قیمت 81 هزارتومان قیمت منطقی کاغذ است/ کارخانه‌های داخلی به جای تولید کاغذ، خام‌فروشی می‌کنند
یکشنبه 26 آذر 1396

بخش دوم نشست بررسی بحران کاغذ؛

قیمت 81 هزارتومان قیمت منطقی کاغذ است/ کارخانه‌های داخلی به جای تولید کاغذ، خام‌فروشی می‌کنند

نیلی: مجلس باید دولت را ملزم کند تا آخر برنامۀ ششم، تثبیت تعرفه داشته باشد تا دوباره شاهد وضعیت اخیری که در بازار کاغذ بودیم، نباشیم. اما درمورد بحث قیمت‌ها مگر چند درصد افزایش ارز مبادله بوده است؟ مثلاً ارز مبادله‌ای 3250 تومان بوده و حالا مثلاً 3500 تومان شده است.  این افزایش عددی نیست که از  حدود70هزار تومان به 110هزار تومان برسد. پس این حاصل سهل‌انگاری مدیریتی است چه در وزارت ارشاد چه وزارت صنعت و معدن و چه در هرجای دیگری.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، دومین نشست از سلسله نشست‌های هم‌اندیشی و هم‌افزایی آیندۀ نشر با موضوع بحران کاغذ به میزبانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی با حضور فعالان حوزۀ کاغذ و ناشران و نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس برگزار شد.
میثم نیلی، مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی در نشست بررسی بحران کاغذ دربارۀ وضعیت فعلی بازار گفت: آنچه دربارۀ آن صحبت می‌کنیم وضعیت اکنون ما است. در حال حاضر اتفاقاتی که افتاده این است که دولت بحث حذف ارز مبادلاتی و افزایش تعرفۀ کاغذ را مطرح کرده است. درست است که گفته می‌شود تعرفه گران نشده ولی باز تثبیت تعرفه را لابه‌لای حرف‌هایشان نمی‌گویند. به نظر من مجلس باید دولت را ملزم کند تا آخر برنامۀ ششم، تثبیت تعرفه داشته باشد تا دوباره شاهد وضعیت اخیری که در بازار کاغذ بودیم، نباشیم. اما درمورد بحث قیمت‌ها مگر چند درصد افزایش ارز مبادله بوده است؟ مثلاً ارز مبادله‌ای 3250 تومان بوده و حالا مثلاً 3500 تومان شده است.  این افزایش عددی نیست که از  حدود70هزار تومان به 110هزار تومان برسد. پس این حاصل سهل‌انگاری مدیریتی است چه در وزارت ارشاد چه وزارت صنعت و معدن و چه در هرجای دیگری. بالاخره این اتفاق افتاده است. از نظر ما در شرایط فعلی عدد منطقی حدود 80-81 هزار تومان است. در شرایط فعلی کنترل بازار بسیار مهم است. در بحث واردات کاغذ توقع این است که قیمت‌ها کنترل شود.
نیلی در ادامه دربارۀ تولید داخلی کاغذ گفت: نکتۀ اصلی غیر از ارز مبادله‌ای و تعرفه‌ها، تولید داخلی ما است. تقریباً نزدیک به 1.5 میلیون تن باگاس در کشورمان تولید می‌شود. مجمع ناشران حدود 4-5 سال است که با قصۀ تولید کاغذ در داخل درگیر است. ما با کارخانه‌های تولیدکننده، انواع صنوف، بانک صنعت و معدن و ... صحبت کردیم و چندین سفر به خوزستان داشتیم و تلاش‌های بسیاری داشتیم که اتفاقی واقعی در صنعت کاغذ که به‌ فرمودۀ رهبر معظم انقلاب همانند فولاد کالایی استراتژیک است بیفتد.
مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی افزود: در حال حاضر ما قابلیت تولید 600-700 هزار تن کاغذ در کشور با پایۀ باگاس را داریم ولی بیش از 80 درصد این ظرفیت هدر می‌رود. نیاز کاغذ تحریر ما حدود 300 هزار تن است و حدود یک میلیون تن نیاز سلولوزی است. کارخانۀ پارس ظرفیت اسمیش حدود 45 هزار تن است که 35 هزار تن را تولید می‌کند. با فرض اینکه این خمیر را کاغذ می کند که در واقع نمی‌کند. در حال حاضر در این کارخانه مقدار اندکی کاغذ تولید می‌شود و مابقی خمیر به کارخانه‌های دستمال کاغذی ارمنستان، ترکیه و ... فروخته می‌شود. کارخانۀ کارون هم که عملاً راه نیفتاده ولی از ظرفیت اسمیش استفاده می‌شود.
در حالی که برای فعال بودن صنعت کاغذ داخلی هزینه‌ها و تلاش‌های بسیاری صرف شده است.
نیلی با پذیرش این نکته که کیفیت کاغذهای تولید داخل چندان قابل قبول نیست افزود: نکتۀ مهم این است که همین کیفیت بد هم بالاخره باید اصلاح شود. مجلس باید دولت و وزارت صنعت و معدن و تجارت را موظف به این کار کند. ما از حاج آقای پژمانفر خواهش کردیم که در این موضوع وکیل مدافع ما باشد؛ یعنی حق نویسندگان و ناشران را از کسانی که مسئول هستند بگیرند. البته خود ما هم باید کارهایی انجام بدهیم. ما می‌توانیم برویم به‌عنوان عناصر فعال حوزۀ فرهنگ و حوزۀ نشر و کتاب با مسئولین وزارت صنعت و معدن با مسئولین سازمان مدیریت و ... بحث‌های جدی کنیم. ما به هیچ وجه نباید کوتاه بیاییم. این چیزی که الان به وجود آمده نباید به رسمیت بشناسیم.
نظر بدهید