پرویز: کم‌کاری در بیان زوایای فتنه بخشیدنی نیست/ جعفری: از تاریخ غفلت کنیم گرفتار فتنه می‌شویم
دوشنبه 18 دي 1396

دو اثر با محوریت فتنه ۸۸ رونمایی شد

پرویز: کم‌کاری در بیان زوایای فتنه بخشیدنی نیست/ جعفری: از تاریخ غفلت کنیم گرفتار فتنه می‌شویم

یک نویسنده گفت: متأسفانه کم کاری ما که به نظرم بخشیدنی نیست این است که زوایای پنهان اتفاقات آن سال را به زبان هنرمندانه بیان نکردیم و طبیعتاً غبار فتنه بزرگتری بر ذهن و فضای فکری گروهی از مردم باقی ماند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری فارس، آیین رونمایی از دو رمان با عنوان‌های «تاب طناب دار» و «دقیقاً نیمه‌شب» با محوریت فتنه 88 اثر امروز در حوزه هنری برگزار شد.
 
* مومنی: رهبر انقلاب معتقد بودند فتنه برای نظام برکت داشت
محسن مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری در این مراسم با اشاره به اینکه این دو رمان در تاریخ جایگاه خود را پیدا خواهند کرد به این خاطر که واقع مهمی از تاریخ را دستمایه خلق ادبی قرار داده‌اند، گفت: امروز که گردوخاک فتنه فرو نشسته و روشنگری صورت گرفته نویسنده‌های منصف می‌توانند دست به خلق ادبی بزنند. در دیداری که در شهریور 88 هنرمندان با رهبر انقلاب داشتند ایشان به برکات فتنه‌ای که در آن سال در جریان بود برای نظام اشاره کردند.
وی در پایان گفت: آنچه در روزگار ما روی داد از بزرگترین حوادث پس از انقلاب بود که می‌توانست مردم را گمراه کند. اما امیدوارم این حوادث وسیله درس گرفتن و عبرت‌آموزی ما باشد.
 
* پرویز: کم‌کاری در بیان زوایای فتنه نابخشودنی است
محسن پرویز سخنگوی انجمن قلم در این مراسم با یادآوری این نکته که پیش از چاپ این دو رمان را مطالعه کرده است، گفت: متأسفانه کم کاری ما که به نظرم بخشیدنی نیست این است که زوایای پنهان اتفاقات آن سال را به زبان هنرمندانه بیان نکردیم و طبیعتاً غبار فتنه بزرگتری بر ذهن و فضای فکری گروهی از مردم باقی ماند. ما وظیفه داشتیم ابعاد مختلف فتنه را بیان کنیم تا آثار ماندگار بیافرینیم.
وی افزود: براین باورم که در جریان فتنه‌ها مردم چهار دسته هستند؛ یک دسته کسانی که از ابتدا تصمیم گرفتند و همراه نظام بودند و هر قدر هم غبار فتنه قوی باشد دیدشان محدود نمی‌شود، دسته دوم کسانی هستند که از همان ابتدا مقابل نظام می‌ایستند که بسیاری از آنها از ابتدای انقلاب بر این موضع بودند. اما دو دسته از مردم هستند که تأثیر می‌گیرند و فضای ذهنی آنها از تبلیغات و بمباران‌های تبلیغاتی پر می‌شود و احیاناً وارد صحنه می‌شوند و ممکن است آسیب ببینند. برخی در این دسته هستند که نسبت به موضوعات بی‌تفاوت هستند اما نسبت به اتفاقات فتنه‌گون واکنش نشان می‌دهند و موضعی اتخاذ می‌کنند. از این حیث بیان تاریخی روی دو دسته اخیر موثر نیست و آنچه روی آنها تأثیر می‌گذارد بیان هنرمندانه است.
پرویز در ادامه گفت: این دو گروه بخش فراوانی را تشکیل می‌دهند که اگر امروز در کوچه و خیابان از آنها سؤال شود چه اتفاقی در سال 88 روی داد قائل به تقلب نیستند و این وظیفه ما بود که با بیان هنرمندانه به آنها بگویم.تلاش این دو نویسنده ستودنی است که قلم دست گرفته‌اند و نقش دست‌های پنهان را برملا کردند تلاش این دو را باید ارج نهاد و البته سایر نویسندگان هم امیدوارم از دقت رفقا یاد بگیرند و دست به نوشتن بدهند. گاهی دیدن زوایای پنهان از عهده مورخان و سیاست‌مداران برنمی‌آید و فتنه جدید نشان داد که فتنه‌ها تمام نشده است.
*جعفری: اینجا قصد گلایه کردن ندارم
حسینعلی جعفری نویسنده رمان «دقیقاً نیمه‌شب» با اشاره به اتفاقاتی که برای اثرش افتاد گفت: از همه کسانی که کمک کردند این کتاب، هرچند دیر منتشر شود تشکر کنم. این اثر سال 90 تمام شد و بازنویسی آن در سال 93 پایان پذیرفت ولی چاپ و انتشار آن این مدت به طول انجامید که دیگر اینجا قصد گلایه کردن ندارم.
وی افزود: تاریخ برای هر نویسنده‌ای یکی از بزرگترین منابع است هرچند خشک و بی‌روح است اما قصه می‌تواند آن را جذاب کند. اگر از تاریخ غفلت کنیم گرفتار فتنه می‌شویم در رمان «دقیقاً نیمه‌شب» سعی کردم مانند آن پرنده‌ای که برای خاموش کردن آتش بر حضرت ابراهیم قطره‌ای آب به منقار گرفته بود تا نقشی داشته باشد، باشم. پیکر این داستان مستند است اما با چاشنی تخیل نوشته شده است.
 
