه‌های قدیمی تاسیس شده اند.
برخی از اینها نوستالوژی خفت یا حافظه ای دردآلودند و پارادوکس آنجاست که این در زمینه ای عمل می کند که محرومیت به طور فزاینده در شهر پسا صنعتی به حاشیه رانده شده، در حالی که در نقاط دیگر جهان حلبی آبادها به طرزی بی‌سابقه افزایش پیدا کرده اند.
ساکنان حلبی آبادها اکنون یک سوم جمعیت شهری جهان را تشکیل می‌دهند و تقریبا 921 میلیون نفر منظره ای واقعا دیکنزی را در اغلب شهرهای به سرعت رو به گسترش جهان به وجود می آورند. چنان که مایک دیویس می‌نویسد «آنها نقاط ناجور منظره‌های خیال انگیز کلی و پارک های تک منظوره مسکونی اند... که در آنها طبقات متوسط جهانی روز به روز بیشتر ترجیح می‌دهند که عزلت پیشه کنند.»
این کتاب در هزار نسخه در 304 صفحهبا قیمت 16 هزار تومان از سوی انتشارات علمی فرهنگی منتشر شده است.
 
نظر بدهید