تورانیان: در زمینه خلق آثار با موضوع انقلاب کوتاهی کرده‌ایم/تجار: جنگ و دفاع مقدس از انقلاب جدا نیست
دوشنبه 04 دي 1396

نشست خبری تشریح برنامه‌های چهل سالگی انقلاب

تورانیان: در زمینه خلق آثار با موضوع انقلاب کوتاهی کرده‌ایم/تجار: جنگ و دفاع مقدس از انقلاب جدا نیست

راضیه تجار گفت: برخی مقوله جنگ و انقلاب را از هم جدا می‌دانند در حالیکه دفاع مقدس با انقلاب در هم تنیده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری فارس، نشست خبری جشنواره چهلچراغ در راستای پاسداشت چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی صبح امروز با حضور رضا اسماعیلی، راضیه تجار و علی اکبر تورانیان عضور مجمع ناشران انقلاب در سالن انجمن قلم برگزار شد.
براساس این گزارش، رضا اسماعیلی در این نشست خبری ضمن اشاره به جشنواره چهلچراغ در راستای پاسداشت چهل سالگی انقلاب اسلامی، اظهار داشت: فراخوان این جشنواره چندی است منتشر شده است، هدف از برگزاری آن است که پس از پیروزی انقلاب،‌بلافاصله با دفاع مقدس مواجه شدیم و ادبیات انقلاب اسلامی تحت‌الشعاع ادبیات جنگ قرار گرفت.
وی گفت: در مورد ادبیات انقلاب، فراز و نشیب‌های تاریخ انقلاب و مواردی پیرامون آن، کارنامه چندان پر و پیمانی را شاهد نیستیم، اما بهترین مناسبت، سالگرد چهل سالگی انقلاب اسلامی است، از این رو بهتر دیدیم به همه نویسندگان، شاعران و اهالی قلم با انتشار فراخوانی دعوت کنیم تا همه بتوانند با خلق و آفرینش آثار با موضوع انقلاب به میدان آمده و باب تازه‌ای باز شود.
دبیر بخش شعر این جشنواره تصریح کرد: بخش ادبیات داستانی و بخش شعر در حوزه کودک و بزرگسال دو بخشی هستند که برای جشنواره چهلچراغ تدارک دیده شده‌اند، امیدواریم نویسندگان و شاعران و همچنین هنرمندان ما توجه بیشتری داشته باشند و ما شاهد تولید آثار جدید در این عرصه باشیم، البته در کنار انتشار فراخوان، کارگروه تخصصی در انجمن با مشارکت مجمع ناشران انقلاب اسلامی تشکیل شده و حدود پنج ماهی است جلسات آن برگزار می‌شود.
وی با بیان اینکه برنامه‌های جنبی نیز برای جشنواره پیش‌بینی شده که در ابعاد مختلف برپا خواهد شد، گفت: برخی از این برنامه‌ها با مشارکت سایر نهادها و برخی از سوی انجمن قلم به شکل مستقل برگزار خواهد شد، هر چند در حال رایزنی با نهادهای مختلف هستیم و در راستای ملاقات با برخی مسئولین، نامه‌هایی را به وزیر ارشاد، شهردار تهران و رئیس حوزه هنری ارسال کرده‌ایم تا در خصوص چهل سالگی انقلاب دیدارهایی داشته باشیم.
* تورانیان: 144 سرفصل با محوریت انقلاب از سوی مجمع ناشران شناسایی شد
علی‌اکبر تورانیان عضو مجمع ناشران انقلاب اسلامی ضمن اشاره به چهل سالگی انقلاب، آن را از بحث‌های مهم مطرح کرد که از تیرماه سال 95 در مجمع ناشران کلید خورده است و در توضیح بیشتر گفت: ما از تیرماه سال 95 در مجمع ناشران انقلاب اسلامی طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توجه به این موضوع را کلید زدیم.
وی در ادامه تصریح کرد: سامانه کارشناسی کتاب مجمع ناشران انقلاب اسلامی در حوزه کتاب و انقلاب، به 144 آیتم رسیده است و تمام محورهایی که می‌توانست در این خصوص منجر به خلق آثار شود را مدنظر قرار داد و به شکل تیتروار دسته‌بندی کرده است تا اتفاقاتی که در دهه 40، 50 و در نهایت 60 روی داده، برای نسل امروز بازخوانی و مطرح کنیم، یکی از مباحث مهم این است، با توجه به شرایط فعلی و جوی که در جهت تطهیر رژیم پهلوی ایجاد شده و اینکه این انقلاب آیا ضرورت داشت یا نه و اینکه انگیزه مردم از انقلاب چه بود و... در این راستا حرکت را آغاز کرده‌ایم و در این مسیر بالغ بر 300 عنوان را شناسایی نموده‌یم که توانستیم مجموعه خوبی را گردآوری کنیم.
