انتقادات به عملکرد بنیاد شعر و ادبیات داستانی را بررسی خواهیم کرد
دوشنبه 18 دي 1396

انتقادات به عملکرد بنیاد شعر و ادبیات داستانی را بررسی خواهیم کرد

معاون فرهنگی ارشاد در پاسخ به تسنیم از بررسی انتقادات به عملکرد بنیاد شعر و ادبیات داستانی خبر داد و گفت: من هم نقدهایی را شنیده‌ام.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری تسنیم، محسن جوادی معاون فرهنگی ارشاد در نخستین نشست خبری خود در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر رویکرد معاونت فرهنگی به انتقادات نویسندگان از فعالیت‌های بنیاد شعر و ادبیات داستانی و دور شدن بنیاد از وظایف اصلی، گفت: ما چه در بنیاد شعر و ادبیات داستانی و چه در هر زیرمجموعه دیگر انتقادات و پیشنهادات اهالی قلم و خبرنگاران را بررسی می‌کنیم. اگر واقعاً بنیاد از اهداف اصلی‌اش دور شده باشد، رسیدگی می‌کنیم.
وی ادامه داد: من هم برخی از این انتقادات را شنیده‌ام اما در مقابل گزارش‌هایی هم هست که این نکته را تأیید نمی‌کند.
معاون فرهنگی ارشاد تصریح کرد: درباره جایزه جلال هم داوری‌هایی انجام شد که ما سعی کردیم دخالتی در داوری‌ها نداشته باشیم. به هر حال ممکن است در مسیر داوری‌ها نقد و انتقاداتی وجود داشته باشد.
جوادی گفت: ما در معاونت فرهنگی سامانه‌ای را فعال خواهیم کرد که از بیرون افراد بتوانند درباره هر فعالیت ما انتقادات و پیشنهادات را مطرح کنند. تا ما بررسی کنیم. اما در نهایت برداشت من این نیست که بنیاد از فعالیت‌هایش تخطی کرده است. نکاتی را هم که نویسندگان گفته‌اند پیگیری خواهیم کرد دوستان بنیاد هم باید از این پیشنهادات برای بهتر کردن فعالیت‌های خود استفاده کنند.
وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره حضور تشکل‌ها در مدیریت نمایشگاه با وجود اختلافات داخلی گفت: سخن و تأکید بنده این بود از واگذاری‌های سالهای گذشته یک گام هم عقب نیاییم، ما از میزان واگذاری سال قبل به عقب نخواهیم رفت؛ سیر واگذاری را تسهیل خواهیم کرد، تا تصدی‌گری کم شود، اما اشکالات وجود دارد و باید مرتفع کرد، ما این مسیر را به عقب برنمی‌گردیم، اگر تا پیش از این شش کمیته را واگذاری کرده بودیم این مسیر را ادامه می‌دهیم و پیش می‌رویم؛ اختلاف در هر صنفی وجود دارد در تمام تشکلها هست، مختص ناشران نیست، چون حوزه نشر حوزه اقتصاد هم هست در آن رقابت وجود دارد.
معاون فرهنگی ارشاد ادامه داد: در مورد شورای برنامه ریزی نمایشگاه هفته گذشته جلسه اول آن تشکیل شد و جلسه وم ظرف هفته آتی برگزارمی‌شود، روال سامان یافت و ما تنها به عنوان میزبان در خدمت تشکل‌ها هستیم، دخالتی نداریم، تأکید بنده این بود واگذاری‌های گذشته باقی باشد و اگر بتوانیم واگذاری بیشتری صورت گیرد، بهتر هست در مسیر واگذاری دخالت و تصدی را کاهش دهیم.
جوادی در پاسخ به سوالی درباره مکان نمایشگاه کتاب، گفت: برگشت نمایشگاه به مصلی درخواست صنف بوده است، شهرداری همکاری خوبی داشته است و سعی کردند همکاری کنند اما هزینه‌کرد در شهر آفتاب باعث شد که ما به مصلی برگردیم مصلی به لحاظ ساختاری الان ساخت و سازهای خوبی داشته است و ما 90 هزار فضای مفید در مصلی داریم. مصلی باعث می‌شود تا ایاب و ذهاب راحت‌تر باشد و مردم راحت‌تر به نمایشگاه برسند.
وی درباره قرارداد با مصلی گفت: قرارداد در حال نهایی شدن است و مطمئنا قرارداد خوبی خواهد بود اما اینکه بگوییم چند ساله هنوز مشخص نیست.
معاون فرهنگی ارشاد از لغو خرید از بخش‌های دولتی خبر داد و گفت: تاکنون 5 میلیارد از خریدهای کتاب در سال مربوط به نهادهای دولتی بود اما اخیرا این سیاست لغو شده و از این پس به لحاظ حقوقی و سیاستی خریدها از نشر خصوصی جهت حمایت خواهد کرد.
 
نظر بدهید