ترکیب شورای برنامه‌ریزی نمایشگاه کتاب بالاخره عوض شد/ «آخوندی» جایگزین «پایدار» شد
چهارشنبه 08 آذر 1396

ترکیب شورای برنامه‌ریزی نمایشگاه کتاب بالاخره عوض شد/ «آخوندی» جایگزین «پایدار» شد

چالش پیرامون ترکیب معرفی شده شورای برنامه‌ریزی صنف نشر سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران تمامی ندارد و همچنان نقل جلسات درون و برون ارشاد و تشکل‌هاست.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری فارس، چالش پیرامون ترکیب معرفی شده شورای برنامه‌ریزی صنف نشر سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران تمامی ندارد، این بار تغییر نگاه باعث شده تا همه با یک عینک بهتر دیده شوند.
بر اساس این گزارش، ماجرا اینگونه بود که ابتدا هفت نفر به عنوان اعضای شورا معرفی می‌شوند، ولی در ادامه معاونت فرهنگی وزارت ارشاد ورود کرده و دو ناشر را به ترکیب ابتدایی می‌افزاید.
هرچند قرار بر این بود که اعضای شورای برنامه ریزی صنف نشر در سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران با معرفی نمایندگان دو تشکل فراگیر نشر (اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران و اتحادیه شرکت‌های تعاونی‌ ناشران ایران«آشنا») انتخاب شوند که هفت نفر اول به این ترتیب معرفی شدند؛ اما در ادامه ارشاد ورود کرد و دو ناشر را با ترکیب اضافه کرد تا مجموعا 9 نفر به عنوان اعضای شورای برنامه‌ریزی نمایشگاه معرفی شوند.
اسامی این 9 نفر عبارتند از: «محمدرضا حاتمی، فتح‌الله فروغی، مسعود پایدار و عبدالعظیم فریدون» از سوی اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران، «حسین معینی، سید محمود حسینی و محمود آموزگار» از سوی اتحادیه شرکت‌های تعاونی‌ ناشران ایران«آشنا» و «داوود موسایی و امیر حسین زادگان» به معرفی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به عنوان اعضای شورای برنامه ریزی صنف نشر معرفی شدند.
اما این قصه در ادامه با رسانه‌ای شدن اسامی شورا و موج انتقادها به ترکیبی که همه نشر نبودند، بیشتر و بیشتر شد تا جایی که مدیر اداره کتاب و معاونت فرهنگی و حتی وزیر دیداری با ناشران انقلابی برگزار کردند و بر عدم تعادل در ترکیب صحه گذاشتند.
ولی این شورای برنامه‌ریزی که بین تشکیل و عدم تشکیل هنوز مانده است، باز هم با چالش دیگر مواجه می‌شود و آن اینکه با دستور معاونت فرهنگی وزارت ارشاد آن دو ناشر افزوده شده یعنی «داوود موسایی و امیر حسین زادگان» _به ترتیب مدیر نشر فرهنگ معاصر و ققنوس_ این بار از ترکیب حذف می‌شوند تا اعضا همان 7 نفر بمانند، ولی از اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران خواسته شده در ترکیب خود تغییر ایجاد کند و از مجموعه ناشران انقلاب نماینده‌ای به ترکیب خود بیفزاید.
از این رو اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران امروز سه شنبه هفتم آذر ماه در این راستا تشکیل جلسه داد تا فردی را از میان مجموعه ناشران انقلاب به ترکیب بیفزاید. بر این مبنا دو نفر با نام‌های مرتضی آخوندی مدیر نشر «دارالکتب اسلامیه»  و محمدعلی مرعشی مدیر انتشارات حافظ نوین معرفی می‌شوند که رای گیری نتیجه را اعلام می‌دارد و بر اساس آراء اخذ شده آخوندی با 4 رای و مرعشی با سه رای مشخص می شوند. در نهایت با استعفای پایدار، آخوندی به جمع شورای برنامه‌ریزی نمایشگاه افزوده می‌شود.
با توجه به اینکه جوادی در دیدار با تشکل‌ها قول مساعد برای حذف آن دو ناشری که ارشاد معرفی کرده است داده باید دید امروز جلسه با چه افرادی برگزار خواهد شد.
این امر نشان از آن دارد که وزارت ارشاد به فراگیر بودن شورا رسیده و قرار است در شورای برنامه‌ریزی نمایشگاه چهره‌هایی به نمایندگی از همه صنوف باشند نه تنها بخشی از نشر.
 
نظر بدهید