جعفری: «پادشاهان پیاده» مستندنگاری از زیارت اربعین است/ با همه قشری مصاحبه کردیم
چهارشنبه 19 مهر 1396

جعفری: «پادشاهان پیاده» مستندنگاری از زیارت اربعین است/ با همه قشری مصاحبه کردیم

یکی از نویسندگان مجموعه «پادشاهان پیاده» گفت: برای این کتاب که زیر نظر بهزاد دانشگر نوشته شده، با افراد مختلف از اقشار گوناگون مصاحبه کردیم و روایت‌هایی از زیارت اربعین را گردآوری کردیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، محمدعلی جعفری، نویسنده، در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، از انتشار کتابی با محوریت زیارت اربعین خبر داد و گفت: برای این کتاب استاد بهزاد دانشگر و بنده، همراه با مترجم عازم کربلا شدیم. در این سفر سراغ نسبت افراد و زائرین با امام حسین(ع) رفتیم و خاطرات‌شان از زیارت اربعین و نحوه پیوند خوردن‌شان با اباعبدالله (ع) را پرس و جو کردیم.
وی افزود: برای این کار سراغ همه اقشار رفتیم، ایرانی، عراقی، اروپایی، مسلمان، غیرمسلمان، شیعه یا اهل تسنن، زن و مرد و کوچک و بزرگ حتی موکب‌دارها، پلیس، نویسنده، روزنامه‌نگار، عکاس، مجری، پزشک و ... .
نویسنده مجموعه داستان «شغل شریف» گفت: غیر فارسی زبان‌ها را با کمک مترجم مصاحبه گرفتیم و با افراد فارسی زبان‌ نیز با استاد دانشگر گفت‌وگو کردیم.
او اضافه کرد: برای این کار از نجف شروع کردیم و در مسیر و دست آخر کربلا این کار را ادامه دادیم و در پایان تمام مصاحبه‌ها پیاده شد. بعد از پیاده شدن مصاحبه‌ها به تدوین و بازنویسی مصاحبه‌ها نشستیم و سعی بر این بود که کمترین دخل و تصرفی در روایت‌ها صورت نگیرد و فقط بازنویسی شود، سعی شد در بازنویسی زبان هر راوی حفظ شود و با لحن خودش روایت شود. در این کتاب نگاه مبتنی بر مستندنگاری بوده و همین سبب شده تا خواننده در بخش‌هایی به تفکر واداشته شود و در بخش‌هایی عواطفش درگیر شود.
بر اساس این گزارش در مقدمه این کتاب آمده است: «هر مسافر قصه‌ای داشت و گاه رازی یا ارادتی. شروع قصه مسافرها با هم متفاوت بود. گاه از ایران بود یا عراق. از شهرهای کوچک و بزرگ. از شرق و غرب عالم. اما پایان همه قصه‌ها به یک جا ختم می‌شد. به سرزمینی بر کرانه فرات و یادگاری که از دل بهشت بر این سرزمین باقی مانده. به کربلا. به تربت سیدالشهداء . و هر قصه روایتی بود از نیرویی که مسافر را بر می‌خیزانَد و می‌کشانَدَش تا کربلا.
این کتاب عرض ارادتی است به ساحت مولا و سرور آزادگان عالم، امام عشق، امام حسین و تلاشی است برای بازنمایی ارادت زائرانش در اجتماع اربعین. روایت‌ها با کمترین دخل و تصرف بیانی ساده از این ارادت و شیدایی است که چند روزی مانده به اربعین، شوری در دل‌ها می‌اندازد و می‌رود که عالمی را پر شور کند.»
کتاب خرده روایت‌هایی از زیارت اربعین با عنوان «پادشاهان پیاده» در 312 صفحه به زودی از سو نشر «عهد مانا» منتشر خواهد شد.
 
نظر بدهید