«پهلوان سعید» به نماز جمعه آمد
شنبه 06 آبان 1396

«پهلوان سعید» به نماز جمعه آمد

در آستانۀ روز دانش آموز و روز ملي مبارزه با استكبار جهاني، کتاب «پهلوان سعید»، نوشتۀ حمید داوودآبادی در نماز جمعه‌های کشور معرفی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، نام پهلوان «سعید» برای قدیمی‌ها و بزرگترهای ورزش و باستانی‌کارها، حکایت از نوجوان معصومی دارد که با سنّ کمش، شهرت کم‌نظیری داشت، آوازه‌ای که از گودِ زورخانه‌های پهلوانیِ قبل از انقلاب شروع شد و تا دلِ سنگرهای مردانگی جنگ تحمیلیِ بعد از انقلاب ادامه پیدا کرد و آخرِ کار هم، این شهرت، همان‌جا آسمانی شد. کتاب «پهلوان سعید» حکایت زندگی کوتاه اما بابرکت شهید سعید طوقانی، یکی از نخبه‌های ورزش باستانی و اسوه‌های عشق و اخلاق است که با بازوبند پهلوانی خود و درخشش خیره‌کننده‌اش در میدان ورزش، تیتر رسانه‌های آن زمان شد؛ پهلوانِ کوچک اما بزرگ‌دلی که در سن نه سالگی به زیارت امامِ عزیزِ امت(ره) رفت و با او عهد بست تا خون خود را نثار اسلام و انقلاب کند و شش سال بعد در همان نوجوانی به عهد خود وفا کرد.
حمید داوودآبادی از رزمندگان فعال در زمینۀ ثبت و ضبط خاطرات دفاع مقدس، که طبق گفتۀ خودش، همیشه آرزو داشت این پهلوانِ مشهورِ کشور را ببیند، عاقبت در گردان ابوذر با او آشنا می‌شود و رفاقتی را آغاز می‌کند که سرانجام با شهادت این رفیقِ شفیق، دوامِ زیادی نمی‌آورد. اما خاطرات شیرین داوودآبادی از پهلوان سعید حالا بعد از گذشت سال‌ها، از فکر و دل او به روی صفحات کتابی با همین نام، آمده و روایتی دلنشین را بیان کرده است. کتاب «پهلوان سعید» حکایت یک نوجوان انقلابی است که بدون توجه به شهرتی که داشت، لباس سادۀ بسیجی خود را به تن کرد و در میدان اخلاق و غیرت و شجاعت، معنای واقعی مردانگی و پهلوانی را به نمایش گذاشت.
داوودآبادی با زبان صمیمی و چاشنی طنزی که از نوشته‌های او سراغ داریم، و تلفیقِ خوبِ تصاویرِ منتشر نشده از پهلوان سعید طوقانی و خاطرات ناب و خواندنی از این شهید عزیز در صفحه به صفحۀ کتاب «پهلوان سعید»، آلبومی داستانی و جذاب از حال و هوای پُرشورِ روزهای اول انقلاب و دوران دفاع مقدس در برابر چشمان ما به تصویر کشیده؛ تصویری واقعی از مردانگی‌های واقعی آن روزها که امروز گمشدۀ ماست.
کتاب «پهلوان سعید» به نوجوانان و جوانان و حتی همۀ بزرگسالان نشان می‌دهد که می‌توان راهِ بلندِ رسیدن به سعادت را به اندازۀ عمر یک نوجوان کم سن و سال کوتاه کرد؛ همان کاری که پهلوان سعید پانزده ساله انجام داد.
این کتاب، از انتشارات نارگل، در طرح ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در نماز جمعه‌های کشور که به‌همت مجمع ناشران انقلاب اسلامی و با همکاری شورای سیاست‌گذاری ائمۀ جمعۀ سراسر کشور در حال اجرا است، معرفی شد.
 
 
 
نظر بدهید