تورانیان در ادامه، حرکت خوب مجمع ناشران انقلاب و انجمن قلم را مثبت ارزیابی کرد و عنوان داشت: عمده بحث این بود که از نویسندگان متعهد عضو انجمن قلم و یا سایر دوستان نویسنده دعوت کنیم که ما به عنوان محور این کار بتوانیم بخش‌هایی از جامعه را درگیر کنیم و آنچه حق مطلب برای چله سالگی انقلاب است را نمایان سازیم. امیدوارم با سلسله‌نشست‌های مستمر میان مجمع و انجمن، دین خود را به انقلاب ادا کنیم و نسل امروز را در چارچوب اتفاق مهم قرن قرار دهیم.
وی افزود: حرکت‌هایی را اغاز کرده‌ایم و امیدواریم بازخورد و برایند خوبی را در جامعه بیابیم، هر چند کار سنگینی است و نشست‌های تخصصی و مختلفی را می‌طلبد، اما امیدواریم حوزه کتاب تأثیر خوبی را از چهل سالگی انقلاب به نمایش گذارد. ما دراین مسیر با نویسندگانی صحبت کرده‌ایم و در حال خلق آثاری هستند که امیدواریم در مراسم چهل سالگی انقلاب از این آثار رونمایی کنیم.
* تجار: عناوین تبیین شده از سوی مجمع ناشران انقلاب باید اشاعه یابد
راضیه تجار در ادامه با بیان اینکه از زمانی که انقلاب به پیروزی رسیده تا به امروز حرف‌های نگفته بسیاری از انقلاب باقی مانده است، گفت: بلافاصله پس از انقلاب جنگ آغاز شد و توجه بسیاری از نویسندگان را جلب کرد، به حدی این توجه زیاد شد که جریان‌ها و رخدادهایی که طی این دهه‌ها روی داده بود مغفول ماند، حتی پس از جنگ هم این امر حس می‌شد از این رو چون احساس می شد گنجی که در پوشش زمان مدفون شده باید نمایان شود بدین سبب این فراخوان منتشر شد.
وی افزود: در جشنواره‌ها و یا فراخوان‌های مختلف مشاهده می‌کنیم که تولید آثار بسیار نزدیک به هم هستند و یا سوژه‌ها رو هستند، اما الان وقتی بحثی این چنین در می‌گیرد و سرفصل‌ها به دقت خارج می‌شود و عناوینی مطرح میشود که اذهان را به این سمت سوق می‌دهند، همه و همه در تلاش هستند تا بحث‌های مغفول‌مانده مورد بررسی قرار گیرند، از این رو عناوین تبیین شده از سوی مجمع ناشران انقلاب باید اشاعه یافته و در ویترینی قرار گیرند تا از سوی رسانه‌ها منعکس شوند و نوقلمان و چه افرادی که جدی تر کار را دنبال می کنند، با مطالعه به این عرصه، پیش‌زمینه وسیع‌تری را مدنظر قرار دهند و داستان‌ها و آثار خلاقانه تولید کنند.
وی با بیان اینکه در راستای تولید آثار اگر زمان کوتاهی صرف شود به داستان کوتاه می‌رسیم و یا با صرف زمان بسیار به زندگینامه، رمان و داستان بلند خواهیم رسید، متذکر شد: این سرفصل‌ها برای رمان می‌تواند دستمایه کار شود، آنچه در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته، مستندنگاری است، اما ایده‌آل افراد در حوزه ادبیات، رسیدن به ادبیات محض، رمان و داستان خلاقانه است که در پس‌زمینه خود، رخدادهایی که حالت مستند را دارد لحاظ کرده باشد.
* اسماعیلی: مقابله با تطهیر پهلوی و تحریف انقلاب باعث پرداخت جدی به جشنواره چهلچراغ شد
رضا اسماعیلی در ادامه به ضرورت برگزاری جشنواره با محوریت انقلاب اشاره کرد و دو محور را مورد توجه قرار داد و گفت: اخیراً شاهد هستیم در مورد تطهیر رژیم پهلوی، جریانات مشکوکی شروع به فعالیت کردند و یا در فضای مجازی عده‌ای برخی خدمات آن دوران را برجسته کرده و به آنها تأکید می‌کنند که این موضوع نشانه مظلومیت انقلاب است، اما در جبهه فرهنگی انقلاب، حوزه‌ای که در قالب هنری، شعر، داستان و رمان بتواند با این هجمه مقابله کند، شکل نگرفته، از این رو امیدواریم این جشنواره فتح بابی در این مسیر باشد، اما نکته دوم، تحریف انقلاب اسلامی است. در رابطه با انقلاب، برخی وقایع را وارونه جلوه می‌کنند و در تلاش هستند واقعیات بیان نشود، حتی در اذهان شبهه ایجاد می‌کنند، اما براساس این ضرورت باید به هنرمندان و نویسندگان و اهالی قلم زمینه فراهم شود تا در شرایط فعلی روی این مسائل کار کنند، از این رو، محورها در فراخوان آمده است.
