عقب نشینی در برابر انحصارطلبی های جماعت همیشه برخوردار و سکولار نشر دارای پیامد منفی است
چهارشنبه 03 آبان 1396

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی:

عقب نشینی در برابر انحصارطلبی های جماعت همیشه برخوردار و سکولار نشر دارای پیامد منفی است

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی، عقب نشینی های ارشاد در برابر زیاده خواهی های جماعتی محدود اما همیشه برخوردار و همیشه معترض  را دارای پیام و پیامد های نامطلوب توصیف کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، میثم نیلی، مدیر عامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی در گفت وگو با خبرنگار کیهان درباره ترکیب شورای برنامه ریزی نمایشگاه کتاب تهران گفت: صنف کتاب و نشر به عنوان یک صنف فرهنگی و ملتزم به اقتضائات رفتار اخلاقی شناخته میشود. روش گذشته در این صنف در اکثر موارد این گونه بوده است. یعنی قاطبه و اکثریت  ناشران کشورمان دارای بنیه های مکتبی وعلایق ایمانی وانگیزه های انقلابی و دانش فرهنگی هستند و این جریان کلی نشر ماست.
وی افزود: اما متأسفانه  بخش کوچکی از ناشران، التزامی به مبانی فکری انقلاب و اخلاق اسلامی  ندارند. این بخش کوچک اما انحصار طلب با مطالبه گری بیش از حد و بیش از حق، وزارت ارشاد و معاونت فرهنگی این وزارتخانه را تحت فشار قرار داده اند و امتیازخواهی های بلا وجه و ناحقی را داشته و دارند.
نیلی تصریح کرد: آنچه در شورای برنامه ریزی نمایشگاه کتاب تهران اتفاق افتاده یکی از نمونه های رفتار انحصار طلبانه این عزیزان است. ما این رفتارها را نمی پسندیم و دون شأن نشر کشور می دانیم. نباید زیاده خواهی و سر و صدای آن ها موجب تسلیم و انفعال در دستگاه های فرهنگی کشور شود. البته ممکن است جماعتی  خاص بخواهند زیاده خواهی کنند.
نیلی با اشاره به وقایع سالهای گذشته افزود : این اولین بار نیست که با چنین رفتارهایی در صنف مواجه میشویم. برخی از همین ناشران همیشه برخوردار و همیشه معترض  سالهای قبل تلاش کردند برای تحریم حضور ناشران در نمایشگاه کتاب  تهران  اتحاد و اجماعی درست کنند و معاونت فرهنگی ارشاد را وادار به عقب نشینی و تسلیم در برابر خواسته های گروه و دسته خودشان کنند و البته موفق هم نشدند و منطق شان و زیاده خواهی شان به جایی نرسید  . اینها طبیعی است ، اما عقب نشینی از چارچوب ها و انفعال دستگاه های فرهنگی غیر طبیعی و نامطلوب است و پیامد و پیامش تشویق همه به تکراراین گونه رفتارها در دیگر دستگاه ها، مجموعه ها و صنوف خواهد بود.
مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی درباره واکنش این تشکل به رفتار ناعادلانه  و انحصار طلبی اتفاق افتاده در ترکیب بندی  شورای برنامه ریزی نمایشگاه کتاب تهران هم گفت: این ترکیبی که به نمایندگی از وزارت ارشاد در شورای برنامه ریزی نمایشگاه کتاب تهران منصوب شده اند را برخلاف شأن وزارت ارشاد و مغایر با جهت گیری هایی  که دستگاه های فرهنگی طبق قانون و سیاستهای کلی نظام اسلامی  باید داشته باشند میدانیم .
وی افزود: متاسفانه تشکل های انقلابی و مشخصا مجمع ناشران در  شورای برنامه ریزی کاملا غایب و حذف شده است.اما برخی عناصر نشان دار جریان شبه روشنفکری  سکولار , دارای حق رای و تصمیم گیر آنهم  به نمایندگی از وزارت فرهنگ وارشاد  اسلامی شده اند . اینها برای جریان مومن نشر قابل قبول نیست.
وی افزود  ما  با جمع هیات مدیره مجمع ناشران طی دوهفته اخیردرحال مذاکره با مسئولان وزارت ارشاد بوده ایم و دوستان را از مسیر نادرست و غیر اصولی که در پیش گرفته بودند حذر دادیم و البته حدس میزنیم که آن ها هم علاقه مند هستند که این مسیر غلط اصلاح شود.
وی در پایان این مصاحبه گفت: امیدواریم که این تعاملات دوستانه و انتقادات صریح و صمیمی مجمع ناشران انقلاب اسلامی با مدیران وزارت ارشاد و معاونت فرهنگی ارشاد به نتیجه برسد و این مساله بر طرف شود و در سال چهلم  انقلاب اسلامی شاهد برپایی یک نمایشگاه بین المللی مطلوب و در شان ملت مسلمان ایران و نظام اسلامی مان باشیم.
نظر بدهید