حسنی: دخالت دادن‌های بدون تأمل جبهه آرام صنف نشر را دچار چالش‌ می‌کند
سه شنبه 09 آبان 1396

واکنش‌ها به معرفی شورای برنامه‌ریزی نمایشگاه کتاب ادامه دارد

حسنی: دخالت دادن‌های بدون تأمل جبهه آرام صنف نشر را دچار چالش‌ می‌کند

مدیر عامل انتشارات کتاب مسجد مقدس جمکران پیرامون معرفی افرادی به نام «شورای برنامه ریزی صنف نشر در سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران»، گفت: دخالت دادن‌های بدون تأمل جبهه آرام صنف نشر را دچار چالش‌ و اختلافات درونی می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، محمد حسنی مدیر عامل انتشارات کتاب مسجد مقدس جمکران در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، پیرامون معرفی «شورای برنامه ریزی صنف نشر در سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران» اظهار داشت: سپردن امور نمایشگاه به دست خود ناشران شعار زیبایی است. اگر برخی دقت‌ها و ظرافت‌ها رعایت شود، در عمل هم می‌تواند یک اتفاق مثبت باشد.
وی ادامه داد: اما مسأله و چالش وقتی رخ می‌دهد که فاصله شعار یا ایده تا عمل با عدم دقت کافی طی می‌شود. یکی این است که به جای واگذاری نمایشگاه به ناشران، آن را به گروهی واگذار کنیم که دو پرسش درباره آنها مطرح است: یکی اینکه این جمع چه میزان شرایط و لوازم حیاتی را دارند که بتوانند بار یک اتفاق ملی- حاکمیتی را به دوش بکشند؟ آیا مثلا در شرایط عضویت در آن تشکل ها چیزی تحت عنوان باور به ارزش‌ها و آرمان‌های دینی و ملی و انقلابی وجود دارد که حالا حاکمیت بتواند با خیالی آسوده بخشی از امور خود را به آن واگذار کند؟
به گفته حسنی،‌ این پرسش در واقع دقت در این نکته است که شرایط، قوا و ساحت فعالیت‌های صنفی با وظایف و مأموریت‌های خاص حاکمیتی متفاوت است، وقتی هرکدام سرجای خود هستند(به شرط اینکه در جایگاه خود طبق معیارهای صحیح عمل کنند) مشکلی نیست، اما اگر قرار است کار دولت و حاکمیت را به صنف بدهیم اینجا محل پرسش و تأمل است که آیا صنف شرایط، دغدغه‌ها و مأموریت‌های ویژه‌ای که قاعدتا از دولت و حاکمیت انتظار میرود را داراست؟ آیا این جمع می‌توانند پاسخگوی مطالبات دینی و انقلابی رهبری و مردم باشند؟ پرسش دوم اینکه آیا این جمع یا تشکل، نماینده جامع و متقن عرصه نشر کشور هستند؟ اینها با چه سازو کاری انتخاب شده‌اند؟ نماینده چند درصد از ناشران و صنف نشر هستند؟ هزاران ناشر و حدود دو هزار ناشر فعال در کشور داریم. کتابفروشان و موزعین و نویسندگان و ویراستاران و مشاغل دیگر را اگر اضافه کنید شمار کنشگران بازار کتاب هزاران نفر می‌شوند.
مدیر عامل انتشارات کتاب مسجد مقدس جمکران با بیان این مطلب که افرادی که به عنوان نمایندگان صنف قرار است امور نمایشگاه را تدبیر کنند نماینده چند درصد از کل فعالان نشر هستند؟ ابراز داشت: اگر از ناشران سراسر کشور بپرسید، چند نفر این افراد را نماینده واقعی خود می‌دانند؟ شخصا بیشتر این افراد را انسانهایی شریف و فرهنگ فهم می‌دانم اما معتقدم به مرور زمان همین نوع دخالت دادن‌های بدون تأمل اتفاقا جبهه آرام صنف نشر را دچار چالش‌ها و اختلافات و نزاع‌های درونی میکند و مثل موریانه اصل اعتماد را از بین می برد.
حسنی با تاکید بر این مطلب که اگر واقعا قرار است دموکرات عمل شود باید انتخابات فراگیر با نظارت عالیه صورت گیرد و همه ناشران و کنشگران، فعالانه نمایندگان خود را انتخاب کنند، در غیر اینصورت اگر دولت خودش می‌خواهد نمایندگانی را از جامعه نشر انتخاب کند باید به اسناد بالادستی و مأموریت‌های فرهنگی نظام و خاصه دغدغه‌های رهبری رجوع کند ادامه داد: در ادامه نیز باید بر مبنای آن اقدام به انتخاب و انتصاب کند و از انتخابهای شبهه ناک بپرهیزد. شاید گفته شود بالاخره ما همین تشکل‌های موجود را داریم و درست است که اینها نماینده همه نشر نیستند اما فی الحال همین موجود است. فارغ از اینکه در این اتفاق اخیر همه تشکل‌ها مدنظر قرار نگرفتند، این استدلال نیز ضعیف است زیرا اصل این استدلال برای مواقع اضطرار است که چاره دیگری وجود ندارد، حال باید پرسید آیا واقعا چاره دیگری نبود؟ آیا مجبور به این فرایند بودیم؟ این فعال در عرصه نشر بیان کرد: مَثل این عزیزان مَثل فردی است که به قصد تندرستی و سلامت میخواهد شنا کند اما در استخری شیرجه می زند که فقط بیست سانتیمتر آب دارد، نتیجه آنکه آسیب می بیند، خب مقصر خود اوست. او نمیتواند بگوید همین یک استخر بود و چاره ای دیگر نبود. اگر قرار است امور بزرگترین اتفاق فرهنگ مکتوب به دست خود فعالان این حوزه سپرده شود باید به لوازم تحقق جامع آن متلزم باشند.
وی ضمن بیان اینکه من به حسن نیت وزیر محترم باور دارم، اما فکر می‌کنم گاهی با آگاهی کامل و نگاه جامع تصمیم گیری نمی‌شود خاطرنشان کرد: گاه برخی شعارها آنقدر شیرین و جذاب جلوه می‌کند که از ذوق تحقق آنها خیلی از ظرائف نادید گرفته می‌شوند. البته سلیقه من این است در عمل اجازه داده شود آنچه آقایان می‌خواهند بشود، بشود ، آسمان به زمین نمی‌آید، ولی خواهشا وقتی نتیجه چیز نامطلوبی شد، دنبال مقصر در جای دیگر نگردند و به تأمل در برنامه و عملکرد خود بپردازند. تجربه برجام مثل مناسبی است، رهبری عزیز با وجود اینکه خوشبین نبودند و مکرر هم اعلام کردند، اما اجازه مذاکره و برجام را دادند و نتیجه اش یک تجربه تاریخی شد، کسی هم نمی‌تواند آدرس غلط بدهد و بیگناهی را مقصر معرفی کند. من به این روش ایمان دارم و آنچه گفتم فقط از باب یک تذکر مشفقانه و دوستانه بود. امیدوارم در آن تامل شود.
 
نظر بدهید