گزارش مراسم رونمایی کتاب « دارساوین»
سه شنبه 12 دي 1396

گزارش مراسم رونمایی کتاب « دارساوین»

مراسم رونمایی کتاب«دارساوین» خاطرات سردار فتح الله جعفری برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری تسنیم، عصر روز دوشنبه 11 دی ماه 1396 کتاب خاطرات سردار فتح الله جعفری سر تیم حفاظت از بیت امام خمینی(ره) در دوران پیروزی انقلاب اسلامی و بنیان گذار و فرمانده یگان زرهی سپاه در دوران دفاع مقدس با عنوان«دارساوین» در تالار سوره حوزه هنری رونمایی شد.
علاوه بر سردار فتح الله جعفری راوی و سعید علامیان نویسنده این کتاب، سردار احمد حق طلب رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بسیج و سپاه، محسن مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی، مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات پایداری حوزه هنری، گلعلی بابایی نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس، سردار علی ناظری معاون ادبیات سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع  مقدس بسیج و سپاه، جمعی از همزرمان سردار جعفری و فرماندهان آن دوران و علاقه مندان به حوزه دفاع مقدس در این آیین رونمایی حضور داشتند تا از این اثر ارزشمند رونمایی کنند.
مرتضی سرهنگی مدیر  دفتر ادبیات پایداری حوزه هنری به عنوان اولین سخنران این مراسم در سخنانی اظهار کرد که جنگ‌ها در یک روز و ساعت مشخص آغاز شده و در روز و ساعتی مشخص نیز تمام می‌شود، اما دامنه مطالعاتی این جنگ‌ها تا قرن‌ها ادامه دارد و دنیا اهتمام ویژه‌ای به این نوع ادبیات دارد.
او ادامه داد: این ادبیات حاصل ویرانی‌ها، اسارت‌ها، شهادت‌ها و مجروحیت‌هاست و به همین خاطر است که این نوع ادبیات نسل به نسل می‌چرخد و به دارایی ملی کشورها افزوده می‌شود و برای احصای آثار نهفته آن جهان نیازمند است تا این ادبیات را زنده نگهدارد تا در قبال مشکلات و ناملایمت‌ها از این فداکاری‌ها استفاده کند.
سرهنگی در خصوص کتاب «دارساوین» بیان کرد که این کتاب نشان می‌دهد یک فرد نظامی در کنار نویسنده توانسته اثر دقیق و بدون مشکلی را خلق کند. متاسفانه کتاب‌های حوزه دفاع مقدس گاهی مشاور نظامی دارد اما مشاور ادبی ندارد و بالعکس که موجب ناقصی کار قرار می‌گیرد. اگر این دو در کنار هم قرار بگیرند یک اثر خواندنی را تشکیل می‌دهند و باعث می‌شود قیمت تمام شده جنگ به دست بیاید. پس از آن هست که می‌فهمیم این انقلاب به چه قیمتی به دست آمده است.
وی ادبیات را موجب مشخص شدن قیمت تمام شده جنگ عنوان کرد و گفت: برای همین است که می‌گویند خاطرات مقدمه به دست آوردن اطلاعات از زمان جنگ است و می‌تواند آن دوران را برای ما بازنمایی کند.
سرهنگی در خاتمه بیان کرد: خاطرات زمان جنگ مثل دانه گندم است که وقتی نوشته می‌شود به گندم‌زار تبدیل می‌شود و وقتی منتشر می‌شود به قرص نانی تبدیل می‌شود که جامعه را سیر می‌کند.
پس از پخش نماهنگی از سخنان راوی و نویسنده کتاب، سردار فتح الله جعفری با پایی که بر اثر یک حادثه شکسته بود، پشت تریبون حاضر شد و در ابتدای سخنانش ضمن تشکر از آقای علامیان بابت آن که دفترچه فرسوده خاطراتش را از سال 86 تاکنون به کتابی ارزشمند و خوب تبدیل کرده، گفت: در این کتاب آن مطالبی را که آقای علامیان برای افزودن به کتاب از من می پرسید برایش بیان می کردم و برخی را که به یاد نمی‌آوردم نمی‌گفتم  و برخی خاطرات دیگر را نیز سانسور کردم و نگفتم.
«... زمستان سال 58 در ایامی که مردم مختلف از شهرهای ایران پای پیاده مانند راه‌پیمایی اربعین به دیدار امام(ره) به تهران می‌آمدند، یک روز غروب جوانان و مردم ملایر  پای پیاده و گرد و خاکی خود را به تهران رسانده بودند و درخواست داشتند تا حضرت امام(ره) را ملاقات کنند. من به سراغ آقای توسلی مسئول ملاقات‌های مردمی امام(ره) رفتم اما ایشان نبودند. سپس به سراغ فرزند امام(ره) رفتم اما ایشان را هم پیدا نکردم. مجبور شدم خودم مستقیم به نزد امام بروم. وقتی به درون اتاق امام(ره) رفتم ایشان با لباس معمولی در اتاق نشسته بودند. من برای اینکه با اشان صحبت کنم یک دفعه گفتم "بسم‌الله الرحمن الرحیم"! امام از این موضوع خنده‌اش گرفت و من هم خنده‌ام گرفت و خوشحال شدم و این خاطره برایم خیلی جذاب بود. سپس به ایشان گفتم که عده‌ای از مردم شهر ملایر به دیدار شما آمده‌اند و ایشان نیز با استقبال این موضوع را قبول کردند و پس از پوشیدن لباس خود به درون بالکن خانه آمدند و با مردم صحبت کردند.»
