«دانشنامه اخلاق کاربردی» با ۳۵ مدخل منتشر می‌شود
سه شنبه 11 آبان 1395

«دانشنامه اخلاق کاربردی» با ۳۵ مدخل منتشر می‌شود

سرپرست مؤلفان «دانشنامه اخلاق کاربردی» از آماده‌سازی این مجموعه پنج جلدی برای انتشار خبر داد و گفت: 35 عنوان اصلی در حوزه اخلاق کاربردی در این مجموعه مدنظر قرار گرفته شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، حجت‌الاسلام احمدحسین شریفی، عضو هیئت علمی گروه فلسفه موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس عنوان کرد: کتاب جدید بنده با عنوان «روش‌شناسی علوم انسانی اسلامی» اکنون در حال نمایه‌زنی است و تا یک یا دو ماه دیگر از سوی مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا روانه بازار نشر می‌شود.

وی درباره «دانشنامه اخلاق کاربردی» نیز که سرپرستی مؤلفان آن را بر عهده دارد، عنوان کرد: این دانشنامه پس از چند سال فعالیت مداوم تیم 20 نفره پژوهشگران در قالب پنج  مجلد آماده نشر شده که اکنون سه جلد آن در مرحله نمایه‌زنی و چاپ است و پس از آن نیز دو جلد دیگر تحویل مؤسسه امام خمینی برای انتشار خواهد شد.

حجت الاسلام شریفی با اشاره به اینکه 35 عنوان اصلی در حوزه اخلاق کاربردی دراین دانشنامه ارائه شده است، گفت: این اثر تخصصی در حوزه اخلاق کاربردی یا APPLY ETHICS عرضه خواهد شد.

وی درباره مباحث و مداخل آثار گفت:‌ جلد نخست این اثر مباحث نظری اخلاق کاربردی را در نظر دارد. مباحثی مثل جایگاه اخلاق کاربردی در هندسه، دانش‌های اخلاقی، نقش فرا اخلاق در اخلاق کاربردی، نقش اخلاق کاربردی در توجه به فلسفه اخلاق، راه‌های حل تزاحمات اخلاقی براساس اندیشه اسلامی، نقش قاعده زرین در تصمیم‌گیری‌های اخلاق، نقش جنسیت در داوری اخلاقی، نقش عرف در اخلاق و ... در این جلد ارائه شده است.

شریفی اظهار داشت: جلد دوم مبحث «اخلاق زیستی» یا Bio Ethics درباره چیستی اخلاق زیستی، معیار انسانیت و نقش آن در اخلاق زیستی، اخلاق ژنتیک، شبیه سازی انسانی، سقط جنین از نظر اخلاق اسلامی، قتل ترحمی، برخورد کالاگونه با انسان، برداشت عرف از نظر اخلاقی و بررسی اخلاقی حکم اعدام این مدخل‌ها را تشکیل می‌دهد.

وی در ادامه افزود: جلد سوم این اثر با عنوان «اخلاق فراغت و گردشگری» بر اخلاق محیط زیست، گردشگری، زیارت، برخورد با حیوانات و امثال اینها می‌پردازد. جلد چهارم نیز در حوزه اخلاق «حاکمیت و سازمان» است مباحث حوزه اخلاق سیستمی، ساختاری، مدیریت، حوزه‌های سیاسی مثل اخلاق انتخابات، لیبرال، اخلاق اسلامی و ... مربوط است.

شریفی مجلد آخر این اثر را مربوط به اخلاق علم و نقد به شمار آورد و گفت: اخلاق رسانه اخلاق روزنامه‌نگاری، نقد، منظره، نظریه‌پردازی و ... را پوشش خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه چند سالی است درگیر تدوین این اثر است و به دلیل اشتغالات زمان بیشتری به طول انجامیده، گفت: این نوشتار توسط تیم تألیف 20 پژوهشگر تدوین شده است و امیدواریم تا پایان امسال منتشر شود. بنده نیز در هر مدخل و جلد یک یا دو مقاله دارم.

 
نظر بدهید