لیست آماده شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب/ تدبیر در شورای برنامه‌ریزی کناره‌گیری است یا تغییر؟
چهارشنبه 17 آبان 1396

لیست آماده شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب/ تدبیر در شورای برنامه‌ریزی کناره‌گیری است یا تغییر؟

طی روزهای اخیر ظاهرا لیست اعضای شورای سیاستگذاری نمایشگاه سی و یکم آماده شده و بزودی اعلام خواهد شد. اما ترکیب شورای برنامه‌ریزی همچنان واکنش‌هایی را به همراه دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری فارس، واکنش‌ها به ترکیب شورای برنامه‌ریزی صنف نشر نمایشگاه کتاب در راستای چشم پوشی ارشاد روی ناشران انقلابی در ترکیب اعلامی، همچنان ادامه دارد.
بر اساس این گزارش، شنیده‌ها حاکی از آن است که طی هفته جاری و ادامه دار شدن گزارش‌های رسانه‌ها و باز شدن این بحث در رسانه ملی، وزیر ارشاد دستور تشکیل جلسه‌ای را بواسطه معرفی شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب می‌دهد اما ظاهرا ماجرا چیزی دیگر است.
از آنجایی که انتقادها به ترکیب شورای برنامه‌ریزی ادامه داراست پیشنهادی مبنی بر افزوده شدن دو نفر دیگر مطرح می‌شود تا ترکیب از 9 به یازده نفر برسد، ولی ظاهرا اتحادیه شرکت‌های تعاونی‌ ناشران ایران«آشنا» با این امر مخالفت کرده و این پیشنهاد رد می‌شود.
اینکه مدام دو نفر به ترکیب یک شورا برای برنامه‌ریزی نمایشگاه افزوده شود بی منطق ترین راه حل برای جبران مسئله چشم پوشی روی ناشران انقلابی است، قرار است این شورا در جهت امر نمایشگاه از جانب ناشران تصمیم گیرنده باشد، نه اینکه با افزوده شدن کمیت و تعداد نامی برای خود دست و پا کند. اما ظاهرا قرار نیست ارشاد به ترکیب شواری برنامه‌ریزی دست بزند و این مسئله به صنوف و افراد برای استفعفا یا کناره‌گیری ختم شده است تا خود تدبیری کنند.
از سوی دیگر؛ اما شنیده‌ها حاکی از آن است که نظریه دیگر این است که ترکیب شورای سیاستگذاری سی‌ و یک‌امین نمایشگاه کتاب همان افراد دوره قبل باشند و در این دوره هم همان‌ها حکم دریافت کنند، باید نشست و دید تدبیر وزیر در برابر طفره‌های مدام و یا بی پاسخ گذاشتن پرسش‌ها در این زمینه چیست؟( نگاهی به اعضای شورای سیاست‌گذاری سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران: سیدرضا صالحی امیری، سید محمد بهشتی، علی‌اکبر اشعری مرتضی کاظمی، مجتبی عبداللهی، فریدون عموزاده خلیلی، مهدی فیروزان، محمدرضا توکل صدیقی، مهدی اسماعیلی‌راد، رضا امیرخانی، محمد حمزه‌زاده، همایون امیرزاده، محمد سلگی، امیرمسعود شهرام‌نیا و علی اصغر سیدآبادی)
جالب اینکه وزیر ارشاد در نشست خبری با اهالی رسانه در واکنش‌های خود به معرفی شورای برنامه‌ریزی به راحتی با عدم پاسخ از کنار آن عبور کرده و گفته بود:
«شورای سیاست‌گذاری باید تشکیل شود و در این زمینه منتظر بودیم تا معاون فرهنگی به نتیجه برسد. با معرفی معاون فرهنگی طبعا بحث نمایشگاه کتاب به لحاظ رییس مشخص شد و شورای سیاست‌گذاری بزودی معرفی خواهد شد و برگزاری جلسه این شورا مسیر را مشخص خواهد کرد.»
«وزیر ارشاد همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون ورود دو ناشر به شورای برنامه ریزی نمایشگاه کتاب گفت: با استدلال هایی این ترکیب معرفی شده و با تشکیل شورای سیاستگذاری مسیر آینده مشخص خواهد شد.» (اینجا بخوانید)
این سخنان وزیر در حالی مطرح شد که او حتی کوچکترین پاسخی به پرسش در مورد شورای برنامه‌ریزی نداد و به راحتی با معرفی معاونش مسیر پاسخ را به بیراهه برد.
نکته مورد توجه اینکه هنوز مکان برگزاری نمایشگاه کتاب مشخص نیست و مهلت صالحی به شهرداری هم به پایان رسیده و او حالا باید ضمن اطمینان خاطر از زیر ساخت‌های شهرآفتاب تصمیم مهم را بگیرد؛ اما همه این موارد به عدم تشکیل شورای سیاستگذاری هم میرسد چرا که برگزار کننده و میزبان نمایشگاه ناشران هستند و اگر این شورا در کنار شورای برنامه‌ریزی نتواند تشکیل جلسه دهد چگونه استارت نمایشگاه سی و یکم زده خواهد شد؟
عقب بودن از تقویم برگزاری نمایشگاه کتاب سال آینده از مهمترین مواردی است که وزارت ارشاد با آن مواجه است. از این رو به یقین طی هفته آینده باید اعضای شورای سیاستگذاری نمایشگاه معرفی شوند تا کمی از پس ماند‌ها جبران شود و احتمالا ترکیب شورا همانند نمایشگاه سی ام است.
 
نظر بدهید