فیض: غزل همچنان می‌تواند حکومت کند/ امینی: شعر امروز هیچ‌چیز نیست
یکشنبه 30 مهر 1396

در مراسم رونمایی «لب‌خوانی» مطرح شد

فیض: غزل همچنان می‌تواند حکومت کند/ امینی: شعر امروز هیچ‌چیز نیست

یک شاعر گفت: موضوعات روز، زبان روز و ... در اشعار «لب‌خوانی» در قالب کلاسیک حضور دارد و می‌بینیم که شاعر با غزل حرفش را زده است. از این رو به نظرم می‌رسد که غزل همچنان می‌تواند حکومت کند و بر ادبیات امروز چیره باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری فارس، آئین رونمایی از مجموعه اشعار علی اصغر شیری با عنوان «لب‌خوانی» در خبرگزاری فارس برگزار شد.
*در روزگار کنونی عشق ذلیل شده است
ناصر فیض در این مراسم با اشاره به سابقه آشنایی خود با شیری گفت: با اسم علی‌اصغر شیری در جشنواره‌ها آشنا شدم زیرا همیشه نامش در میان برنده‌ها بود که بعداً فهمیدم اهل قم است و آذری زبان است. از او بیش از این انتظار می‌رود که آثار مثال‌زدنی شاهد باشیم.
وی افزود: او در آثارش به زبان توجه دارد و ساختار زبان فارسی را رعایت می‌کند و به بهانه شعر گفتن دستور زبان فارسی را کنار نمی‌گذارد. نگاه اجتماعی در اشعار او غالب است و حتی اگر از عشق سخن گفته متفاوت سخن گفته است و در اشعارش نگاه اجتماعی خود را به رخ می‌کشد.
این شاعر طنزپرداز گفت: در روزگار کنونی عشق ذلیل شده و زیر پا افتاده است و مانند گذشته عشق دارای ارج نیست، او با یک معضل اجتماعی روبروست اما طوری شعر گفته که خواننده این حس را ندارد شاعر می‌خواهد شعر اجتماعی بگوید و به تعبیری خود را به موضوع نچسبانده است.
 
*غزل همچنان می‌تواند حکومت کند
فیض گفت: موضوعات روز، زبان روز و ... در اشعار این کتاب در قالب کلاسیک حضور دارد و می‌بینیم که شاعر با غزل حرفش را زده است. از این رو به نظرم می‌رسد که غزل همچنان می‌تواند حکومت کند و بر ادبیات امروز چیره باشد. وقتی حسین منزوی غزل گفت هیچ اسمی روی آن نگذاشت و تنها غزل سرود اما در روزگار کنونی خیلی‌ها می‌خواهند طوری نشان دهند که غزل تمام شده و پلکانی می‌نویسند و ادا در می‌آورند.
او در پایان گفت: به نسبت سن شاعر باید به شعر او نگریست. به همین خاطر از علی اصغر شیری می‌توان همچنان انتظار داشت.
*شاعران امروز هر روز چرخ را کشف می‌کنند
اسماعیل امینی در بخش دیگری از این مراسم گفت: وقتی درباره شعر می‌خواهیم داوری کنیم نخستین چیزی که به نظر می‌رسد این است که شاعرانی که از تمرین کردن گذشته‌اند مهمترین ویژگی‌ شعرشان این است که شاعر چه سطحی از سلیقه مخاطب را هدف گرفته است. شاعرانی که جلسه ادبی می‌روند بخشی از شعر خود را متناسب با پسند فضای جلسه می‌سرایند.
این پژوهشگر و استاد دانشگاه در ادامه گفت: وقتی ادعای شاعری می‌کنیم یعنی چیزی را کشف کردیم در حالیکه بسیاری از اشعار این روزگار شاعران کنونی تکرار سروده‌های قبلی خودشان است و به تعبیری شاعر هر روز چرخ را کشف کرده است. مرحوم سید حسن حسینی الگوی خوبی است برای آنهایی که می‌خواهند زیست شاعرانه داشته باشند، او هر راه را یک مرتبه رفته و خود را تکرار نکرده است.
*مخاطب اشعار شیری فرد کم‌سوادِ سانتی‌مانتال نیست
وی افزود: مخاطب فرضی اشعار علی اصغر شیری یک فردِ کم‌سوادِ سانتی‌مانتالِ نشسته پای کامپیوتر نیست که در فضای مجازی به دنبال لایک کردن تصاویر لو رفته از زندگی خصوصی افراد است و می‌بینیم که این سطح سلیقه نازل به جان شعر افتاده است. امروز دانشجوی دکتری ادبیات فارسی ما تفاوت شعر سست و محکم را نمی‌تواند تشخیص دهد.
امینی گفت: مخاطب مفروض «لب‌خوانی» یک سطح سلیقه متوسطی است که در کنگره‌های ادبی هستند اما از این شاعر انتظار می‌رود که گستره مخاطبان خود را گسترده‌تر ببیند. این اشعار غلط زبانی ندارد ولی هیچ ویژگی متمایزی نیز نسبت به دیگر اشعار ندارد.
*شعر امروز هیچ‌چیز نیست
او اضافه کرد: در شعر روزگار ما ادعا شد که شعر گذشته شعر ذهنی است و ما می‌خواهیم آن را عینی کنیم اما شعر امروز را ببینید که حتی ذهنی هم نیست و موهوم است و با شعری روبرو هستیم که هیچ چیز نیست و با زندگی پیوندی ندارد. ما در اشعار این کتاب فضای بین این دو را می‌بینیم.
امینی در پایان گفت: اشعار جوانان ابزار و ادوات شعر را دارد ولی جان و انگیزه ندارد. اشعار این کتاب غالباً با عینیت و زندگی ارتباط دارد که من این نوع شعر را ترجیح می‌دهم.
*آغاز شاعری با شعر ترکی در هیات‌های عزاداری
علی اصغر شیری در پایان گفت: من شعر را با اشعار آئینی ترکی در هیأت‌ها آغاز کردم و پس از ورود به دانشگاه وارد انجمن‌های ادبی شدم بعد از آن در چند کنگره شرکت کردم و رتبه آوردم تا کنون 3 اثر از من چاپ شده که 2 عنوان توسط شهرستان ادب و کار اخیر نیز توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.
 
نظر بدهید