لزوم تشویق کودکان به داستان‌نویسی
چهارشنبه 26 مهر 1396

لزوم تشویق کودکان به داستان‌نویسی

کتابکده کودک فروشگاه مرکزی کتاب و محصولات فرهنگی به‌نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) میزبان آیین رونمایی و قصه‌خوانی از مجموعه هشت جلدی «داستان‌های تخیلی با مفاهیم قرآنی» بود که با حضور نویسنده و تصویرگر فرانسوی این اثر و جمع پرشوری از کودکان و خانواده‌های آن‎‌ها برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از روابط عمومی انتشارات آستان قدس رضوی، کلر ژوبرت، نویسنده و تصویرگر فرانسوی و مسلمان مجموعه هشت جلدی «داستان‌های تخیلی با مفاهیم قرآنی» در ابتدای صحبت خود در این مراسم اشاره‌ای به تجربه 33 ساله زندگی خود در ایران کرد و اینطور گفت: متولد فرانسه هستم و 33 سال پیش، بعد از گرایش به دین اسلام، با همسرم که یک ایرانی است، ازدواج کردم و راهی این کشور شدم؛ ایران را خیلی دوست دارم زیرا مردم مهربانی دارد و من در این کشور راحت هستم.
وی در خصوص سابقه داستان‌نویسی خود برای کودکان نیز اظهار کرد: از کودکی عاشق کتاب خواندن بودم اما هیچ‌کس برای نوشتن من را تشویق نکرد و فکر نمی‌کردم بتوانم داستان بنویسم و همین امر باعث شد نوشتن را دیر آغاز کنم؛ پس از تولد اولین فرزندم، نوشتن برای کودکان را شروع کردم؛ دوست داشتم لذت‌های کودکی‌ام را از مطالعه و کتاب خواندن به کودکان نسل جدید هم منتقل کنم و معتقدم باید کودکان را از همین سن کودکی به نوشتن تشویق کرد.
ژوبرت که تصویرگری کتاب‌های خودش را هم انجام می‌دهد، در این باره اینطور گفت: از کودکی عاشق نقاشی بودم و آن را دنبال کردم؛ برخی کودکان کمی بزرگتر که می‌شوند، نقاشی را رها می‌کنند اما من آن را ادامه دادم و اکنون تصویرگری کتاب‌هایم را خودم انجام می‌دهم.
این نویسنده فرانسوی در بخشی از مراسم به سؤال یکی از کودکان مبنی بر دلیل گرایش خود به دین اسلام، اینطور پاسخ داد: در یک خانواده مسیحی بزرگ شدم و از همان کودکی به مراسم دینی علاقه خاصی داشتم؛ کمی که بزرگتر شدم، سؤالات زیادی درباره مسائل مختلف در ذهنم ایجاد می‌شد که دین مسیحیت برای آن‌ها پاسخ‌های قانع‌کننده‌ای نداشت و به همین دلیل به اسلام روی آوردم و مسلمان شدم.
 
چاپ بیش از 1800 عنوان کتاب «پروانه» توسط به‌نشر
رامونا میرحاجیان، مدیر تولید به‌نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) هم در بخشی از این مراسم با بیان این که مجموعه هشت جلدی «داستان‌های تخیلی با مفاهیم قرآنی» با تیراژ 16 هزار نسخه روانه بازار شده است، به استقبال خوب مخاطبان از این مجموعه اشاره کرد و افزود: مجموعه هشت جلدی دیگری نیز به قلم این نویسنده و به سفارش به‌نشر بر پایه مفاهیم احادیث نوشته شده و اکنون در مرحله تصویرگری است.
وی توضیحاتی نیز در خصوص فعالیت‌های گروه کودک و نوجوان به‌نشر ارائه و خاطرنشان کرد: این گروه از سال 1373 فعالیت خود را در قالب تولید کتاب‌های «پروانه» ویژه کودکان و نوجوانان آغاز کرده و تاکنون 1889 عنوان کتاب برای این گروه سنی منتشر کرده که بالغ بر 800 عنوان آن‌ها چاپ اول بوده است.
میرحاجیان تیراژ کتاب‌های منتشرشده به‌نشر برای کودکان و نوجوانان را هفت میلیون و 107 هزار نسخه اعلام و تصریح کرد: این انتشارات تاکنون با 119 نفر از نویسندگان و شاعران کودک و نوجوان و نیز 248 نفر تصویرگر همکاری داشته است.
مدیر تولید به‌نشر با بیان این که کتاب‌های پروانه به‌نشر تاکنون 90 جایزه کشوری و استانی را از آن خود کرده‌اند، افزود: برای مثال کتاب‌های «کوله پشتی‌ات کجاست» و «قصه ما مثل شد» برگزیدگان کتاب سال جمهوری اسلامی بوده‌اند؛ همچنین این انتشارات در سال 95 به عنوان ناشر برگزیده حوزه رضوی انتخاب شد.
وی مجموعه پنج جلدی «همیشه قصه‌ای هست»، مجموعه 20 جلدی «لاله‌های نوجوان»، مجموعه 12 جلدی «حنانه»، مجموعه دو جلدی «قصه‌های قشنگ ایرانی»، مجموعه «داستان‌های نهج‌البلاغه» و ... را به عنوان برخی از تازه‌های کتاب به‌نشر در حوزه کودک و نوجوان برشمرد و بیان کرد: مجموعه‌های «داستان‌های معصومان»، «من مسلمانم»، داستانی «حکایت‌های کمال» و «زندگی پرافتخار» نیز از آثار در دست اقدام به‌نشر است.
بخشی از این مراسم هم به قصه‌گویی و مسابقه اختصاص داشت و کودکان حاضر در برنامه به شنیدن قصه «مسابقه کوفته‌پزی» که از کتابی با همین نام از مجموعه هشت جلدی «داستان‌های تخیلی با مفاهیم قرآنی» انتخاب شده بود، مهمان شدند.
در پایان مراسم نیز آیین رونمایی و جشن امضای کتاب توسط نویسنده مجموعه هشت جلدی «داستان‌های تخیلی با مفاهیم قرآنی» برگزار شد.
شایان ذکر است «آش آشتی‌کنان»، «که این‌طور»، «کیک امانتی»، «ماجرای سیب قرمز»، «مسابقه کوفته‌پزی»، «راز پاپاپا»، «شلوپی» و «تازه چه خبر» عناوین این مجموعه هشت جلدی است که داستان‌هایی را بر پایه مفاهیم قرآنی برای کودکان روایت می‌کند؛ به‌نشر این مجموعه را با شمارگان 2000 نسخه منتشر کرده و هر جلد را با قیمت 35 هزار ریال در دسترس مخاطبان قرار داده است.
علاقه‌مندان برای تهیه این مجموعه کتاب و آگاهی از اخبار به‌نشر و نیز مشاهده و تهیه سایر محصولات انتشارات آستان قدس رضوي می‌توانند به نشانی اینترنتی www.Behnashr.com یا فروشگاه‌های سطح شهر مشهد و نمايندگي‌های سراسر کشور مراجعه کنند؛ همچنین سامانه پیامکی به شماره 30003209 یا کانال اطلاع‌رسانی به‌نشر از طریق تلگرام به آدرس @behnashr نیز از دیگر راه‌های برقراری ارتباط با این انتشارات است.
 
نظر بدهید