سردار جعفری گفت که بخشی از خاطره فوق را در کتابش نگفته است.او در ادامه سخنانش گفت که دو دفترچه یادداشت از وقایع قبل از انقلاب شامل تاجگذاری شاه، جشن های 2500 ساله و غیره را نوشته بودم  و ضمن آن که در آن دو دفترچه سخنرانی‌های روحانیون معروف را می‌نوشتم. در یک روز از اصفهان به منزل یکی از طلاب در شهر قم رفتم و دیدم عکس امام(ره) را با خرما به دیوار چسبانده، آن عکس را به همراه یکی از کتاب های شهید هاشمی‌نژاد با خود به خانه آوردم. در آن زمان، ساواک شهید هاشمی نژاد را به خاطر مطالبی که در کتاب عنوان کرده بود،دستگیر کرد و اقدام به جمع‌آوری کتاب‌هایش از منازل می‌کرد. با وقوع این موضوع مادرم تمامی کتاب‌ها و دفترهای مرا در گوشه‌ای پنهان کرد و من دیگر نتوانستم دفترچه هایم که شامل مطالب ارزشمند و خوبی بود را پیدا کنم.
سردار جعفری با اشاره به خاطره‌ای دیگر که در کتاب خود آورده است، گفت: من به همراه دیگر همرزمان، در 40 روزی که در منطقه دارساوین محاصره بودیم، در کنار ما باغ انگوری وجود داشت و ما بنا به اجازه ای که داشتیم می توانستیم از آن میوه‌ها بخوریم، اما به خاطر اعتقاد بالای رزمندگان هیچ‌کس از آنها  به خود اجازه نداد از آن میوه‌ها بخورد.
او همچنین در پایان سخنانش گریزی به علت ورودش به سپاه زد و گفت: من برای عشقم به امام(ره) و انقلاب به سپاه آمدم، با توجه به این که وضعیت مالی خوبی داشتیم هیچ گاه قضیه مالی برای من در سپاه مطرح نبود.
در ادامه مراسم بخش دیگری از نماهنگ خاطرات سردار جعفری و سعید علامیان راوی و نویسنده کتاب در خصوص «دارساوین» پخش شد و در ادامه، سردار احمد حق‌طلب رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بسیج و سپاه به روی سِن آمد و  در سخنانی سردار جعفری را از نمونه‌های رزمندگان کم‌یاب دفاع مقدس دانست که توانسته در دوران حیاتش خاطرات ارزشمند خود را به چاپ برساند.
او ادامه داد و گفت که سردار فتح الله جعفری در دوران دفاع مقدس با دستان خالی و عزم و اراده توانست با کمک شهید حسن تهرانی مقدم و شهید شفیع‌زاده مجموعه‌هایی را از جمله یگان زرهی سپاه را بنیانگذاری کند.
سردار حق طلب با ابراز امیدواری به گسترش این گونه کتاب ها عنوان کرد که خاطرات ، تجربیات و سرگذشت فرماندهان عالی دفاع مقدس نه فقط خاطره بلکه بهترین الگو برای حل مشکلات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است که نسل و جامعه امروز به آن نیاز دارد و باید به عنوان درسی آموزنده از آن استفاده کند.
پس از سخنرانی سردار حق طلب، او به همراه محسن مؤمنی شریف، عبدالحمید قره داغی مدیر انتشارات سوره مهر،گلعلی بابایی، سعید علامیان، سردار فتح الله جعفری، سعید علامیان و مرتضی سرهنگی از کتاب «دارساوین» رونمایی کرده و مسئولان حوزه هنری و انتشارات سوره مهر با اهدای لوح  سپاس و هدیه از نویسنده و راوی کتاب تقدیر کردند.
پس از رونمایی از کتاب «دارساوین»، سعید علامیان نویسنده کتاب به عنوان آخرین سخنران این مراسم پشت تریبون حاضر شد و در سخنانش در وصف سردار جعفری گفت: ایشان بچه کشاورز بود و روحیه‌ای لطیف داشت، اما این سوال مطرح می‌شود چه اتفاقی می‌افتد که او وارد عرصه نظامی و سپاه  می شود و بعد، فرمانده و بنیانگذار لشکر زرهی سپاه می‌شود؟ در جواب باید گفت که شرایط به وجود آمده و در خطر قرار گرفتن انقلاب موجب می شود که او با رشادت، دلاوری و احساس مسئولیت جذب سپاه شود و نقشش در شکل‌گیری سپاه قم و حفاظت از  بیت امام(ره) و بعد از آن  رشادت هایش در دفاع مقدس برای او رقم بخورد.
او در ادامه افزود: او در عمل و با رشادت خود نشان داد که می‌شود از همه دارایی ها و آسایش دل کَند. به کردستان رفت و به مقابله با گروهک‌های ضد انقلاب پرداخت و بعد از آن وارد دوران دفاع مقدس شد.
علامیان به موضوع کردستان که در کتاب آورده شده، پرداخت و گفت: موضوع کرستان موضوع مهمی است که ممکن بود به فاجعه بزرگ انسانی تبدیل شود اما سردار جعفری به نمایندگی از فرماندهان سپاه به همراه جمعی از رزمندگان به غرب اعزام می شوند و  در محاصره 40 روزه با در منطقه دارساوین با سختی و دلاوری مقابله و ایستادگی می‌کنند.
این نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدسی در خاتمه سخنانش مناسبات انسانی و همراهی مردم را موجب  تبدیل شدن سپاه به عنوان نهادی محبوب در سطح ملی و جهانی دانست. مراسم رونمایی از این کتاب با سخنرانی سعید علامیان و فرا رسیدن موعد اذان مغرب به افق تهران به پایان رسید.
برپایه این گزارش، کتاب «دارساوین» توسط انتشارات سوره مهر و با قیمت24 هزار تومان در بازار کتاب عرضه شده است.
 
نظر بدهید