«گاهشمار زندگی و مبارزات امام خمینی(ره)» به روایت کتاب 
شنبه 16 دي 1396

گاهشمار زندگی و مبارزات امام خمینی(ره)

«گاهشمار زندگی و مبارزات امام خمینی(ره)» به روایت کتاب 

مرکز اسناد انقلاب اسلامی دو جلد از مجموعه سه جلدی «گاهشمار زندگی و مبارزات امام خمینی(ره)» را منتشر کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از مرکز اسناد انقلاب اسلامی، دو مجلد از مجموعه سه جلدی «گاهشمار زندگی و مبارزات امام خمینی(ره)» از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد. این مجموعه در سه جلد به سیر زندگانی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران از ولادت تا رحلت ایشان می‌پردازد.
جلد نخست از ولادت تا پیروزی انقلاب اسلامی، جلد دوم از پیروزی انقلاب تا شروع دفاع مقدس و جلد سوم از آغاز دفاع مقدس تا رحلت حضرت امام (ره) را در برمی‌گیرد.
در پیشگفتار کتاب آمده است: «انتظار ترسیم جوانب زندگی امام خمینی (ره) در این اثر همانند ریختن دریای بی‌انتها در کوزه‌ای است، اما باید نوشت تا زمینه لازم برای معرفی و بازشناسی افکار و اندیشه‌های امام‌خمینی برای نسل معاصر و نسل‌های آینده فراهم آید. شناخت نهضتی که امام‌خمینی در 15 خرداد 1342 آن را شروع کرد و در 22 بهمن 1357 به پیروزی رساند و از آن پس به برپایی حکومت اسلامی پرداخت، از نخستین مراحل شکل‌گیری حکومت گرفته تا استمرار و تمرکز نظام جمهوری اسلامی، تنها زمانی ممکن است که بتوان جنبه‌های مختلف شخصیت بنیانگذار آن را در ابعاد گوناگون علمی، اخلاقی، عرفانی، سیاسی و مبارزاتی به درستی شناخت.»
در مقدمه کتاب نیز آمده است: «مرکز اسناد انقلاب اسلامی با آگاهی از ضرورت آشنایی با بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، تألیف گاهشمار زندگی و مبارزات آن حضرت، از ولادت تا رحلت‌شان را در برنامه خود قرار داده است.»
جلد اول این کتاب در چهار فصل جمع‌آوری شده است؛ در فصل نخست به پیشینه خانوادگی و ابعاد شخصیت علمی امام‌خمینی‌(ره) تا شروع نهضت اسلامی و پس از آن به ابعاد سیاسی زندگی حضرت امام پرداخته شده است، در فصل دوم مسائل مهم زمینه‌ساز حرکت و قیام امام و مردم علیه وضع موجود که منجر به دستگیری امام و سپس آزادی ایشان شد، سرانجام تبعید حضرت امام از ایران مورد بررسی قرار گرفته است.
فصل سوم به مرور مستند و تاریخی زندگی و مبارزات امام خمینی در دوره تبعید در عراق تا شهادت حاج‌آقا مصطفی خمینی می‌پردازد.
فصل چهارم نیز گاه‌شماری زندگی و مبارزات حضرت امام از اوج‌گیری نهضت اسلامی تا پیروزی انقلاب اسلامی را در برگرفته است.
جلد دوم کتاب نیز حاوی حوادث زندگی حضرت امام (ره) از فردای پیروزی انقلاب اسلامی تا 30 شهریور 1359 را در بر می‌گیرد و در شش فصل جمع‌آوری شده است.
فصل نخست این مجموعه به مدیریت امام خمینی‌(ره) در مهار بحران‌ها و فرایند تثبیت انقلاب اسلامی، فصل دوم دوران بازگشت امام خمینی (ره) به قم و نظارت ایشان بر کلیه امور کشور و فصل سوم به فرمان‌ها و تصمیمات سرنوشت‌ساز امام خمینی (ره) در کانون انقلاب اسلامی می پردازد.
مطالب فصل چهارم به عارضه قلبی امام (ره) و هدایت انقلاب از بیمارستان قلب تهران، فصل پنجم به اقامت ایشان در «دربند» شمیران و واکنش‌ها و موضع‌گیری‌های ایشان و فصل آخر نیز به حضور امام (ره) در جماران و روشنگری‌های ایشان در این مدت اختصاص یافته است.
جلد سوم این کتاب در دست تالیف است.
جلد نخست این کتاب با جلد شومیز به قیمت 420 هزار ریال و با جلد گالینگور به قیمت 480 هزار ریال و جلد دوم با جلد شومیز به قیمت 470 هزار و با جلد گالینگور به قیمت 530 هزار ریال عرضه شده است.
علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه کتاب «گاه‌شمار زندگی و مبارزات امام خمینی (ره)» به فروشگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی واقع در خیابان انقلاب، خیابان 12 فروردین مراجعه کنند.
 
نظر بدهید