وی افزود: اهالی ادب و هنر می‌تواند روی سرفصل‌های 144 گانه شناسایی‌شده از سوی مجمع ناشران انقلاب کار کنند و ما از این طریق از نویسندگان و شاعران شاخص نیز دعوت می‌کنیم به میدان بیایند.
به گفته وی، شورای شش نفره‌ای متشکل از داوران شکل گرفته و در دو حوزه ادبیات داستانی و شعر، به به‌گزینی آثار مشهور هستند تا براساس سامانه مجمع ناشران، کل کتاب‌هایی که چاپ شده ابتدا رصد و در ادامه در اختیار این شورا قرار می‌گیرد تا برترین و شاخص‌ترین‌ها را انتخاب کنند و در راستای بازنشر اقدام صورت گیرد، و در عین حال قرار است سوژه‌هایی که ناتوان مانده و در آن زمینه‌ها آثاری چاپ نشده مورد حمایت قرار گیرند.
* تورانیان: ما نتوانستیم به نحوی فرهنگسازی کنیم که نسل امروز بداند برای چه انقلاب کرده‌ایم
تورانیان در ادامه متذکر شد: انقلاب جمهوری اسلامی ایران به عنوان معجزه قرن شناخته شده، همان انقلاب که با تمام انقلاب‌های دنیا متفاوت بود، در آن نبرد مسلحانه نبود و مردم با دست های خالی اراده کردند و رژیم را ساقط نمودند، اما با توجه به محوریت رسالت انقلاب یعنی عدم وابستگی به غرب و شرق و آن چه در آن رخ داد، باید آثار متناسبی تولید می‌شد، اما متأسفانه نویسنده‌ها ما و افرادی که می‌توانستند وارد میدان شوند، کمتر به تولیدات پرداختند و ما نتوانستیم به نحوی فرهنگسازی کنیم که نسل امروز بداند برای چه انقلاب کرده‌ایم. ما در زمینه انقلاب کوتاهی کرده‌ایم و حق انقلاب را ادا نکرده‌ایم، زیرا با تیراژهای محدود نمی‌توانیم به ترویج انقلاب در کتاب‌ها بپردازیم.
مرادیان معاون تشکیلاتی مجمع ناشران نیز ضمن اشاره به اینکه هیأت علمی در مجمع ناشران انقلاب تشکیل شده و موضوعات راهبردی را احصاء می‌کند، گفت: ما چند ماه پیش همایشی در راستای مقابله با تطهیر رژیم پهلوی برگزار کردیم که از آن زمان تا به امروز 60 جلد کتاب تولید شده است که یکی از نمونه‌های آن روایتی ساده از یک ماجرای پیچیده بود. در این مسیر برای چهلمین سال پیروزی انقلاب هم خلأشناسی صورت گرفت و موارد و سرفصل‌های احصاء شده دراختیار نویسندگان قرار خواهد گرفت.
وی افزود: جشنواره‌ای که درنظر گرفته شده، مقدمه تولید رمان‌های بلند خواهد شد، بر این مبنا، شورای احصاء برای آثار دهه 40، 50 و 60 مهیا شده تا کتاب‌های تولیدشده و آثاری که در بانک‌های اطلاعاتی موجود نیستند را شناسایی کند، تا کتاب‌هایی را که قابلیت بازنشر دارند، چاپ شوند.
* اسماعیلی: اختتامیه جشنواره چهلچراغ همزمان با دهه فجر سال 97
اسماعیلی در خاتمه این نشست گفت: براساس فراخوان تا پایان خرداد سال 97 هنرمندان فرصت دارند تا آثارشان در دو قالب شعر و داستان برای گروه سنی کودک و بزرگسال برای دبیرخانه ارسال کنند. نهایتاً تا پایان آذر داوری به اتمام می‌رسد و در دی‌ماه، آثار برتر مشخص خواهند شد و بنا داریم اختتامیه را در دهه فجر سال 97 برگزار کنیم. در کنار برنامه‌های اصلی، برنامه جنبی پیش‌بینی شده که از آن جمله می‌تون به چاپ تمبر یادبود اهالی قلم و دعوت از اهالی قلم کشورهای همسایه به ایران و ترجمه آثار اشاره کرد.
* تجار: شورای به گزینی متشکل از انجمن قلم و مجمع ناشران 
راضیه تجار هم گفت: گروه داستان شامل یوسف قجق، علی‌الله سلیمی و مریم شریف رضویان است و دبیر بخش داستان نیز بنده هستم، اما هیأت داوران بخش شعر هنوز مشخص نشده‌اند. از سوی دیگر، شورای به‌گزینی شامل سه نفر از مجمع ناشران انقلاب و سه نفر از انجمن خواهند بود. در انتهای نیز باید یادآوری کرد که مقوله جنگ و دفاع مقدس از هم جدا نیست بلکه در هم تنیده هستند.
 
نظر بدهید