مجموعه داستان هنرجویان حوزه هنری منتشر شد
سه شنبه 25 مهر 1396

مجموعه داستان هنرجویان حوزه هنری منتشر شد

حسین فتاحی با اعلام انتشار مجموعه داستانی از هنرجویان داستان حوزه هنری به تشریح روند برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای این هنرجویان در تهران پرداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری مهر، حسین فتاحی نویسنده و مدرس داستان‌نویسی با اشاره به برگزاری کارگاه‌های نقد داستان به صورت هر دو هفته یک بار در حوزه هنری، اظهار کرد: دوستانی که در گذشته، در کلاس‌های داستان نویسی حوزه هنری شرکت می‌کردند، آثار خود را در کارگاه‌های نقد داستان می‌آورند و این آثار در این کارگاه‌ها خوانده، نقد و بررسی می‌شود و نویسندگان بر اساس پیشنهادهایی که داده می‌شود، آثار خود را ویرایش و بازنویسی می‌کنند.
وی ادامه داد: سعی می‌کنیم تا در هر جلسه چند داستان از آثار برتر و ماندگار ادبیات جهان انتخاب کنیم و بخوانیم تا افق دید نویسندگان به آثار خودشان ختم نشود.
فتاحی همچنین گفت: بسیاری از هنرجویانی که در کارگاه‌های نقد داستان حضور پیدا می‌کنند، در جشنواره‌های مختلف ادبی حضور داشته و برخی از آن‌ها به عنوان برگزیده نیز انتخاب شده‌اند و یا صاحب کتاب هستند. به تازگی نیز انتشارات سوره مهر کتابی از گزیده برترین آثار این هنرجویان با عنوان «روزی که دیر نمی‌شود» به چاپ رسانده است.
وی درباره گردآوری این مجموعه داستانها گفت: ملاک انتخاب این هنرجویان که در کلاس‌های آموزش داستان‌نویسی بنده مشغول به فراگیری بودند، داستان‌های استانداردی است که از لحاظ فنی در حد قابل قبولی باشد؛ در عین حال از جذابیت و نوآوری برخوردار باشد. همچنین داستان‌ها از لحاظ مضمون محتوایی برای خواننده طوری باشد که آن را بخواند و در ذهنش باقی بماند. در اصل با یک سری اغماض این داستان‌ها انتخاب شده است. هدف حوزه هنری هم به نوعی تشویق نویسندگان جوان بوده است.
این نویسنده کشور با اشاره به حضور علاقه‌مندان به ادبیات در کارگاه‌های داستان نویسی، عنوان کرد: اینکه برخی از داستان نویسان کارگاه‌های آموزشی داستان را نقد میکنند و نویسندگی را فرایندی میدانند که به آموزش نیازی ندارد، درک می‌کنم. اما اتفاقی که در کارگاه‌های آموزشی رخ می‌دهد این است که به افراد کمک می‌کنیم خود را زودتر کشف کنند و با سرعت بیشتری با یافته‌های نویسندگان دیگر آشنا شوند و از تجربه‌های جمعی استفاده کنند.
وی خاطرنشان کرد: اگر کسی استعداد نوشتن نداشته باشد، با کلاس‌ و دوره‌های آموزشی هم نمی‌تواند نویسنده شود. در کارگاه‌های آموزشی به دنبال کسانی هستیم که استعداد دارند و تلاش می‌کنیم آن‌ها را به سمت ژانری که برایشان مناسب است سوق دهیم و الگوهای مناسب را معرفی کنیم.
 
نظر بدهید