پرویز: نویسندگان به شایعات و مطالب بی‌سند درباره عاشورا نپردازند
دوشنبه 10 مهر 1396

پرویز: نویسندگان به شایعات و مطالب بی‌سند درباره عاشورا نپردازند

محسن پرویز معتقد است که درخصوص واقعه کربلا شایعات و مطالب بی‌سند داریم که پرداختن به آن‌ها توسط نویسندگان باعث لطمه زدن به مفهوم قیام و لطمه زدن به آثاری می‌شود که توقع داریم در نتیجه انتقال مفاهیم عاشورا در مخاطب پدیدار شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری فارس، محسن پرویز سخنگوی انجمن قلم درباره ضرورت پرداختن به عاشورا در ادبیات کودک و نوجوان اظهار کرد: آنچه که در کربلا اتفاق افتاده و سرگذشت شهدای کربلا، باید برای کودکان و نوجوانان تشریح شود و به فراخور حال مخاطب انگیزه‌ها و دلایل قیام و انقلاب امام حسین (ع) بیان شود. باید با زبان مناسب مخاطب در این مورد توضیح داد.
وی افزود: اینکه تصور کنیم به دلیل نوع اتفاقی که رخ داده که منجر به شهادت امام حسین (ع) و یارانشان شده، بیان موضوع برای مخاطب کودک و نوجوان محل تردید است، مقبول نیست؛ همان‌طور که در خود صحنه عاشورا کودکان و نوجوانان حضور داشتند. آشنایی با مفهوم قیام و انقلاب امام حسین (ع) برای مخاطب کودک و نوجوان امروز ضروری و لازم است.
این نویسنده کشور با تاکید بر این نکته که در زمینه ادبیات عاشورایی دستمان خالی نیست، عنوان کرد: در عرصه نشر آثار بسیار زیادی در سالیان گذشته منتشر شده و برخی از این آثار خیلی خوب و مورد توجه بوده است. در حوزه عاشورا دو دسته کتاب در فضای نشر کشور شاهد انتشار هستیم. دسته ای مقتل وار صرفا به بیان سرگذشت وقایع و رویدادها می پردازند و دسته‌ای دیگر آثار هنری هستند که در قالب شعر و داستان واقعه اتفاق افتاده در کربلا را تشریح کرده‌اند. البته منظورم از این دو گروه آثار ارزشمندی است که در این زمینه چاپ شده، وگرنه با موضوع عاشورا هم مانند دیگر موضوعات، کتاب‌سازی‌ها و آثار کم ارزش هم داریم که اهمیت و جایگاهی در ادبیات ندارند.
پرویز در مورد آثار قابل تامل ادبیات عاشورایی کودک و نوجوان کشورمان گفت: نخستین نکته در این آثار، پرهیز از پرداختن به مطالب غیر مستند و مطالب خلاف و دروغ‌هایی است که ممکن است به این عرصه راه پیدا کرده باشد. در خصوص واقعه کربلا شایعات و مطالب بی سند داریم که پرداختن به آن ها توسط نویسندگان باعث لطمه زدن به مفهوم قیام و لطمه زدن به آثاری می شود که توقع داریم در نتیجه انتقال مفاهیم عاشورا در مخاطب پدیدار شود.
وی خاطرنشان کرد: بهره‌گیری از توان و بیان هنرمندانه وقایع عاشورا نیز از دیگر نکاتی است که نویسندگان باید به آن توجه کنند. حتی در مقتل‌نویسی هم نویسندگانی که به این موضوع توجه دارند، تلاش می‌کنند شیوه بیانشان، شیوه نو و جذاب‌تر و منطبق با تغییر و تحولاتی باشد که بر سلیقه و ادبیات مخاطبان ایجاد شده است. اصل واقعه مشخص است، اما در شیوه بیان می‌توان نوآوری ایجاد کرد. نکته پایانی این است که ما در بیان ماجراها، نباید به بیان سوری و ظاهری اکتفا کنیم و نباید این گونه باشد که انگار دوربین وقایع را ضبط و ثبت می کند. نویسنده باید در چرایی قیام امام حسین (ع) کنکاش کند.
این نویسنده اظهار داشت: امام حسین (ع) می فرمایند برای احیای دین جدم و امر به معروف و نهی از منکر خروج کردم. اینکه امر به معروف و نهی از منکر چرا گاهی ممکن است به آنجا برسد که لازم باشد امام معصوم خونش ریخته شود و در مقابل بدعت های خطرناک و لطمه زننده به دین و مردم بایستد، از نکاتی است که نویسنده کودک و نوجوان باید به آن توجه کند و با بیان لطیف و هنری به مخاطبش منتقل کند. صحنه های عاشورا صحنه های زیبا، عمیق و بزرگی است که هر کدام از آن ها بارها و بارها اگر بیان شود، باز به بیان دیگری می شود به موضوع نگاه کرد و ابعاد دیگری از ماجرا را روایت کرد.
 
نظر بدهید