«خواب باران» در نماز جمعه معرفی شد
شنبه 30 دي 1396

«خواب باران» در نماز جمعه معرفی شد

رمان «خواب باران»، نوشتۀ وجیهه سامانی، از انتشارات کتابستان معرفت، در نماز جمعه‌های کشور معرفی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر ؛ «اگه خدا منو دوست داشت این همه بدبختی نداشتم»، «آخه چرا خدا منو نمی‌بینه. می‌خوام تموم کنم این زندگی لعنتی رو»، «من که زورم به کسی نمی‌رسه؛ دیگه بسه این همه ظلم. من همین روزها خودمو خلاص می‌کنم»، امثال این جملات را این روزها شاید از زبان بعضی جوان‌ها شنیده باشید، عباراتی که ریشه در برخی مسائل مهم امروز ما دارد، مسائلی چون فقر فرهنگی، فقر اقتصادی، اعتیاد، خودکشی، عشق و ازدواج، معمّای قضا و قدر، بی‌ایمانی و شک رو به رشد در بخشی از بدنۀ جامعه. در این بین، قضا و قدر و امتحانات سخت و ابتلائات دشواری که آدم‌ها در مسیر زندگی‌شان با آن برخورد می‌کنند و یا تقسیمِ به ظاهر ناعادلانۀ نعمت‌ها و برخی اختلاف‌ها و تبعیض‌ها میان اطرافیان، در نظر ما شکل می‌گیرد، از جمله مسائلی است که ذهن بسیاری از ما را از کودکی درگیر خود کرده است.
رمان «خواب باران» سعی کرده تا در قالبی نو و کم‌سابقه از پسِ داستانی جذاب، با نگاهی واقع‌بینانه به معضلات اخلاقی و اجتماعی جوانان، و بدون سانسورِ حقایق و تلخی‌های موجود در جامعه، تعریفی درست و واقعی از سرنوشت و مسئلۀ قضا و قدر ارائه کند و مرز باریک بین تردید و ایمان را به‌درستی به تصویر بکشد. وجیهه سامانی، نویسنده در کتاب «خواب باران» داستان دختر جوانی را حکایت می‌کند که در رنج‌های زندگی پر فراز و نشیب خود آتش می‌گیرد و در خلال بحران‌های روحی و روانی با مشکلات سختی روبرو می‌شود که فکر و ایمانش را تحت تأثیر قرار می‌دهد تا جایی که احساس می‌کند در بین این همه آدم روی کرۀ زمین، خدا او را به کل از یاد برده است، و چاره‌ای جز تمام کردن زندگی سیاهش نمی‌بیند. اما ناگهان در اوج ناامیدی‌ با وقایعی روبرو می‌شود که زندگي‌اش زير و رو مي‌شود و به هندسۀ منظمی از حکمت و مصلحت و رحمت الهی که در این عالَم طراحی شده پی می‌برد، و خلیل‌وار به گلستانِ نجات وارد می‌شود. به تعبیری می‌توان کل داستان «خواب باران» را در بیتی که در دیباچۀ‌ کتاب آمده خلاصه کرد که: «باید خلیل بود و به یار اعتماد کرد، گاهی بهشت در دل آتش مُیسّر است».
رمان «خواب باران» که به خوبی توانسته پاسخ‌هایی درخور به معضلات نسل جوان ارائه دهد، را می‌توان به نوعی آموزش سبک زندگی صحیح دانست، اما از نوع «ادب از که آموختی، از بی‌ادبان» به این معنی که آنچه دیگران انجام داده‌اند را، دوباره تجربه نکنیم که آزموده را آزمودن خطاست.
این کتاب از انتشارات کتابستان معرفت، در طرح ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در نماز جمعه‌های کشور که به‌همت مجمع ناشران انقلاب اسلامی و با همکاری شورای سیاست‌گذاری ائمۀ جمعۀ سراسر کشور در حال اجرا است، معرفی شد.
نظر بدهید