نویسنده رمان «فرنگیس» در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه کمپ فرهنگی به راه انداخت
شنبه 27 آبان 1396

نویسنده رمان «فرنگیس» در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه کمپ فرهنگی به راه انداخت

نویسنده رمان تقدیر شده «فرنگیس»، در مناطق زلزله‌زده غرب کشور برای کودکان داغدار و خانواده‌های حادثه دیده، کمپ فرهنگی به راه انداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، مهناز فتاحی نویسنده رمان «فرنگیس» و سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس پیرامون فعالیت این کمپ فرهنگی در مناطق زلزله زده غرب کشور اظهار داشت: از همان ساعت‌های ابتدایی زلزله و پس از آرام شدن خانواده خودم به کانون رفتم تا از سلامت همکاران باخبر شوم.
وی در ادامه با بیان اینکه بحث ورود به زلزله شغل نیست بلکه شوق است، گفت: فعالیتی که در حال حاضر برای کودکان زلزله زده با همکارانم انجام می‌دهیم شغلم نیست بلکه سراسر شوق است، البته که تعریف شغلم با شوق همراه است تا کودکان را در لحظات سخت دریابیم.
نویسنده رمان تقدیر شده «فرنگیس» خاطرنشان کرد: پس از اینکه لحظات اولیه زلزله گذشت بلافاصله ساعت 4 و نیم صبح به کانون رفتم تا هماهنگی‌ها را برای ورود به ناطق زلزله زده انجام دهم، ساعت شش صبح برای ورود به سرپل ذهاب راه افتادیم، اما جاده باز نشده بود و دکل برق واژگون بود و مسیر بسته، ولی با تلاش نیروهای امدادی آرام آرام راه باز شد.
فتاحی با بیان اینکه در کانون «واحد سیار روستایی» داریم، برای همین واحد را با کتاب و کمی اسباب بازی مجهز کردیم، ابراز داشت: واحد سیار روستایی را در تمام مناطق داریم که کار ارسال کتاب به مناطق روستایی را بر عهده دارد، ماشین را مملو از کتاب کرده بودیم و وارد سرپل شدیم، چند مربی هم همراهمان بودند اما حادثه به حدی گسترده و دلخراش بود که مانده بودیم.
این نویسنده خاطر نشان کرد: دیدن زخمی ها و صحنه‌های دلخراش همه را شوکه کرده بود، البته من در زمان جنگ تحمیلی امدادگر بودم و با دیدن صحنه‌های مناطق زلزله زده خاطرات ویرانی‌ها برایم تداعی می‌شد، انگار دفاع مقدس دیگری بود، وارد که شدیم نیروهای امدادی تازه وارد منطقه شده بودند هرچند ارتش و سپاه حضور داشتند،  حتی در برخی مناطق در ساعات ابتدایی خاکبرداری با دست صورت می‌گرفت عمق فاجعه بالا بود.
وی گفت: ارتش و سپاه کودکان را در چادرها سامان می‌دادند، دسته‌ای والدین خود را از دست داده بودند و عده‌ای دارای خانواده بودند و تنها سرپناه نداشتند، روحیه کودکانی که والدین خود را از دست داده بودند خوب نبود و باید مراقبت بیشتری صورت می‌گرفت، مدام گریه می‌کردند و ما در آن ساعات تنها کاری که می‌توانستیم انجام دهیم دلداری بود.
فتاحی با تاکید بر اینکه مربیان ما با عروسک و اهدای کتاب شروع به سرگرم کردن بچه ها کردند، تصریح کرد: پایگاهی زدیم و مربیان مشغول همراهی با بچه ها شدند، البته با توجه به اینکه تمام کشور دارای ماشین‌های سیار است قرار شده این ماشین‌ها به نوبت به این مناطق اعزام شوند تا محصولات فرهنگی و نوشت افزار توزع کنیم. تاکنون هم اقدامات خوبی صورت گرفته است،  اما لحظات تلخی داشتیم اما امدادهای فرهنگی دلگرممان می‌کرد.
حضور مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مناطق زلزله زده کرمانشاه
این مولف یادآوری کرد: این کتاب و اسباب بازی ‌ها شور و شوق زیادی در کودکان زلزله زده ایجاد می‌کرد و حتی چند ساعت آنها را سرگرم می‌کرد، ما اگر نتوانستیم با دست خاکبرداری کنیم ولی می‌توانیم با کتاب غبار از دل کودکان آسیب دیده برداریم. از این رو آماده پذیرایی از کودکان با محصولات فرهنگی هستیم، زیرا در روستاهای دور افتاده کمتر امداد رسیده است.
وی در پایان از مسئولان فرهنگی و خانواده‌ها درخواست کرد برای کمک به کودکان مناطق زلزله محصولات فرهنگی چون: لوازم التحریر، اسباب  بازی، کتاب و یا حتی عروسک ارسال کنند.
 
نظر بدهید