«آیین پهلوانی و سنت‌های زورخانه‌ای» منتشر شد
دوشنبه 02 بهمن 1396

آیین پهلوانی و سنت‌های زورخانه‌ای

«آیین پهلوانی و سنت‌های زورخانه‌ای» منتشر شد

«آیین پهلوانی و سنت‌های زورخانه‌ای» عنوان کتاب جدیدی از خسرو آقایاری است که از سوی انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری تسنیم، خسرو آقایاری در سال‌های اخیر بخش قابل توجهی از تلاش و همت ادبی و پژوهشی خود را بر بازگویی و بازخوانی سنت‌های کهن و آیین پهلوانی در ادبیات و فرهنگ عامه ایرانی گذاشته. او با مجموعه «رخصت مرشد» که از سوی انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است، مخاطبش را شهر به شهر به دنبال پهلوانان ایران زمین برده و از زبان مردم این دیار داستان‌ها و افسانه‌های روایت شده درباره آنها را در قالب داستان و حکایت برای مخاطب روایت کرده است. شاید حاصل کار او را بتوان تنها دایره المعارف داستانی درباره آیین‌ها و سنت‌های پهلوانی در ایران زمین دانست که تاکنون مدون شده است.
آقایاری در تازه‌ترین مکتوب خود که با عنوان «آیین پهلوانی و سنت‌های زورخانه‌ای» منتشر شده است به سراغ فصل مشترک میان تمامی باورها و عقاید پهلوانی در ایران رفته و به مرور آنها پرداخته است.
این کتاب با مقدمه‌ای مفصل از نویسنده شروع می‌شود که در آن به تفصیل درباره پیشینه ورزش در جهان و ایران صحبت شده است و در کنار آن درباره چگونگی پیوند آیین‌های پهلوانی و سنت جوانمردی و عیاری با ورزش در ایران سخن به میان آمده و فلسفه این امر بازگو می‌شود.
نویسنده در ادامه به بررسی پیشینه سنت‌های پهلوانی در افسانه‌های کهن از شهریاران کیانی پرداخته و از دل آن با مخاطب به جستجوی ریشه‌ شکل‌گیری محلی برای ورزش که امروزه از آن به «زورخانه» تعبیر می‌شود می‌پردازد و در سنت کهن و باستانی ایران به دنبال ریشه‌های شکل‌گیری این مکان می‌پردازد.
بخش دیگری از این کتاب که در واقع بیشترین حجم از کار را به خود اختصاص می‌دهد به تشریح بخش‌های مختلف زورخانه به عنوان نماد پهلوانی و ورزش سنتی ایرانی می‌پردازد و در این میان از گود مقدس ورزش، مقامات و شیوه ورود به این مکان و پس از آن معرفی ابزار و لوازم ورزش سنتی ایرانی در زورخانه می‌پردازد.
بخش دیگری از متن به معرفی ساختار و ارکان ورزش در زورخانه و مدیریت این مکان اختصاص دارد و در کنار آن نگاهی به اختصار به فعالیت‌های اقتصادی مرتبط با آن نیز انداخته شده است.
کتاب در بخش دیگری از متن خود به معرفی کشتی و کشتی‌گیری سنتی در ایران پرداخته است و ضمن معرفی شیوه برگزاری آن در آیین و سنت ورزش پهلوانی، به معرفی اصطلاحات و سنت‌های کشتی پهلوانی و فنون کشتی پرداخته شده است و به دنبال آن درباره انواع شیوه برگزاری کشتی‌های سنتی پهلوانی در ایران و مناطق مختلف آن توضیح داده است.
معرفی آیین‌های عیاری و جشن‌ها و شیوه‌های برگزاری جشن‌های زورخانه‌ای نیز از دیگر بخش‌های این کتاب به شمار می‌رود. از ویژگی‌های متن این کتاب ساده و سلیس بودن شیوه بیان و نزدیکی آن به زبان عیاران و پهلوانان ایرانی است که بر شیرینی متن و گفتار آن افزوده است.
نظر بدهید