کتاب حجت‌الاسلام سعیدی دربارۀ «نفوذ» رونمایی شد
سه شنبه 11 آبان 1395

کتاب حجت‌الاسلام سعیدی دربارۀ «نفوذ» رونمایی شد

کتاب «جریان‌شناسی نفوذ در انقلاب‌ها» جزو نخستین تجربه‌ها در بررسی مفهوم و مصداق «نفوذ» در انقلاب‌های دنیا و انقلاب اسلامی است.

به نقل از خبرگزاری تسنیم، نشست «انقلاب اسلامی و مقابله با خطر نفوذ» صبح امروز، 11 آبان ماه، با حجت‌الاسلام والمسلمین علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران، حجت‌الاسلام و‌المسلمین حیدر مصلحی وزیر پیشین اطلاعات، حجت‌الاسلام پیروزمند قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی، محمدحسین رجبی دوانی استاد دانشگاه و کارشناس ارشد مسائل تاریخ اسلام و حمیدرضا مقدم‌فر مشاور رسانه‌ای و فرهنگی فرمانده  کل سپاه، در خبرگزاری تسنیم برگزار شد.

در این مراسم نفوذ و انواع آن در تاریخ پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در دهه‌های مختلف از منظر کارشناسان حاضر مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در ادامه این نشست، جدیدترین اثر حجت‌الاسلام و المسلمین علی سعیدی با عنوان «جریان‌شناسی نفوذ در انقلاب‌ها» رونمایی شد. این اثر که از سوی انتشارات زمزم هدایت به چاپ رسیده تلاش دارد تا «نفوذ» در انقلاب‌های مختلف را بررسی کند. کتاب، تجربه جدیدی است در بررسی این موضوع و سعی دارد در گام نخست، مصادیقی از آن را در جوامع مختلف برای مخاطب شرح دهد. در واقع نویسنده روند حرکت انقلاب‌های پیشین را تحلیل و علل و عوامل پیروزی‌ها و شکست‌های آنها را بررسی می‌کند.

در مقدمه کتاب به بحث نفوذ و تأثیر آن بر شکست انقلاب‌های بزرگ دنیا اشاره و نوشته شده است: «... بسیاری از نهضت‌ها و انقلاب‌ها اعم از توحیدی، الهی، مادی و امانیستی یا نتوانستند به قله پیروزی دست یابند یا پس از پیروزی دچار انحراف شده و سقوط کردند. از قضا بسیاری از نارسایی‌ها در مسیر نهضت‌ها و انقلاب‌ها یا شکست و فروپاشی‌ها پس از پیروزی در بستر نرم و در پرتو نفوذ عناصر بیگانه یا نفاق داخلی بوده است. ارزیابی چرایی انحراف در انقلاب حضرت موسی(ع) و یا بحران‌های متوجه انقلاب اسلامی پس از رحلت پیامبر(ص)، به ویژه در دوران سیاه حکومت بنی امیه، مبین نقش نفاق داخلی و نفوذ عوامل خارجی است.»

کتاب در ادامه بحث خود را از جریان‌شناسی نفوذ در برخی انقلاب‌ها آغاز می‌کند و در این بخش انقلاب حضرت موسی(ع)، انقلاب پیامبر اعظم(ص)، انقلاب مشروطیت و نهضت ملی ایران، انقلاب شوروی و انقلاب اسلامی مورد بررسی قرار می‌دهد.

یکی از ویژگی‌های «جریان‌شناسی نفوذ در انقلاب‌ها» بررسی صریح سال‌های اخیر و جریان‌های نفوذ در کشور است که می‌تواند در روشن کردن وضعیت فعلی برای مخاطب مؤثر باشد. در واقع مؤلف کتاب تلاش دارد تا با طرح مباحث تاریخی و سابقه نفوذ در انقلاب‌های گوناگون و ارائه مصادیق آن در پیشینه تاریخ ایران، و در ادامه طرح مسائل روز، به مخاطب کمک کند تا به درک درستی از شرایط فعلی و مفهوم نفوذ دست یابد.

بخش دیگر کتاب نیز به نقش رهبری و ولایت فقیه در خنثی‌سازی جریان لیبرالیزه کردن انقلاب اختصاص دارد. نویسنده در این بخش به طرح مجدد بیانات مقام معظم رهبری اکتفا نکرده و به بررسی و تحلیل نقش معظم‌له و امام راحل(ره) در این مسیر نیز پرداخته است.

«جریان‌شناسی نفوذ در انقلاب‌ها» به قیمت 60 هزار ریال در 144 صفحه از سوی انتشارات زمزم هدایت به چاپ رسیده است.

 
برچسب‌ها: نفوذ علی سعیدی
نظر بدهید