گروهی به نمایندگی از نشر ایران به عیادت «علی خوش لفظ» در کلن رفتند
دوشنبه 24 مهر 1396

گروهی به نمایندگی از نشر ایران به عیادت «علی خوش لفظ» در کلن رفتند

روز گذشته گروهی به‌ نمایندگی از اهالی نشر و کتاب ایران، برای عیادت از علی خوش‌لفظ، از نمایشگاه فرانکفورت به خانهٔ جانباز کلن رفتند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری فارس، روز گذشته گروهی به‌نمایندگی از اهالی نشر و کتاب ایران، برای عیادت از علی خوش‌لفظ، از نمایشگاه فرانکفورت به خانهٔ جانباز کلن رفتند.
در میان این گروه امیری مدیر نشر براق و شاهمرادی مسئول روابط عمومی مجمع ناشران انقلاب حضور داشتند که ضمن عیادت از این رزمنده دوران دفاع مقدس به گفت‌وگو با خوش لفظ پرداختند. خوش لفظ در این دیدار خاطراتی از شهید همدانی، از شهید همت، شهید متوسلیان، از شهید قجه‌ای و... را بازگو کرد.
روند شیمی‌درمانی به پایان رسیده و احتمالا خوش لفظ بزودی وارد ایران می‌شود.
خوش لفظ برای درمان مدتی است در کشور آلمان به سر می‌برد؛ از این رو نمایندگان نشر و کتاب ایران که برای شرکت در نمایشگاه کتاب فرانکفورت به آلمان سفر کرده بودند روز گذشته به کلن رفتند تا دیداری با این راوی روزهای نبرد داشته باشد.
گفتنی است، «وقتی مهتاب گم شد» قبل از آنکه شرح زندگی علی خوش لفظ باشد، روایتی عینی از یک واقعه ی تاریخی است که موجب شد سرنوشت خیل وسیعی از مردمان ایران تغییر کند.
علی خوش لفظ که نامش را بخاطر نزدیکی تولدش با ولیعهد پهلوی، جمشید گذاشته اند، سال ها بعد در نوجوانی، همزمان با وقوع انقلاب اسلامی خود نیز دچار تحول و دگرگونی در اهداف و آرمان ها می شود. همین انقلاب درونی باعث می شود که او در اولین اعزام به جبهه نام خود را به علی خوش لفظ تغییر دهد و سرانجام زندگی اش هم تغییر کند.
علی پانزده ساله در عنفوان جوانی با اصرار فراوان خود به جبهه اعزام می شود و آنجاست که درمی یابد شهادت ارمغانی است که با ترک خود بدست می آید، اما گویی قرار است علی خوش لفظ با تنی مجروح و خسته زنده بماند، تا سال ها بعد ماجرای وصل حدود هشتصد دوست و برادرش را برای ما روایت کند.
کتاب «وقتی مهتاب گم شد» را می توان در همان سه شرطی که راوی قبل از انتشار کتاب برای نویسنده گذاشت خلاصه کرد، جایی در مقدمه که نویسنده در وصف علی خوش لفظ می نویسد: «در قید و بند لفظ و تکلف گفتار و آرایه های کلامی نیست و به شدت دور از بزرگ نمایی و ریب و ریا و صادق در روایت و دقیق در نقل حوادث. لذا با صاحب این قلم، چند شرط را برای بازنویسی و نگارش خاطراتش گذاشته است.
اول اینکه قول بدهم اگر برای خدا نیست ننویسم. دوم اینکه برای تائید مطالب، به ویژه فراز و نشیب ها در عملیات ها یا چند و چون گشت و شناسایی ها مطالب را از چند همرزم دیگر بپرسم و اگر تایید کردند، بنویسم، و سوم اینکه به روایت او چیزی نفزایم که شائبه ی تخیل پیدا نکند.
متن تقریظ رهبر انقلاب
بسم الله الرّحمن الرّحیم
بچّه های همدان؛ بچّه های صفا و عشق و اخلاص؛ مردان بزرگ و بی ادّعا؛ یاران حسین (علیه السّلام)؛ یاوران دین خدا .. و آنگاه مادران؛ مردآفرینان شجاع و صبور .. و آنگاه فضای معنویّت و معرفت؛ دلهای روشن، همّتها و عزمهای راسخ؛ بصیرتها و دیدهای ماورائی .. اینها و بسی جویبارهای شیرین و خوشگوار دیگر از سرچشمه ی این روایت صادقانه و نگارش استادانه، کام دل مشتاق را غرق لذّت میکند و آتش شوق را در آن سرکش تر میسازد.
راوی، خود یک شهید زنده است. تنِ بشدّت آزرده ی او نتوانسته از سرزندگی و بیداری دل او بکاهد، و الحمدلله ربّ العالمین. نویسنده نیز خود از خیل همین دلدادگان و تجربه دیدگان است.
بر او و بر همه ی آنان گوارا باد فیض رضای الهی؛ ان شاء الله.
درباره ی نگارش این کتاب، آنچه نوشتم کم است؛ لطف این نگارش بیش از اینها است.
مقدّمه ی کتاب یک غزل به تمام معنی است.
95/10/18
دل نوشته سردار سلیمانی درباره کتاب «وقتی مهتاب گم شد»
بسمه تعالی
عزیز برادرم علی عزیز
همه شهداء و حقایق آن دوران را در چهره ی تو دیدم
یکبار همه خاطراتم را به رخم کشیدی. چه زیبا از کسانی حرف زده ای که صدها نفر از آنها را همینگونه از دست دادم و هنوز هر ماه یکی از آنها را تشییع میکنم و رویم نمی شود در تشییع آنها شرکت کنم. ده روز قبل بهترین آنها را -مراد و حیدر را- از دست دادم، اما خودم نمی روم و نمی میرم، در حالی که در آرزوی وصل یکی از آن صدها شیر دیروز له له می زنم و به درد «چه کنم» دچار شده ام. امروز این درد همه وجودم را فراگرفته و تو نمکدانی از نمک را به زخم هایم پاشاندی. تنهای تنهایم.
عکست را بروی جلد بوسیدم ای شهید آماده رفتن و دوست ندیده ام که بهترین دوستت را در کنارم از دست دادی. امیدوارم سربلند و زنده باشی تا مردم ایران در زمین همانند دب اکبر در آسمان نشانی خدا را از تو بگیرند و به تماشایت بنشینند.
برادر جامانده ات
قاسم سلیمانی
96/1/30
 
نظر بدهید