خاطرات هم‌بند پدر معنوی آزادگان در«خداحافظ آقای رئیس» 
دوشنبه 24 مهر 1396

خداحافظ آقای رئیس

خاطرات هم‌بند پدر معنوی آزادگان در«خداحافظ آقای رئیس» 

خاطرات دوران اسارت حجت‌الاسلام والمسلمین آزاده، علی علیدوستی، همراهی و هم‌بند پدر معنوی آزادگان مرحوم علی‌اکبر ابوترابی در کتابی با عنوان «خداحافظ آقای رئیس» منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری ایبنا، خداحافظ آقای رئیس» نوشته سهیلا عبد‌الحسینی به خاطرات دوران اسارت علی علیدوستی ملقب به علی قزوینی است که اوایل جنگ در حالی که ۱۹ سال بیشتر سن نداشت و طلبه بود به اسارت درآمد. این کتاب را انتشارات پیام آزادگان روانه بازار کتاب کرده است.
علی علیدوست که در میان هم‌بندانش به «قزوینی» مشهور بود، کودکی را در غم از دست دادن مادر، خواهر و برادرش به دلیل زلزله بوئین‌زهرا سپری کرد. وی ضمن تحصیلات حوزوی، با نظام شاهنشاهی به مبارزه پرداخت و با شروع جنگ تحمیلی به جبهه رفت و به اسارت نیرو‌های عراقی درآمد. این طلبه در مدت اسارت به فعالیت‌های فرهنگی پرداخت و انواع شکنجه را تحمل کرد اما دست از مقاومت بر نداشت و 26 مرداد 1369 به میهن بازگشت.
«خداحافظ آقای رئیس» نثر روان و ساده‌ای دارد و نویسنده بی‌آنکه سراغ تعبیر‌ها و توصیف‌های ادبی برود، مخاطب را با حقیقت اسارت آشنا می‌کند. کتاب از دو فصل کلی شامل زمان جنگ این رزمنده و در ادامه لحظه به اسارت درآمدن او تشکیل شده است. زمانی که درهای اردوگاه به روی او باز می‌شود لحظه دیگری در جنگ است که سلاح او رفتار و گفتار می‌شود و با خواندن این خاطرات خواننده خود را جای راوی تصور می‌کند.
علی قزوینی به‌خاطر حضور در اکثر اتفاقات مهم اسارت مثل شورش در زندان موصل و همراهی و هم‌بند بودن با پدر معنوی آزادگان مرحوم علی‌اکبر ابوترابی، خاطرات نابی دارد. سختی‌ها، مشقت‌ها، شکنجه‌ها، لحظات طنز و دست انداختن‌های متناوب نیروهای عراقی، خاطرات تلخ و گاه شیرین این کتاب را خواندنی کرده است.
کتاب «خداحافظ آقای رئیس» در چهار فصل با عنوان‌های «کودکی»، «نوجوانی»، «جنگ و اسارت» و «آزادی» تدوین شده است و در انتها نیز تصاویری از حجت‌الاسلام والمسلمین آزاده علی علیدوست (قزوینی) آمده است. در خلال خاطرات او، خاطراتی از زنده‌یاد حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی‌اکبر ابوترابی نیز درج شده است.
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: « روزی که ما را برای کتک زدن بردند، خود سرهنگ هم دست به کار زدن شد. «ممد گاوی» ابتدا مشتی به گردن بچه‌ها می‌زد و وقتی آن فرد خم می‌شد به هوا می‌پرید و با تمام هیکل، با آرنج بر کمر او می‌کوبید تا مهره کمرش خرد شود. عملیات وحشیانه آن روز هم در کنار هنرنمایی خود سرهنگ با سه سوت همراه شد. سوت اول را که زد، همه افرادش ریختند سر ما و کتکمان زدند. سوت دوم را که زد، کنار رفتند و این بار یکی‌یکی ما را آوردند و همگی ریختند و زدند و با سوت سوم دوباره همه‌مان را یک‌جا کتک زدند.»
انتشارات پیام آزادگان کتاب «خداحافظ آقای رئیس» را با شمارگان یک‌هزار نسخه، 352 صفحه، مصور و به بهای 18 ‌هزار و 900 تومان روانه بازار نشر کرده است.
 
نظر بدهید