* پناهیان: ذوق چموش نویسنده جوان در بند کلمات
مهدی پناهیان نویسنده رمان «تاب طناب دار» گفت: وقایع سال 88 یکی از اتفاقات پیچیده و چندلایه در سال‌های پس از انقلاب بوده است. سال‌ها چشم‌انتظار ماندم تا نویسندگان دست به قلم ببرند اما کم‌کم نگران شدم مبادا این اتفاقات در گذر تاریخ مدفون شود و از این‌رو قلم دست گرفتم تا با ذوق چموش آن اتفاقات را به بند کلمات بکشم.
وی افزود: رمان «تاب طناب دار» نه گره‌ای را باز کرده و نه مشکلی را حل بلکه تنها فرصتی است تا خودش را نشان دهد و اتفاقات روی داده در سال 88 را به خواننده بنمایاند.
 
* رحیمیان: اگر میرحسین موسوی سال 88 کاندیدا نشده بود!
حجت‌الاسلام محمدحسن رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران در این مراسم گفت: بنای خداوند این نبوده که جامعه اسلامی یکنواخت باشد و امکان ندارد روزگاری بدون امتحان سپری شود در 50 سال اخیر می‌بینیم که امتحان دوره‌های مختلف داشته است و سطح آن افزایش می‌یابد و پیچیده‌تر می‌شود. در مقایسه فتنه‌های قبل از انقلاب با دوران امام و دوران امام با دوران پس از امام می‌بینیم که چه مقدار سطح فتنه‌ها متفاوت شده است.
وی افزود:‌ در فتنه‌ها همواره ریزش‌ها و رویش‌ها داشته‌ایم و اگر این اتفاق روی ندهد پویایی امکانپذیر نیست. خداوند در فتنه 88 یک خطر بزرگ را از سر نظام دور کرد. از میرحسین موسوی 20 سال خواسته می‌شد که کاندیدای ریاست جمهوری شود اما خواست خدا بود که او در سال 88 آن هم روبه‌روی رئیس جمهور مستقر کاندیدا شود. او می‌توانست چهار سال صبر کند و با 30 میلیون رأی در دور بعدی پیروز شود. با توجه به خشنودی و اعتمادی که قشر انقلابی به او داشت راحت رئیس جمهور می‌شد اما فردی که با 11 میلیون آن طور ذات خود را نمایان کرد بی‌شک با رأی بالا همه چیز را به باد می‌داد.
حجت‌الاسلام رحیمیان با اشاره به سنت‌های الهی گفت: حیله‌گرها وقتی توطئه می‌کنند توطئه آنها دامن خودشان را می‌گیرد و این از سنت‌های الهی است. اگر شما در مسیر حق پایدار باشید مکر حیله‌گران به خودشان بازمی‌گردد و در نهایت به نفع روهروان حق می‌شود. از این‌رو بنابه سنت الهی آینده را روشن می‌بینم. امروز جمهوری اسلامی در اوج تحریم‌ها و تنگناها در اوج اقتدار است و این مسئله برای بار اول نیست.
 
* تقدیر از مقام شهید بصیرت
پدر شهید حسین غلام‌کبیری که در فتنه سال 88 به شهادت رسید و رهبر انقلاب به او لقب شهید بصیرت داد در پایان این مراسم ضمن اشاره به روحیات فرزند شهیدش گفت: او بسیجی واقعی بود و با تمام توان در خدمت بسیج بود. او سال 88 امکان رأی‌ دادن نداشت اما از صبح در مسجد محل حاضر بود و پس از پایان زمان رأی‌گیری او را از مسجد بیرون کردند اما او پشت‌ در مسجد نشست تا شمارش آرا تمام شود. پس از اینکه شمارش آرا تمام شد به او گفتند حسین به خانه برو زیرا کسی که تو می‌خواستی رأی آورد و او نیمه‌های شب وقتی به خانه آمد گفت تمام شد احمدی‌نژاد رأی آورد اما به صورت ناجوانمردانه او را در درگیری‌های سال 88 مصدوم کردند و پس از آن به شهادت رساندند.
در پایان این مراسم علاوه بر تقدیر از پدر شهید حسین غلام‌کبیری از نویسندگان دو رمان فوق تجلیل و از آثار آنها رونمایی شد.
 
 
نظر بدهید